Mitsubishi Outlander

Model
Mitsubishi Outlander Zobacz 15 zdjęć

Mitsubishi Outlander I

Outlander (I) to crossover produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 2001-2006.

Outlander to nic innego jak Mitsubishi Airtrek, czyli niewielki SUV przeznaczony na rynek japoński.
Auto ma 5-drzwiowe klasyczne nadwozie typu kombi, z umieszczonym z przodu silnikiem. Nie zachwyca stylizacją, ale może się podobać osobom, które cenią proste, klasyczne linie. W porównaniu z japońskim Airtrekiem Outlander jest dłuższy o około 130 mm. Wynika to z tego, że w europejskiej wersji (sprzedawanej także w Polsce) zmieniono kilka detali nadwozia. Inna jest pokrywa silnika, przedni i tylny zderzak oraz przednie reflektory. Osłonę chłodnicy uformowano tak, żeby jej styl wpisywał się w koncepcję wyglądu innych modeli Mitsubishi, m.in. Lancera 8. generacji. W porównaniu z Airtrekiem Outlander jest nieco bardziej wyrazisty, jeśli chodzi o wygląd karoserii.

Nadwozie tego SUV-a mieści swobodnie cztery osoby. Jedynie piąty pasażer, zajmujący środkowe miejsce na tylnej kanapie, może nieco narzekać na brak miejsca nad głową i na nogi. Siedzenia są niezbyt duże i dość miękkie, ale osoby średniego wzrostu powinny być w pełni zadowolone.

W Outlanderze zastosowano nieco podniesione zawieszenie, dzięki czemu auto mogło w miarę sprawnie poruszać się po utwardzonych, ale nie asfaltowych drogach oraz bez problemu pokonywać podjazdy i wyższe krawężniki.

Mimo zastosowania układu napędu na cztery koła ten SUV Mitsubishi nie nadawał się w trudniejszy teren z powodu zbyt małego prześwitu oraz braku blokad mechanizmów różnicowych. Wiele Outlanderów ma napęd tylko na przednią oś.

Outlander/Airtrek pierwszej generacji produkowany był z trzema silnikami w czterech specyfikacjach. Najmniejsza jednostka napędowa 4G63 miała objętość skokową 2,0 l, moc 126 KM oraz maksymalny moment obrotowy 173 Nm przy dość wysokich obrotach wału korbowego, bo wynoszących 4500 obr./min.

Ten sam silnik występował też w wersji z turbodoładowaniem. W większości krajów europejskich motor ten osiągał moc 202 KM i maksymalny moment obrotowy 303 Nm. Tak wyposażony Outlander potrzebował tylko 7,8 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h. W wersji japońskiej auto miało jednak tę samą jednostkę silnikową wzmocnioną do 240 KM (moment obrotowy wynosił 343 Nm).

Drugim silnikiem był 4G64, czyli agregat o objętości skokowej 2,4 l, ale wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Pierwsze wersje tego silnika mają dość nietypową budowę, bo przy czterech cylindrach i wymagającym wtrysku bezpośrednim Mitsubishi pozostawiło rozrząd z dwoma zaworami na każdy cylinder. W późniejszej wersji przebudowano układ rozrządu na 16-zaworowy z dwoma wałkami w głowicy.

W Outlanderze silnik ten miał moc, w zależności od wersji, od 132 KM do 138 KM. Na niektórych rynkach z tym silnikiem łączono 4-biegową, półautomatyczną skrzynię biegów z systemem INVECS-II, natomiast spotykane w Polsce modele mają najczęściej 5-biegową, manualną skrzynię biegów.
Ostatnim z silników był motor 4G69, również o objętości wynoszącej 2,4 l. To źródło napędu z kolei charakteryzowało się pośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa i systemem rozrządu z jednym wałkiem w głowicy. 4G69 miał za to system zmiany czasu otwarcia i zamknięcia zaworów MIVEC.
Budowany w Japonii silnik osiągał moc około 160 KM przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 219 Nm przy 4000 obr./min. Motor był wykorzystywany m.in. w modelu Galant.

Wprowadzony w Europie do sprzedaży dopiero w 2003 roku Outlander charakteryzuje się dość dużą przestrzenią bagażową i ładunkową.

Do jego zalet należą nadwozie na podwyższonym zawieszeniu ułatwiające jazdę po polskich dziurawych drogach oraz wytrzymałe układy napędowe. Plusami są także nie najgorszej jakości wnętrze i sporo możliwych do zakupienia dodatków podnoszących bezpieczeństwo jazdy.

Do wad Outlandera należy zaliczyć mało atrakcyjny wygląd, niezbyt trwałe zawieszenie oraz wrażliwy na jakość paliwa benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W 2005 roku pojawił się Outlander drugiej generacji, ale przez jakiś czas obydwa samochody sprzedawano równocześnie.

Mitsubishi Outlander II

Outlander (II) to crossover produkowany od 2005 roku przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Outlander drugiej generacji zastąpił auto o tej samej nazwie, zbudowane na bazie oferowanego tylko w Japonii Mitsubishi Airtreka. Outlandera II po raz pierwszy zaprezentowano w 2005 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie.

W porównaniu z autem pierwszej serii nowy Outlander ma powiększony o 75 mm rozstaw osi, a długość samochodu wzrosła o aż 95 mm. Wygląd nadwozia zbliżył się do samochodu terenowego i nieco odbiega od pierwszego Outlandera, który przypominał raczej kombi z podwyższonym zawieszeniem.

Przestarzałe już linie Outlandera produkowanego od 2001 roku zostały zastąpione nowymi, również łagodnymi, ale znacznie nowocześniejszymi wpasowującymi się dobrze w modę segmentu crossoverów.

Zdecydowanie większe nadwozie pozwoliło na wygospodarowanie znacznie większej ilości miejsca dla pasażerów. Odczuwalne jest to przede wszystkim na tylnych fotelach, gdzie zwiększyła się wyraźnie przestrzeń na nogi – ale nad głową jest jej nieco za mało. W zasadzie należałoby napisać, że na środkowych fotelach, bo nowy Outlander może przewieźć aż siedem osób, ponieważ w tylnej części wozu wygospodarowano miejsce na dwa małe składane siedzenia. Nie nadają się one co prawda do transportowania dorosłych osób, ale z pewnością dzieci można na nich przewieźć.

Powiększył się również bagażnik, który ma pojemność 220 l w wersji 7-osobowej i 440 l w odmianie 5-osobowej, a gdy tylną kanapę przesunie się do przodu, przestrzeń bagażowa rośnie do aż 882 l.
Deska rozdzielcza jest nowoczesna, dobrze wykonana, a jej obicia są zrobione z przyjemnych w dotyku, miękkich materiałów.

Outlander jest produkowany z aż 6 silnikami, z których połowa to jednostki napędowe zasilane olejem napędowym. Najmniejszy z nich, 2-litrowy, wyprodukowała firma Volkswagen. Jego układ wtryskowy wykorzystuje pompowtryskiwacze, zarzucone już przez większość producentów na rzecz common rail. Jednostka napędowa ma moc 140 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 1750 obr./min. Był to pierwszy i początkowo jedyny sprzedawany w Polsce silnik.

Drugi z motorów wysokoprężny został wyprodukowany przez koncern PSA. Ma on 2,2 l objętości skokowej i moc 156 KM. W porównaniu z volkswagenowskim silnikiem ten ma nieco większy, bo wynoszący 380 Nm maksymalny moment obrotowy.

Najmocniejszy silnik Diesla pochodzi ze stajni Mitsubishi i cechuje się objętością skokową 2,3 l. Ta turbodoładowana jednostka rozwija moc 177 KM i moment obrotowy 380 Nm.

Najsłabszy z silników benzynowych ma objętość 2,0 l i moc 147 KM (maksymalny moment obrotowy – 199 Nm). Większy, 2,4-litrowy, to wolnossąca jednostka z system MIVEC o mocy 170 KM i momencie obrotowym 232 Nm. Obie te wersje silnikowe można nabyć w Polsce.

W naszym kraju niedostępny jest za to motor 3-litrowy 6B31, czyli widlasta szóstka o mocy aż 220 KM.
W tym Mitsubishi do wyboru (w zależności od silnika) są skrzynie biegów manualne oraz zautomatyzowane. 5-biegowa, ręczna skrzynia sprzedawana jest z benzynowymi silnikami 2,0 l i 2,4 l. Do tych samych jednostek napędowych można wybrać skrzynię bezstopniową z systemem INVECS trzeciej generacji.

W ofercie znajduje się jeszcze 6-biegowe, manualne urządzenie sprzęgane z 2-litrowym i 2,2-litrowym dieslem oraz dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia biegów, którą można połączyć tylko z 2,2-litrowym silnikiem wysokoprężnym.

W Outlanderze drugiej generacji Mitsubishi zrezygnowało z centralnego mechanizmu różnicowego na rzecz sterowanego elektronicznie sprzęgła. Do wyboru są trzy tryby pracy: 2WD, Auto i Lock.

W 2010 roku Outlander przeszedł gruntowny facelifting, w ramach którego zmieniono całą przednią część auta. Styliści zaprojektowali nowy przód w stylu Jet Fighter i samochód upodobnił się zewnętrznie do produkowanego obecnie Mitusbishi Lancer (9. generacja).

Mitsubishi Outlander III

Na genewskim salonie samochodowym w 2012 roku zadebiutowała trzecia generacja SUV-a Mitsubishi o nazwie Outlander.

Wymiary zewnętrzne samochodu trzeciej serii w zasadzie nie odbiegają o tych, jakie miał poprzednik. Mimo to nowy Outlander sprawia wrażenie wozu znacznie potężniejszego i większego. To zasługa między innymi bardzo wąskich przednich świateł i niedużych lamp zespolonych z tyłu.

Wnętrze samochodu nie powala na kolana swoimi rozwiązaniami stylistycznymi, ale materiały są przyzwoitej jakości. Użytkownicy czasami narzekają jednak na niezbyt dobre spasowanie elementów w kabinie pasażerskiej. Mitsubishi Outlander dostępny jest jako auto 5- lub 7-osobowe. Dodatkowy rząd siedzeń znajduje się w przestrzeni bagażowej. Choć są one mniej wygodne od standardowych foteli i kanapy, podróżowanie na nich nawet na dłuższym dystansie nie jest udręką.

W odmianie 5-osobowej bagażnik Outlandera mieści niemal 600 litrów bagażu (licząc do linii okien), natomiast po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do ponad 1750 litrów.

Klient ma do wyboru cztery wersje wyposażenia, przy czym w zależności od wyboru dostępna jest różna liczba silników – od jednego do trzech. Podstawowym pakietem jest Invite Plus. Standardem tutaj są przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy i kurtyny gazowe dla pasażerów z przodu i z tyłu. Ponadto auto jest wyposażone w ABS, ESP, układ ostrzegający o nagłym hamowaniu, monitoring ciśnienia w ogumieniu, elektrycznie sterowane lusterka, 16-calowe aluminiowe felgi, 5 miejsc dla kierowcy i pasażerów, automatyczną klimatyzację i radioodtwarzacz z CD.

W kolejnych pakietach oferowane są między innymi czujniki parkowania, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, dwustrefową klimatyzację, tempomat, dodatkowy składany rząd siedzeń itd.

Ciekawostką jest to, że do żadnego z pakietów nie można absolutnie nic dokupić, więc klient jest po części skazany na łaskę producenta w kwestii tego, jakie dostanie zbędne elementy, gdy na przykład chce mieć auto z dwustrefową klimatyzacją.

Wybór silników jest ograniczony do zaledwie dwóch jednostek napędowych, przy czym turbodiesel nie jest oferowany z najniższą linią wyposażenia Outlandera. Ten turbodiesel ma objętość skokową 2,3 l (choć Mitsubishi nazywa go 2.2) i moc maksymalną 150 KM. Dokładnie tyle samo koni mechanicznych ma 2-litrowy benzynowiec, jednak ten dysponuje znacznie mniejszym momentem obrotowym. Silnik spalający benzynę ma moment obrotowy 195 Nm, natomiast jednostka wysokoprężna charakteryzuje się momentem 380 Nm lub 360 Nm (w zależności od skrzyni biegów).
2-litrowy motor dostępny jest z przednim napędem i napędem na obie osie. Ta druga wersja napędu jest kojarzona z bezstopniową zautomatyzowaną skrzynią przekładniową. Z kolei, jeśli pod maską znajduje się diesel, to napędza on wszystkie koła Mitsubishi Outlandera. W tej ostatniej odmianie silnikowej klient ma do wyboru manualną bądź automatyczną skrzynię biegów.

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz wytrzymała konstrukcja samochody sprawiły, że SUV Mitsubishi został oceniony na pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP.

Od początku 2014 roku na polskim rynku można nabyć też Outlandera w wersji hybrydowej z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 121 KM i dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 60 kW (82 KM) każdy.

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
TypSamochód osobowy

Generacje Mitsubishi Outlander

Inne modele Mitsubishi

Mitsubishi Outlander: newsy, testy i recenzje

Mitsubishi Outlander PHEV - test napędu w terenie

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie