Lexus GS

Model
Lexus GS Zobacz 13 zdjęć

Lexus GS III

Lexus, jako poważny gracz na rynku, oprócz konkurentów dla mniejszych sedanów i luksusowych limuzyn ma też propozycję dla tych, którzy nie chcą BMW serii 5, Audi A6, Mercedesa klasy E czy Jaguara XF. Prototyp GS-a trzeciej generacji został pokazany w 2003 pod nazwą LF-S (Lexus Future Sedan). W 2004 roku w Genewie przedstawiono wersję przedprodukcyjną i w końcu w 2005 w Detroit samochód, który trafi do produkcji. Od tej generacji GS wkroczył na japoński rynek, na którym wcześniejsze jego generacje oferowano pod nazwą Toyota Aristo.

Stylizacja nadwozia tej generacji naprawdę może się podobać. Z poprzedniej zachowano jedynie charakterystyczne podwójne klosze przednich lamp. Reszta zupełnie nie przypomina poprzednika. I dobrze, bo jest dużo nowocześniej. Sylwetka jest masywna i muskularna. To pierwszy samochód luksusowej marki Toyoty stworzony w myśl filozofii L-finesse. To nie tylko bezsensownie powtarzany slogan, ale rzeczywiście przejaw pewnej koncepcji widoczny w innych modelach tej marki, wypuszczonych na rynek po GS-ie.

Agresywności i smaku sylwetce tego samochodu dodaje też fastbackowy profil. Wszystkie te zabiegi pozwoliły na osiągnięcie zaskakująco małego współczynnika oporu powietrza na poziomie 0,27. Inni kierowcy, widząc na drodze szybkiego ruchu w lusterkach nieco leniwe, ale groźne spojrzenie trzeciego GS-a, na pewno ustąpią mu miejsca na lewym pasie. I dobrze zrobią, bo pod maską goszczą jednostki napędowe generujące stadniny koni mechanicznych.

W Japonii dostępna jest wersja GS 350 (motor 3,5 l) oraz GS 430 z V-ósemką o pojemności 4,3, znaną jeszcze z poprzedniej generacji tego modelu Lexusa. W USA zamiast wersji GS 350 dostępna była odmiana GS 300 z mniejszym silnikiem V6, co jest dość niezrozumiałe, biorąc pod uwagę gusta klientów ze Stanów Zjednoczonych. W 2007 do podobnych wniosków doszli sami Japończycy, zastępując trzysetkę wersją GS 350. Wszystkie wersje sprzężono z automatem o sześciu przełożeniach.

Jednak najbardziej zaawansowana technologicznie i najciekawsza wersja Lexusa GS miała zostać dopiero zaprezentowana. Stało się to w Nowym Yorku w 2005 roku, kiedy Japończycy odkryli karty i pokazali wersję GS 450h. Hybrydowa odmiana dostępna była w sprzedaży od 2006 roku. Jednostka spalinowa pracująca pod maską tej wersji to silnik 3,5 V6 wspomagany oczywiście przez Lexus Hybrid Drive, czyli motor elektryczny. GS 450h dostępny jest wyłącznie z bezstopniową przekładnią CVT (Continously Variable Transmission). Hybrydowy GS rozwijający łącznie moc 344 KM przyspiesza do setki w 5,2 s. Ekologia w takim stylu może jednak ma jakiś sens. Bo że spalinowo-elektryczny Lexus z segmentu E jest eco-friendly, świadczy zaliczenie go do grupy SULEV (Super Ultra Low Emissions Vehicle).

W 2007 oprócz zastąpienia wersji GS 300 wersją GS350, o czym już wspominałem, Lexus wprowadził wersję o oznaczeniu GS 460, co oznaczało koniec kariery GS 430 z nieco już sędziwym silnikiem. GS 460 otrzymał, co sugeruje nazwa, silnik o pojemności 4,6 i mocy 347 KM. Co ciekawe, mimo mniejszej masy, większej mocy i wyższej prędkości maksymalnej od hybrydowego GS-a ta wersja jest od niego (GS 450h) wolniejsza od 0 do 100 km/h o 0,2 s. Za zaawansowaną technologię i niewiele, ale jednak lepsze przyspieszenie trzeba było jednak dopłacić, bo GS 450h stał zdecydowanie najwyżej w drabince cenowej tego modelu.

Razem z premierą najmocniejszej wersji tego sedana przeprowadzono drobny facelifting. Zmieniono nieco przedni zderzak, lampy i grill. Kierunkowskazy powędrowały także na boczne lusterka, a klient mógł teraz wybierać z większej palety lakierów i felg.

Trudno oprzeć się wrażeniu, że wnętrze Lexusa GS trzeciej generacji jest najmniej atrakcyjne w obecnie oferowanej gamie samochodów Lexusa. Nie znaczy to oczywiście, że nie jest komfortowe i ergonomiczne. Po prostu się przedwcześnie starzeje, ale to również rzecz gustu. Wśród ciekawych gadżetów w wyposażeniu GS-a są adaptacyjne reflektory, systemy zapobiegające kolizji czy aktywny tempomat.

Obecna generacja tego modelu gości na rynku od sześciu lat (premiera w 2005), a już na horyzoncie widać jego następcę.

Szybkie fakty
MarkaLexus
TypSamochód osobowy

Generacje Lexus GS

Inne modele Lexus

Lexus GS: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie