Mazda 5

Model

Mazda5 I (Premacy I)

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. Trzeba przy tym dodać, że w Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Europejska odmiana Premacy dostępna była od 1999 roku. Na niektórych rynkach znana była jako Haima Freema (przede wszystkim w Chinach, gdzie nadal jest produkowana). Auto było technicznym bliźniakiem Forda Ixiona.

Mazda Premacy pierwszej generacji miała pudełkowate dwubryłowe nadwozie z pięciorgiem drzwi. Kanciasta karoseria wpisywała się w ówczesną linię stylistyczną japońskiej firmy. Cechami charakterystycznymi Premacy były wąskie przednie światła i chromowany grill. W przeciwieństwie do wielu minivanów w tym samochodzie tylne drzwi były nie przesuwne, tylko uchylane w tradycyjny dla aut z innym nadwoziem sposób.

Wnętrze Mazdy było obszerne, co zresztą podkreślali nabywcy tego samochodu. W standardowej konfiguracji kabiny pasażerskiej Premacy mogła przewieźć pięć osób, które nie mogły narzekać na brak przestrzeni ani na nogi, ani nad głowami. Była też możliwość przetransportowania aż siedmiu osób. Odbywało się to oczywiście kosztem bagażnika, ponieważ tam znajdowały się dodatkowe dwa siedzenia. Pasażerowie zajmujący trzeci rząd nie mieli także takiego komfortu podróży jak pozostała piątka, ze względu na ograniczoną ilość miejsca nad głowami i na nogi. Na krótszych dystansach taka podróż nie była jednak uciążliwa.

Fotele Mazdy Premacy były duże i wygodne. Producent zadbał o ich odpowiednią twardość. Nieco gorzej było z dodatkowymi dwoma siedzeniami w tylnym rzędzie, które były uboższymi krewnymi normalnych siedzeń. Materiał obiciowy zastosowany na wszystkich miejscach dla pasażerów miał dobrą jakość. Deska rozdzielcza nie grzeszyła urodą, ale za to była funkcjonalna i dość trwała, ponieważ Mazda zadbała o dobry poziom montażu. Nieco gorzej było z jakością materiałów tapicerskich, co dawało się zauważyć szczególnie na boczkach drzwi.

Klienci narzekają często jednak na słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, co przy szybkiej jeździe pojazdem o wysokim nadwoziu szybko daje o sobie znać.

Choć w Polsce Premacy nie była oficjalnie oferowana, to wiele egzemplarzy sprowadzono z zagranicy. Są to auta bardzo często bogato wyposażone w takie elementy, jak: przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD, ESP, elektronicznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby czy jasna welurowa tapicerka.

Mazda Premacy w 2001 roku została poddana testowi zderzeniowemu przez Euro NCAP. W czołowym zderzeniu osiągnęła wynik trzech gwiazdek na pięć możliwych.

Z technicznego punktu widzenia Premacy była połączeniem części z Mazd 323 i 626. Z tych samochodów zaczerpnięto nie tylko drobniejsze mechanizmy, ale także silniki. Najmniejszym motorem był 100-konny silnik o objętości skokowej 1,8 l. Jednostka ta występowała też w odmianie 114-konnej, a nawet 135-konnej. Podobną moc (131-135 KM) rozwijała jednostka 2-litrowa. Nabywcy wozów z dieslami mogli liczyć na 90 KM bądź 101 KM wyciśniętych z 2-litrowego motoru z turbodoładowaniem.

W zależności od wersji silnikowej Mazda instalowała 4-biegowe automatyczne lub 5-biegowe manualne skrzynie biegów. Zazwyczaj napęd przekazywany był tylko na przednią oś, ale zdarzają się egzemplarze, szczególnie w Japonii, z napędzanymi obiema osiami.

Do najczęściej wymienianych wad Premacy należy korozja, która zaczyna często atakować od tylnych błotników, a następnie wdziera się na progi i podłogę oraz słabe elementy zawieszenia. Trzeba jednak pamiętać, że ten ostatni problem wynika często z eksploatacji na polskich drogach.

W 2005 roku Premacy została zastąpiona nowszym modelem, który w Polsce zyskał już nazwę Mazda 5.

Mazda5 II (Premacy II)

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. W Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Druga generacja Mazdy Premacy (w Polsce nazywanej już Mazda 5 – obecnie Mazda5) pojawiła się w 2005 roku. Opracowany wspólnie z Fordem kompaktowy minivan został zbudowany na fordowskiej płycie podłogowej C1. Odpowiednikiem Mazdy 5 u Forda jest i-Max. Ten model Mazdy wytwarzany jest tylko w Japonii.

Na wielu rynkach model 5 miał trudniejsze zadanie do zrealizowania, ponieważ zastępował nie tylko auto starszej generacji, ale także nieco większą Mazdę MPV.

Z zewnątrz Mazda 5 prezentowała się bardzo atrakcyjnie. Trudno powiedzieć, czy miała nadwozie jedno- czy dwubryłowe, ale przód samochodu niewątpliwie nawiązywał do innych modeli japońskiego producenta. Licząca 4,6 m długości karoseria została wyposażona w pięcioro drzwi, w tym dwoje tylnych było drzwiami przesuwnymi. To ostatnie rozwiązanie ułatwiało wysiadanie oraz wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach. Dodatkowo duże rozmiary drzwi zapewniały komfort podczas wsiadania na tylne siedzenia.

Trzeba przy tym podkreślić, że mowa tu o dwóch siedzeniach montowanych całkiem z tyłu. Choć Mazda 5 w podstawowej konfiguracji była pojazdem pięcioosobowym, to za niewielką dopłatą producent montował dwa dodatkowe siedzenia. Nawet na nich było wystarczająco dużo miejsca, żeby podróżować w miarę komfortowo na niewielkich dystansach.

Oczywiście przestrzeń w Maździe 5 była jej wielkim atutem. Podobnie jak w poprzedniku zarówno pasażerowie przedniego, jak i środkowego rzędu siedzeń czuli się swobodnie. Mieli dużo miejsca nad głowami i na nogi. Siedzenia były duże i wygodne, co sprawiało, że jazda nawet na długim dystansie nie była uciążliwa.

Japończycy zaprojektowali nowocześnie wyglądające wnętrze z ładną deską rozdzielczą i dużą liczbą schowków. Materiały użyte do obicia wnętrza były średniej jakości, ale na pochwałę zasługiwało ich dobre spasowanie.

Mazda oferowała bogate wyposażenie podstawowe. Na większości rynków standardem były przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (niekiedy także kurtyny powietrzne), ABS z EBD, TCS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz klimatyzacja.

Nowoczesna konstrukcja sprawiała, że Mazda 5 była bezpiecznym samochodem. W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Nieco gorzej było z ochroną pieszych (trzy gwiazdki) i dzieci w fotelikach (zaledwie dwie gwiazdki).
W zależności od rynku, na którym sprzedawana była Mazda 5/Premacy, instalowano jeden z kilku silników. Najmniejszą jednostką napędową był 1,8-litrowy motor benzynowy o mocy 116 KM. Więcej pary miał 150-konny 2-litrowiec, a najlepsze osiągi gwarantowała jednostka napędowa o objętości skokowej 2,3 l, która rozwijała moc 162 KM. Można było też kupić 2-litrowego diesla o mocy od 105 do 143 KM. Napęd był przenoszony przez 4-biegową automatyczną lub 5-biegową manualną skrzynię biegów na przednie (na większości rynków) lub wszystkie koła.

Niedługo po rozpoczęciu produkcji na rynku amerykańskim Mazda wezwała wszystkie samochody do serwisu. Chodziło o możliwość powstania pożaru w wyniku nagrzewania elementów podwozia od rozgrzanych części układu wydechowego. Problem dotyczył tylko aut z automatami, jednak Mazda zdecydowała się naprawić wszystkie samochody. Rozwiązaniem było wstawienie niewielkiej osłony termicznej. Naprawę przeprowadzano oczywiście za darmo.

W 2008 roku Mazda 5 przeszła niewielki facelifting, w ramach którego dodano światła LED z przodu, przemodelowano zderzaki, 4-biegową skrzynię wymieniono na nowszą 5-biegową. Jako standard dodano ESP i ASR.

Produkcję tego wozu zakończono po 5 latach w 2010 roku, zastępując go nowszym produktem.

Mazda5 III

Premacy to model kompaktowego minivana produkowanego od 1999 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od momentu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała już trzy generacje Premacy. W Europie na większości rynków od drugiej serii ten wóz nosi nazwę 5. W Japonii nadal jest produkowana druga generacja modelu Premacy.

Najnowsza, produkowana do dziś generacja Mazdy 5 zadebiutowała na salonie samochodowym w Genewie w 2010. Wkrótce samochód wszedł do produkcji. Podobnie jak poprzednik nowa piątka zastępuje także na wielu rynkach wycofaną z produkcji Mazdę MPV. Auto produkowane jest tylko w Japonii.

Również najnowszy produkt z serii 5 powstaje na opracowanej przez Forda płycie podłogowej C1, na której budowany jest Ford C-Max.

Karoseria Mazdy wygląda nowocześnie i dynamicznie. 1,5-bryłowe nadwozie stylem nawiązuje do innych aktualnych modeli japońskiego producenta. Wiele elementów stylistycznych, na przykład trzy fale biegnące wzdłuż samochodu, zaczerpnięto z prototypowego sportowego samochodu Furai.

Po raz koleiny projektanci wyposażyli swoje dzieło w pięcioro drzwi, w tym dwoje tylnych przesuwnych. Ułatwia to nie tylko wsiadanie i wysiadanie z auta na ciasnych parkingach, ale też pomaga zająć miejsca dwojgu pasażerów, którzy mają zasiąść na dwóch tylnych siedzeniach.

Tak jak starsze auto nowa Mazda ma siedem miejsc. Podstawową konfiguracją jest układ z dwoma fotelami z przodu, 3-osobową kanapą pośrodku i dwoma miejscami z tyłu, jednak dzięki możliwości aranżacji wnętrza takie ustawienie da się zmienić na inne, które jest potrzebne w danej chwili.

Mazda 5 jest chwalona za dużą ilość miejsca we wnętrzu. Nawet osoby, które wybiorą dwa ostatnie fotele, mogą podróżować całkiem wygodnie. Co prawda miejsca jest tam nieco mniej niż w pozostałej części samochodu, ale fotele są dość duże i odpowiednio twarde. Za to w przedniej części wozu przestrzeni jest aż nadto – nie zabraknie jej nawet wysokim pasażerom nad głowami czy na nogi.

Wnętrze wygląda nowocześnie, a materiały użyte do jego obicia są dobrej jakości. Nie można mieć także zastrzeżeń do spasowania elementów wyposażenia kabiny. Za to niektórzy mogą narzekać na nie najlepszą widoczność ze środka na ulicę.

W Polsce Mazda 5 jest oferowana z czterema poziomami wyposażenia: Comfort, Exclusive, Exclusive Plus i Sport. Już w najniższym w standardzie są elektrycznie sterowane wszystkie szyby i lusterka, manualna klimatyzacja, podgrzewane fotele z przodu, przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, system ABS z EBD, ESP oraz ASR. W bogatszych wersjach jest automatyczna klimatyzacja, aluminiowe felgi (16”), komputer pokładowy, reflektory ksenonowe, czujniki parkowania czy czujniki zmierzchu i deszczu.

W Polsce Mazdę 5 można nabyć z jednym z trzech silników, dwa z nich to jednostki benzynowe. Mniejszy z motorów ma 1,8 l objętości skokowej i osiąga moc 115 KM oraz moment obrotowy 165 Nm. Polecany jest jednak silnik 2-litrowy, który rozwija moc 150 KM i 191-niutonometrowy moment obrotowy. Zapewnia on dobre osiągi, zadowalając się przy tym umiarkowanym zużyciem paliwa. Trzecią jednostką jest 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 115 KM i momencie obrotowym aż 270 Nm.

Z każdym źródłem napędu łączona jest 6-biegowa skrzynia. Według testujących ten samochód skrzynia biegów jest wielkim atutem Mazdy 5. Napęd realizowany jest przez przednie koła.

Na rynku amerykańskim planowane jest wprowadzenie wersji z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym i 5-biegową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną też w tryb zmian manualnych. Taka wersja pojawi się prawdopodobnie już w 2012 roku.

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda 5

Inne modele Mazda

Mazda 5: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie