Hyundai i20

Model
Hyundai i20 Zobacz 15 zdjęć

Hyundai i20 I

i20 to model małego samochodu (segment B) produkowanego od 2009 roku przez południowokoreański wielobranżowy koncern Hyundai. Auto po raz pierwszy zaprezentowano pod koniec 2008 roku na paryskim salonie samochodowym. Produkcja i20 odbywa się wyłącznie w miejscowości Chennai w Indiach. Model i20 zastąpił Getza, który jest jednak nadal produkowany. Hyundai i20 znany jest też pod nazwami Click II (głównie w Korei Południowej) i Inokom i20.

Dostępny jako 3-drzwiowy lub 5-drzwiowy hatchback i20, to samochód atrakcyjny wizualnie. Auto ma charakterystyczne przetłoczenia na masce i na przednich oraz tylnych drzwiach, a także łezkowate reflektory, które łączą go z wieloma innymi modelami koreańskiej firmy.

Zarówno przednia, jak i tylna część wyglądają na masywniejsze niż w rzeczywistości ze względu na znajdujące się wysoko krawędzie łączenia blach nadwozia ze zderzakami.

Wnętrze Hyundaia nie wygląda co prawda tak świeżo jak nadwozie, ale zapewnia za to dużą ilość miejsca dla pasażerów. Odczują to zarówno osoby podróżujące z przodu, jak i z tyłu. Szczególnie pasażerowie tylnej kanapy powinni być zadowoleni z ilości miejsca na nogi i nad głowami. W tej kwestii Hyundai i20 jest jednym z liderów w swoim segmencie. Co prawda bagażnik nie ma rekordowych rozmiarów, ale za to jego kształt ułatwia jego wykorzystanie.

Niestety z ilością miejsca w środku nie idzie w parze wykonanie wnętrza. O ile można zrozumieć niezbyt wysoką jakość materiałów zastosowanych do wykończenia siedzeń, tunelu środkowego czy deski rozdzielczej, o tyle ich spasowanie może naprawdę irytować pasażerów. Prawdopodobnie po latach eksploatacji źle zmontowane elementy zaczną trzeszczeć.

Designerom zabrakło polotu przy projektowaniu kabiny. Trzeba jednak oddać, że wszystkie pokrętła i przyciski są na swoim miejscu, a czytelność zegarów jest bardzo dobra.

Do słabszych stron Hyundaia i20 należą zawieszenie i hamulce. Zawieszenie jest co prawda zestrojone odpowiednio twardo, ale ze względu na ułożenie silnika z przodu i napęd przedni samochód ma tendencję do dużej podsterowności, co można było zniwelować, zmieniając ustawienia podwozia. Hamulce cechują się niestety niezbyt wysoką skutecznością.

Użytkownicy chwalą natomiast precyzyjny układ kierowniczy.
Model i20 jest sprzedawany z trzema silnikami benzynowymi i jednym dieslem. Te pierwsze mają po 4 cylindry i układy rozrządu typu DOHC. Najmniejszy motor ma 1,2 l objętości skokowej, a największy 1,6 l. Pomiędzy nimi znajduje się 1,4-litrowa jednostka napędowa.

Najmniejszy silnik ma moc 78 KM i moment obrotowy 119 Nm. To wystarcza na rozpędzenie i20 do 165 km/h. Nieco mocniejszy jest motor 1,4-litrowy ze 101 KM mocy i 137 Nm momentu. Na szczycie listy znajduje się oczywiście 126-konna jednostka o objętości 1,6 l. Ma ona maksymalny moment obrotowy 157 Nm i pozwala osiągnąć Hyundaiowi 190 km/h.

Tę samą prędkość maksymalną ma i20 z motorem 1.6 CRDi, czyli dieslem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Silnik ma moc 116 KM, a jego moment obrotowy wynosi aż 260 Nm.

Ten Hyundai jest oferowany zarówno z 5-biegową, manualną skrzynią biegów, jak i 4-biegowym, automatycznym urządzeniem. Podobnie jak w mniejszym modelu i10 często pojawiają się problemy z wrzuceniem biegów wstecznego.

Drugim obok kłopotów ze skrzynią biegów w i20 jest problem korozji. Ogniska nie są co prawda duże, ale zwykle pojawiają się w jednym miejscu – w okolicy zamków drzwi.

Hyundai i20 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. W badaniu przeprowadzonym przez Euro NCAP osiągnął on maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Za tak dobry wynik odpowiada m.in. duża liczba poduszek powietrznych. Już w najtańszej wersji oferowanej na polskim rynku i20 ma w wyposażeniu seryjnym przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz kurtyny powietrzne. Do tego jest oczywiście ABS, a w przyszłorocznych modelach w standardzie będzie system ESP.

Hyundai i20 znalazł się na liście pięciu najbezpieczniejszych aut 2009 roku w rankingu ogłoszonym przez Euro NCAP.

Hyundai i20 II

We wrześniu 2014 roku Hyundai przedstawił drugą generację swojego przedstawiciela w segmencie B. Auto zostało dostosowane pod względem wyglądu do reszty pojazdów z gamy koreańskiego producenta. Oznacza to projekt zgodny z filozofią Fluid Sculpture 2.0. Chociaż samochód teoretycznie jest koreański, to prace nad modelem odbyły się w niemieckim centrum projektowym marki w Rüsselsheim. To efekt rozważania przez Hyundaia Europy jako istotnego strategicznie rynku. Nowe pojazdy tej marki projektowane są z myślą właśnie o klientach ze Starego Kontynentu. Pod nich Hyundai podporządkował nie tylko wygląd, ale i charakterystykę zawieszenia i układu kierowniczego.

Auto do produkcji weszło jako 5-drzwiowy hatchback, ale obok standardowego modelu producent przedstawił także wersję 3-drzwiową o dynamicznej sylwetce. Na razie w katalogu dostępny jest jednak tylko i20 5-drzwiowy.

W stosunku do poprzedniej generacji zmienił się nie tylko wygląd auta. Hyundai poprawił jakość wykończenia i dogonił konkurentów pod względem oferowanego wyposażenia. Na niektórych płaszczyznach udało mu się nawet przewyższyć starych wyjadaczy europejskiego rynku.

Hyundai i20 oferowany jest z 5 wariantami silnikowymi. Podstawową jednostką jest benzynowy motor 1,2 MPI o mocy 75 KM. Jest to jedyny silnik dostępny z bazowym wyposażeniem Classic. W tej wersji cena auta wynosi 43 900 zł. Na pokładzie znajdziemy między innymi 6 poduszek powietrznych, w tym kurtynowe, elektrycznie sterowane szyby przednie, nawiew dla tylnego rzędu i światła do jazdy dziennej.

W cenniku Hyundaia i20 drugiej generacji znajdziemy także motor 1,2 MPI o mocy 84 KM oraz 1,4 MPI rozwijający 100 KM. Jednostki wysokoprężne oferowane są w dwóch pojemnościach: 1,1 CRDI (75 KM) i 1,4 CRDI (90 KM).

Wszystkie silniki benzynowe oferowane są z 5-biegową przekładnią ręczną. Dodatkowo 1,4 MPI dostępny jest z automatem wyposażonym w 4 przełożenia. 6-biegowe skrzynie ręczne niedostępne z jednostkami o zapłonie iskrowym są standardem w przypadku silników wysokoprężnych. Tu natomiast niedostępna jest przekładnia automatyczna. Wszystkie wersje Hyundaia i20 wyposażone są w napęd na przednią oś.

Oprócz bazowego wyposażenia Classic Hyundai oferuje w katalogu także Classic Plus, Comfort (niedostępne z 1,2 MPI 75 KM) oraz Premium (tylko z 1,4 MPI).

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy

Generacje Hyundai i20

Inne modele Hyundai

Hyundai i20: newsy, testy i recenzje

Nowy Hyundai i20 - test Autokult.pl

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie