Kia Rio

Model
Kia Rio Zobacz 10 zdjęć

Kia Rio II

Kia Rio II to auto kompaktowe produkowane od 2005 roku. Miało stanowić konkurencję dla takich modeli, jak: Ford Fusion, Seat Cordoba, Dacia Logan, Tata Indigo. Rio oferowano w dwóch wersjach nadwozia (5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan).

Sylwetka, zarówno sedana, jak i hatchbacka, jest ładna i zgrabna. Projektanci Kii włożyli sporo pracy, aby dopasować auto do europejskich gustów. Przód nie zaskakuje. Jest stonowany i spokojny, ale może się podobać. Wyróżniają go duże, zgrabne reflektory oraz delikatne przetłoczenia na masce. Patrząc na auto z boku, nie sposób nie zauważyć szerokich nadkoli nadających sylwetce masywny wygląd. Charakterystyczna jest również wysoko poprowadzona linia dachu, która gwałtownie opada ku tyłowi. W tej części nadwozia wyróżniają się ciekawie zaprojektowane lampy. W 2010 roku Rio przeszło facelifting. Zmieniono przód i tył. Model po modernizacji poznamy po nowych reflektorach, chromowanym grillu oraz nowym przednim zderzaku. Zmiany z tyłu to nowy zderzak i lampy.

Wnętrze jest przestronne, z przodu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca. Nieco gorzej jest z tyłu, choć powody do narzekania mogą mieć dopiero wysokie osoby. Jest tam zbyt mało miejsca na głowy. A wszystko przez opadającą linię dachu. Regulowana kolumna kierownicy, regulowany fotel aż w czterech płaszczyznach, podłokietnik to główne zalety Rio. Poprawne wrażenie robi również prosta, ale przejrzysta i czytelna tablica przyrządów. Same fotele są dosyć twarde, co przy dłuższych trasach może być nieco męczące. Są dosyć słabo wyprofilowane, przez co nie zapewniają dobrego trzymania bocznego. Nie ma się jednak co oszukiwać, to auto służy raczej do spokojnej jazdy niż ulicznych wyścigów.

Również wyposażeniem Kia Rio nie ustępowała europejskiej konkurencji. Wyposażenie obejmowało m.in. automatyczną klimatyzację, elektryczne szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, jasną tapicerkę, cztery poduszki powietrzne, ABS, podłokietniki, regulowaną kolumnę kierownicy, trzecie światło stopu oraz skórzaną kierownicę. Model Rio II poddano testom zderzeniowym Euro NCAP, w których otrzymał cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Gama silników obejmowała jednostki wysokoprężne i benzynowe. Słabsza jednostka o zapłonie iskrowym to rzędowy, 4-cylindrowy motor o pojemności 1,4 l rozwijający moc 97 KM. Maksymalny moment obrotowy 125 Nm dostępny jest przy 4 700 obr./min. Zużycie paliwa na poziomie 5,2 l w trasie i 7,9 l w cyku miejskim jest zadowalające. Mocniejszy motor to 1,6 CVVT rozwijające moc 112 KM. Zapewnia on już dużo sprawniejsze poruszanie się przy niewielkim wzroście spalania. Dla oszczędnych przewidziano jednostkę wysokoprężną 1,5 CRDi o mocy 110 KM. Według opinii użytkowników motor ten zadowala się średnio 4,5 l paliwa na każde 100 km.

W sprzedaży Kię Opirus oferowano z dwiema przekładniami: manualną o 5 przełożeniach oraz 4-biegowym automatem. Przekładnia automatyczna jest raczej rzadko spotykana. Nie dość, że pogarszała osiągi już przeciętnie przyspieszającego auta, to jeszcze zwiększała jego spalanie.

W porównaniu z poprzednim modelem widać postęp. Mimo niskiej ceny i przyzwoitej jakości model Rio II nie odniósł większego sukcesu rynkowego. Jego właściciele często skarżą się na hałasy pochodzące z deski rozdzielczej, mało precyzyjną skrzynię biegów i nietrwałą przekładnię kierowniczą. Produkcję auta zakończono w 2011 roku. Na rynek weszła kolejna generacja o oznaczeniu Rio III.

Kia Rio III

Kia Rio III to auto segmentu B produkowane przez koreański koncern Kia od 2010 roku. Nowe Rio rywalizuje ze Škodą Fabią, Fiatem Grande Punto czy Oplem Corsą. Rio trzeciej generacji zastąpiło niezbyt atrakcyjnego pod względem stylistycznym poprzednika, który nie odniósł większych sukcesów. Nowa Kia Rio jest dłuższa, szersza i niższa od poprzedniego modelu. Występuje w trzech wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan.

Nadwozie jest wynikiem pracy stylistów, którymi kierował słynny Peter Schreyer. Na pewno nie można mu odmówić nowoczesnego wyglądu. Bryła z mocno pochyloną przednią szybą trafia w gusta klientów. Kształt przedniego zderzaka budzi wręcz sportowe skojarzenia. Miedzy groźnie wyglądającymi reflektorami zamontowano gustowną, chromowaną atrapę chłodnicy. Dodatkowo samochód ma nowocześnie i ciekawie zaprojektowane detale, wyraźnie odwołujące się do pozostałych modeli koreańskiej marki. Dynamiczna i proporcjonalna sylwetka jest jej mocną stroną. Tył auta poznamy po ładnych lampach wykonanych w technologii LED.

Rio z długością 404 cm należy do największych przedstawicieli segmentu B. Dzięki temu inżynierowie koreańskiego koncernu mieli spore pole do popisu. Trzeba przyznać, że efekt jest bardzo ciekawy. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a miejsca nie brakuje ani na przednich, ani na tylnych fotelach. Deska rozdzielcza zabudowana jest z wysoką dokładnością, a zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Bagażnik ma pojemność 288 l, którą można po złożeniu foteli powiększyć do 900 l.

Popularność modelu Rio III zawdzięcza również bogatemu wyposażeniu. Standardowo auto było wyposażone w diodowe reflektory do jazdy dziennej, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznym suszeniem szyb, radioodtwarzacz CD, system głośnomówiący Bluetooth czy podgrzewane przednie fotele i kierownicę. Standardowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem obejmuje sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach. Kia Rio III została poddana testom zderzeniowym Euro NCAP, w których uzyskała pięć gwiazdek.

Kia Rio III oferowana jest z czterema jednostkami napędowymi. Do wyboru są dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Motory benzynowe to jednostka 1,2 o mocy 85 KM oraz 1,4 CVVT o mocy 109 KM. Warta polecenia jest mocniejsza jednostka, w której wprowadzono modyfikacje zmierzające do obniżenia tarcia oraz system zmiennych faz rozrządu. Motor o pojemności 1,2 l zadowoli jedynie mało wymagających kierowców poruszających się głównie po mieście. Oferowane silniki wysokoprężne to 1,1 o mocy 70 KM oraz 1,4 o mocy 90 KM. Według producenta silnik 1,1 w trybie mieszanym powinien spalić jedynie 3,2 l oleju napędowego na 100 km.

Mocniejszy silnik benzynowy oraz oba silniki wysokoprężne standardowo są wyposażone w sześciobiegową przekładnię ręczną. W wersji 1,2 montowana jest skrzynia o 5 przełożeniach. Do silnika 1,4 dostępna jest również 4-biegowa przekładnia automatyczna.

Model Rio III to interesująca oferta dla indywidualistów chcących sprawnie poruszać się po mieście. Nowoczesna linia nadwozia z pewnością będzie się podobać jeszcze długo. Długi okres gwarancji oraz niska awaryjność modelu Rio III sprawiają, że budzi on coraz większe zainteresowanie.

Szybkie fakty
MarkaKia
TypSamochód osobowy

Generacje Kia Rio

Inne modele Kia

Kia Rio: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie