Opel Meriva

Model
Opel Meriva Zobacz 9 zdjęć

Opel Mervia A

Meriva to model niewielkiego vana zaliczanego do segmentu B, produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez niemiecką firmę Adam Opel AG, należącą do amerykańskiego koncernu samochodowego General Motors. W ciągu dziewięciu lat produkcji Opel przedstawił dwie generacje Merivy.

Meriva A została zaprezentowana w roku 2003. Bazujące na Oplu Corsie C auto było wytwarzane w Hiszpanii i Brazylii. Na rynku brytyjskim Merivę sprzedawano pod marką Vauxhall.

Meriva A miała w zasadzie jednobryłowe nadwozie z maską opadającą pod nieco innym kątem niż szyba. Styl designerski wpisywał się w ówczesną linię wszystkich Opli, a więc karoseria była prosta, surowa i narysowana ostrymi liniami. Nieco kanciaste nadwozie z przodu wyróżniało się dużą osłoną chłodnicy i niemal kwadratowymi reflektorami, a z tyłu lampami zespolonymi umieszczonymi w słupkach. Dzięki temu w ruchu miejskim tylne światła Merivy były doskonale widoczne. Nadwozie miało zaledwie 4 metry długości, niespełna 1,7 m szerokości i nieco ponad 1,6 m wysokości.

Pięciodrzwiowy minivan mieścił pięć osób, które mogły zasiąść na dość dużych, wygodnych fotelach. Wyższe niż w Corsie ustawienie siedzisk pozwoliło podnieść i nieco wyprostować pozycję siedzącego, który w Merivie czuł się, jakby siedział raczej na domowym krześle niż samochodowym fotelu. Dzięki podwyższeniu siedziska zmniejszyła się ilość miejsca potrzebnego na nogi pasażerów, co dało wrażenie przestrzeni. Z kolei podniesienie dachu uchroniło nawet wysokie osoby przed uderzaniem głową w sufit.
Mimo wysokiej pozycji za kierownicą widoczność z auta nie jest najlepsza. To wina wielu słupków, a także tego, że tylne słupki są szerokie.

W Merivie Opel zastosował system Flex Space pozwalający na szybkie i łatwe składanie foteli oraz aranżowanie wnętrza według potrzeb. System ten opracowano na bazie takiego samego układu z Opla Zafiry.

Deska rozdzielcza Merivy A była nieco kanciasta, ale wyglądała nowocześnie. Elementy wnętrza, takie jak boczki drzwi czy obicia kokpitu, wykonano z dobrych materiałów. Całość nieźle zmontowano.
Już w podstawowej wersji w Merivie instalowano przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, systemy ABS i ASR oraz ESP. Dzięki nim oraz nowoczesnej konstrukcji Opel Meriva był bezpiecznym samochodem. W próbie czołowego zderzenia przygotowanej przez Euro NCAP uzyskał 4 na 5 możliwych gwiazdek.

Na samym początku produkcji Meriva była dostępna z trzema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami.
Od 2003 do 2004 roku najsłabszy był 8-zaworowy motor o objętości skokowej 1,6 l. Ta benzynowa jednostka napędowa miała 87 KM mocy maksymalnej. Rok po rozpoczęciu produkcji została ona zastąpiona mniejszym, bo 1,4-litrowym, ale mocniejszym, bo 90-konnym motorem Twinport EcoFLEX. Drugim benzynowcem był 1,6-litrowy Ecotec o mocy 101 KM. Ten jednak został w 2005 roku wymieniony na również 1,6-litrowy, nowszy Ecotec Twinport o mocy 105 KM. Trzecim silnikiem o zapłonie iskrowym – wytwarzanym przez cały okres produkcji – była 1,8-litrowa jednostka o mocy 125 KM.

Słabszym z pierwszych diesli był 1,7-litrowy silnik DTI o mocy 75 KM. W 2005 roku został on zastąpiony również 75-konną jednostką, ale o objętości skokowej 1,3 l, która miała bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, intercooler oraz filtr cząstek stałych. Drugi motor także miał 1,7 l, ale była to jednostka CDTI o mocy 101 KM, początkowo pozbawiona filtra DPF. W 2006 roku wyposażono ją w niego, a przy okazji wymieniono skrzynię 5-biegową na 6-biegową.

W październiku 2006 roku Meriva A przeszła facelifting, który objął nadwozie, wnętrze i silniki. Doszła też wersja OPC wyróżniająca się pakietem stylistycznym i 1,6-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 180 KM. W tym samym roku w ofercie pojawił się 1,7-litrowy turbodiesel o mocy 125 KM.

Rok przed zakończeniem produkcji Opel dodał ostatni motor. Był to 1,4-litrowy silnik EcoFLEX przystosowany do spalania gazu propan-butan. Jednostka miała moc 87 KM.

W 2007 roku TÜV poinformował, że Meriva należy do najmniej awaryjnych wśród samochodów 2- i 3-letnich.

W 2010 roku zakończono produkcję Opla Merivy A, zastępując go nowszą konstrukcją o tej samej nazwie.

Wśród wad tego wozu wymieniane są nie najlepsza widoczność z wnętrza oraz nie najlepsza ekonomiczność niektórych silników. Do zalet zaliczana jest duża przestrzeń we wnętrzu wraz z możliwością jego aranżacji.

Opel Meriva B

Meriva B została pokazana na salonie samochodowym w Genewie w 2010 roku. W połowie roku trafiła do produkcji. Samochód jest wytwarzany w Hiszpanii. W Wielkiej Brytanii Merivę można nabyć pod marką Vauxhall.

Bazująca na Oplu Corsie C Meriva drugiej generacji zdecydowanie różni się wyglądem od poprzednika. Nowy wóz kontynuuje linię zapoczątkowaną przez Opla Insignię i Astrę J. Samochód ma obłe kształty poprzecinane w różnych miejscach ostrymi liniami. Z przodu charakterystyczną cechą są światła o dość skomplikowanym kształcie. Z kolei z boku obserwator zauważy ciekawie poprowadzoną dolną linię okien.

Największym jednak zaskoczeniem będą znajdujące się blisko siebie klamki drzwi przednich i tylnych. Sugeruje to rozwiązanie, w którym tylne drzwi otwierają się w przeciwną stronę niż przednie (tzw. pod wiatr). I tak rzeczywiście jest. To rozwiązanie Meriva przejęła z prezentowanego wcześniej konceptu. Ze względów bezpieczeństwa producent zamontował słupek między drzwiami. Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 85o, dzięki czemu ułatwiają wsiadanie na tylną kanapę. Co więcej, są ewentualną ochroną dla wsiadającego dziecka, by nie wybiegło za samochód.

Wnętrze Merivy to pokaz systemów Flex. Dzięki nim możliwa jest dość duża swoboda w aranżacji wnętrza. Fotele auta są twarde, ale wygodne i nie męczą podróżujących nawet na długich trasach. Dzięki wysokiemu ustawieniu siedzisk widoczność ze środka jest bardzo dobra, a udało się też wygospodarować dużo miejsca dla każdego pasażera. Pozycja przypominająca siedzenie na domowym krześle wymaga mniej miejsca na nogi, co daje wrażenie przestronności w kabinie.

Deska rozdzielcza Merivy to połączenie kokpitów Insignii i Astry oraz nowych pomysłów. Co prawda tworzywa wykorzystane do obicia wnętrza są dość twarde, ale przyjemne w dotyku. Do tego spasowano je dokładnie, więc nic we wnętrzu nie skrzypi.

Meriva już w podstawowej wersji jest wyposażona w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, ESP i TCS. Te elementy w połączeniu z nowoczesną konstrukcją czynią samochód bardzo bezpiecznym. W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Meriva B osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

W wyposażeniu dodatkowym tego wozu znajdują się takie elementy, jak panoramiczny szklany dach, klimatyzacja czy boczne poduszki powietrzne.

W Merivie B montowane są cztery silniki, wśród których dwa są benzynowe.
Podstawowym motorem jest 1,4-litrowiec o mocy 100 KM. Oprócz niego dostępny jest drugi 1,4-litrowy motor w trzech konfiguracjach. W dwóch z nich nazywany jest on EcoFLEX, z czego w jednej przystosowany do spalania gazu propan-butan. W obu moc maksymalna jednostki wynosi 120 KM, a maksymalny moment obrotowy 175 KM. W trzeciej wersji silnik nazywa się po prostu 1.4 i ma moc 140 KM oraz moment obrotowy 200 Nm. Ta ostatnia odmiana jest sprzęgana z 6-biegową, manualną skrzynią biegów (pozostałe z 5-biegową) i pozwala osiągnąć prędkość 196 km/h.

Mniejszy z turbodiesli ma objętość skokową 1,3 l i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, doładowanie i międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Rozwija on moc 95 KM i pozwala na rozpędzenie Merivy do zaledwie 168 km/h. Za to jego spalanie oscyluje (wg katalogów) na poziomie 4,5 l/100 km. Większy motor spalający olej napędowy ma objętość skokową 1,7 l i również jest wyposażony w te same elementy co silnik 1,3-litrowy. Występuje on w trzech wersjach mocy: 100 KM, 110 KM i 130 KM. Ta ostatnia gwarantuje małemu Oplowi najlepsze osiągi ze wszystkich silników. Auto osiąga 196 km/h prędkości maksymalnej, a do 100 km/h przyspiesza w 9,9 s.
Do wad samochodu klienci zaliczają niską ekonomikę niektórych silników oraz stosunek jakości do ceny. Zaletami są duża przestrzeń we wnętrzu i możliwość jej aranżacji, a także dynamiczne jednostki napędowe.

Szybkie fakty
MarkaOpel
TypSamochód osobowy

Generacje Opel Meriva

Inne modele Opel

Opel Meriva: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie