Jeep Cherokee

Model
Jeep Cherokee Zobacz 14 zdjęć

Jeep Cherokee XJ

Jeep Cherokee XJ to klasyka w każdym detalu. Kto nie kojarzy jego charakterystycznej kanciastej sylwetki? Chyba nie ma takiej osoby. Tym bardziej że samochód ten produkowany był aż przez 17 lat, od 1984 do 2001 roku (w Chinach do 2005 roku) i sprzedał się w bardzo dużej liczbie egzemplarzy. Był to prekursor segmentu terenowych SUV-ów. A swoją popularność zawdzięczał przede wszystkim rewolucyjnej jak na tamte czasy stylistyce.

Pierwsze skojarzenia, jakie się nasuwają, gdy patrzy się na karoserię Cherokee XJ, to ołówek, linijka i kartka papieru. Bo wygląda na to, że projektant nie dysponował niczym innym. Ale czy nie w tym tkwi właśnie siła ponadczasowego wyglądu? Dzięki prostocie kształtów to auto praktycznie się nie starzeje. Nie bez powodu też cały świat zaczął się wzorować na linii Cheeroke XJ, projektując własne samochody w tym segmencie.

Początki tego modelu sięgają roku 1978, kiedy to powstawały pierwsze szkice wykonywane przez ludzi z American Motors, którzy współpracowali z Renault. Kilka pierwszych egzemplarzy przedprodukcyjnych powstało na bazie większego i starszego brata XJ, Cherokee SJ. W końcu zaprojektowano auto nie tylko o ponadczasowej linii, ale też bardzo charakterystycznym przodzie z „żeberkowym” grillem na czele.

O ile stylizacja karoserii mogła i nadal może się podobać, to wnętrze już niekoniecznie. W latach gdy ten model wchodził na rynek, nie martwiono się zbytnio wyglądem i wykonaniem wnętrza, co najwyżej ergonomią. Jedyną ciekawą rzeczą umieszczoną w desce rozdzielczej była oryginalna ogromna kierownica z okrągłym środkiem.

Stylistykę karoserii, a przede wszystkim właśnie deskę rozdzielczą poddano modyfikacjom przy okazji liftingu w 1997 roku. Samochód nie zatracił jednak swojego ducha. Dalej też oferowany był w dwóch wersjach, z dwojgiem bądź czworgiem drzwi. Co ciekawe, obie wersje nie różniły się ani długością, ani rozstawem osi. W dwudrzwiowej wersji drzwi były nieco dłuższe, aby ułatwić zasiadanie w drugim rzędzie siedzeń. W tej wersji tylne boczne okna się nie otwierały.

Do przedliftingowego modelu oferowano łącznie pięć jednostek napędowych. Wśród nich znajdowały się dwa silniki Diesla: 86-konne 2,1 l oraz 2,5 litrowy motor o mocy 116 KM. Benzynowce to czterocylindrowe 2,5 l o mocach 106-132 KM (w zależności od rocznika), 2,8 V6 o mocy 117 KM oraz rzędowa szóstka o pojemności 4 l, generująca od 175 do 193 KM (w różnych latach produkcji). Po 1997 roku w ofercie pozostały tylko trzy silniki. Diesel 2,5 l o niezmienionej mocy, benzynowe 2,5 l o mocy 126 KM i silnik 4,0 L6, który od 2000 roku rozwijał 196 KM, czyli o całe 3 KM więcej niż w najmocniejszej wersji wcześniej.

W tylnym zawieszeniu zastosowano proste resory piórowe, a z przodu zaimplementowano zawieszenie oparte na sprężynach i nazwane Quadra-link. Użyto też stabilizatora poprzecznego, zapobiegającego nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z napędem na cztery koła (dostępny był także napęd na jedną oś) dawała możliwość sprawnego przemieszczania się w terenie, nie psuła też nadmiernie wrażeń z jazdy po utwardzonych nawierzchniach.

Z ciekawszych wersji tego samochodu warto wspomnieć o Wagoneer Limited. Wyróżniała się ona podwójnymi kloszami przednich lamp (obecne także w „nielimitowanym” Wagoneerze), drewnianymi wstawkami po bokach nadwozia i skórzaną tapicerką (tylko w wersji Limited). Cherokee XJ był często wybierany przez policję, dlatego Jeep wprowadził specjalną wersję SE, czy też Cherokee Special Service Package. Miała ona najmocniejszy silnik (193 KM, a od 1997 roku już 196 KM) oraz pozbawiona była wewnętrznych klamek tylnych drzwi. Warto też wspomnieć, że na bazie Cherokee XJ powstał pick-up o nazwie Comanche.

Jeep Cherokee XJ oferowany był oprócz macierzystego rynku na niektórych rynkach europejskich (1985-2001) i w Chinach (1984-2005).

Następcą Jeepa Cherokee XJ jest Jeep Libery KJ, który poza Ameryką Północną dalej nosi nazwę Cherokee.

Jeep Cherokee/Liberty KJ

W zakresie stylistyki Jeep Cherokee KJ czerpie garściami z koncepcyjnych modeli o nazwach Dakar i Jeepster. Opisując ten samochód, należy przede wszystkim rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące nazewnictwa.

Otóż produkowany w latach 1984-2001 poprzednik tego modelu nazywał się Cherokee XJ. Prezentowane tutaj auto zachowało nazwę Cherokee, z dopiskiem KJ, który pochodzi od nazwy platformy, na jakiej został skonstruowany. Jednak jako Cherokee znany jest wyłącznie poza Ameryką Północną. Na tamtym rynku samochód otrzymał nazwę Jeep Liberty. Produkcja Cherokee/Liberty KJ rozpoczęła się w 2001 roku i trwała do roku 2007. Ten model był niekwestionowanym sukcesem Jeepa. Wystarczy wspomnieć, że dla około 70% nabywców był to pierwszy kupiony przez nich Jeep.

Cherokee/Liberty KJ popularność zawdzięczał głównie oryginalnej stylizacji. O ile sama bryła i linia nadwozia były klasyczne, to z przodu projektanci zaszaleli. Widać, że nie stał nad nimi nikt, kto hamowałby ich zapędy. Efekt? Charakterystyczne okrągłe klosze lamp skomponowane w jednym elemencie razem z „żeberkowym” rozpoznawalnym grillem. Nawet ludzie nieinteresujący się motoryzacją po rzuceniu okiem na tę sympatyczną „twarz” Cherokee/Liberty będą krzyczeć, że to musi być Jeep. Na masce od przednich lamp odchodzą półokrągłe przetłoczenia, co nasuwa pewne skojarzenia z Porsche 911. Może to zbyt daleko idące wnioskowanie, ale trzeba przyznać, że coś w tym jest.

Również w klasycznej linii udało się upchnąć ciekawy detal, a mianowicie niemal kwadratowe nadkola, dodające autu agresywności. Z tyłu takim smaczkiem jest koło zapasowe umieszczone w pokrowcu przyczepionym do klapy bagażnika. W 2005 roku Jeep poddał swój model poprawkom, które szumnie można by nazwać faceliftingiem. W rzeczywistości zmiany były jedynie kosmetyczne, a najbardziej widoczne z przodu nadwozia. Cherokee/Libery KJ stał się bardziej elegancki.

Wnętrze tego auta nie zaskakuje niczym szczególnym, ale też nie wzbudza negatywnych emocji. Ilość miejsca jest akceptowalna, a wygląd deski rozdzielczej po prostu zwyczajny. Nie ma żadnych udziwnień, poza okrągłymi wylotami powietrza, które w zamyśle projektantów miały zapewne nawiązywać do okrągłych przednich lamp.

Klienci mogli wybierać spośród czterech jednostek napędowych. Dostępne były dwa diesle. Mniejszy to jednostka o pojemności 2,5 l, generująca 143 KM (silnik niedostępny w USA i Kanadzie). Większy silnik osiągał 163 KM z pojemności 2,8 l dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii. Silniki pracujące na benzynę to 150-konna jednostka 2,4, dostępna wyłącznie w podstawowej wersji wyposażenia oraz silnik 3,7 V6, oddający do dyspozycji kierowcy 218 KM.

Każdy silnik w każdej z wersji wyposażeniowej (Sport, Renegade/Latitude, Limited) dostępny był z napędem na jedną bądź obie osie. Jeep Cherokee/Liberty KJ z napędem na cztery koła występował z jedną z dwóch opcji przeniesienia napędu. Command-Trac i Selec-Trac, bo tak się nazywały, odróżniała jedynie możliwość włączenia stałego, tzw. full-time, napędu na cztery koła (dostępny w Selec-Trac).

Mimo że opisywana generacja, w odróżnieniu od poprzednika, nie otrzymała specjalnego policyjnego pakietu, często była wybierana przez stróżów prawa. Przypomnijmy, że specjalny pakiet w przypadku Cherokee XJ obejmował usunięcie wewnętrznych klamek z tylnych drzwi. Za to policyjne Cherokee/Liberty KJ miało prawie zawsze najmocniejszy silnik (218 KM) sprzężony z automatyczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach.

Jeep Cherokee/Liberty KJ dostępny był także w wersji „bagażowej”. Miał silnik pracujący na olej napędowy (2,5 l) i całkowicie płaską przestrzeń bagażową. Usunięto też tylne boczne okna na rzecz metalowych wstawek. Od tej wersji w Europie można było odliczyć podatek VAT. Oprócz USA, Kanady i Europy samochód ten można było oficjalnie nabyć w Egipcie oraz w Wenezueli. Ta generacja terenowego SUV-a Jeepa otrzymała w 2002 r. tytuł North American Truck of the Year.

Jeep Cherokee/Liberty KK

Po raz pierwszy Jeepa Liberty KK zobaczyliśmy na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2007 roku. To następca modelu Liberty KJ, który z kolei zastąpił Jeepa Cherokee XJ. W przypadku opisywanego modelu nazwa Cherokee nadal obowiązuje, tyle że poza Ameryką Północną.

Cherokee/Liberty KK ma wiele wspólnego z Dodge’em Nitro. I to właśnie brat Jeepa jest tym bardziej wyrazistym z rodzeństwa. Jest agresywniej stylizowany, wręcz przerysowany. W Nitro chciano upchnąć wszystkie atrybuty amerykańskich aut, tymczasem designerzy Jeepa postawili na większy spokój w zakresie stylistyki. Jednak gołym okiem widać, że w gruncie rzeczy są to auta bardzo podobne i patrząc na ich linie, trudno stwierdzić, czy to Jeep, czy może Dodge.

Przód Cherokee/Liberty KK połączył rozwiązania z modelu KJ i XJ. Jest kanciasto, jak w Cherokee XJ, ale zachowano pomysł na grill i przednie lampy z wersji produkowanej w latach 2001-2007. Mimo takiego, wydaje się, dobrego pomysłu samochód nie jest tak wyrazisty jak poprzednicy. Nie jest tak charakterystyczny. Tył, mimo że nowocześniejszy i ładniejszy niż w poprzednikach, poprzez pozbawienie go koła zapasowego przyczepionego do klapy bagażnika również stracił na charakterze. Bryła Cherokee/Liberty KK na pewno za to bardziej podobać się będzie fanom off-roadu, bo kanciaste kształty bardziej kojarzą się z wycieczkami poza utwardzone drogi niż delikatne linie z Cherokee/Liberty KJ.

Wnętrze, a konkretnie deska rozdzielcza przejęła kanciaste linie z karoserii. Nie byłoby w tym nic złego, ale jakość zastosowanych tworzyw nie jest najwyższej jakości. Chciałoby się powiedzieć, że jest typowo po amerykańsku. Na szczęście oznacza to też, że jest wygodnie i przestronnie. Nawet jeśli na pokład trafi komplet pasażerów, nikt nie powinien narzekać na ilość miejsca. Trudno ukryć, że to Dodge zaprojektował wnętrze lepiej w swoim Nitro. W nudnej desce rozdzielczej chociaż jeden ciekawy element może poprawić ogólne wrażenie.

Tym elementem w Nitro są ładne zegary. W Jeepie próżno, niestety, szukać podobnego smaczku. Na szczęście w tym nieciekawym wnętrzu można upakować sporo potrzebnego i tego zbędnego wyposażenia. Za potrzebne można uznać nawigację satelitarną i Bluetooth. Dla gadżeciarzy przygotowano system multimedialny z dyskiem twardym o pojemności 30 GB. Poza tym wyposażenie obejmuje system kontroli trakcji, czujnik deszczu automatycznie uruchamiający wycieraczki czy panoramiczny dach Sky Slider.

Pod maską Jeepa Cherokee/Liberty KK pracuje jeden z dwóch silników. Na rynku północnoamerykańskim dostępny jest wyłącznie benzynowy silnik V6 o pojemności 3,7 l. Diesel nie zagościł w ofercie z powodu zaostrzenia norm emisji spalin dla silników wysokoprężnych w USA. Jednak i tak nikt nie wróżyłby mu oszałamiającej kariery za Atlantykiem. Co innego w Europie, gdzie oferowany jest 2,8-litrowy diesel osiągający 177 lub 200 KM mocy maksymalnej. Benzynowa V-szóstka ma większy zaprzęg 218 KM.

Przednie zawieszenie Cherokee/Liberty KK jest niezależne, z tyłu znajduje się układ wielowahaczowy. Do przeniesienia napędu wykorzystywane są układy Command-Trac i Selec-Trac II, oba wyposażone w reduktory. Takie rozwiązania techniczne i elektroniczne sprawiają, że ten samochód świetnie nadaje się do jazdy terenowej, ale nie będzie się też czuł źle na asfalcie. Początkowo oferowano manualną skrzynię o sześciu przełożeniach. Jednak od 2009 roku modelowego montowany jest wyłącznie czterobiegowy automat. Szkoda manuala, ale większość obywateli Stanów Zjednoczonych ze skrzynią manualną w samochodzie czuje się po prostu nieswojo.

Nieswojo w tym Jeepie można poczuć się też na światłach po zrównaniu się z jego głównym konkurentem, którym jest wspominany wyżej Dodge Nitro. Dodge bowiem umieszcza pod maską swojego samochodu także potężny silnik 4,0 V6, oddający do dyspozycji kierowcy aż 264 KM. Ta wersja z łatwością wygra sprint spod świateł z najmocniejszym 218-konnym Jeepem.

Szybkie fakty
MarkaJeep
TypSamochód osobowy

Generacje Jeep Cherokee

Inne modele Jeep

Jeep Cherokee: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie