Honda Jazz

Model

Honda Jazz II

Druga generacja Hondy Jazz ukazała się na rynku w 2002 roku. Premiera odbyła się na pokazach motoryzacyjnych w Genewie. Samochód w innych krajach występuje pod nazwą Fit (pierwsza generacja auta oferowanego pod tą nazwą jest odpowiednikiem drugiej generacji Hondy Jazz). Produkcja odbywała się w Japonii. Auto należało do 5-drzwiowych hatchbacków. Zakończenie produkcji modeli pierwszej generacji i wznowienie linii poprzez rozpoczęcie wytwarzania aut drugiej generacji dzieliła długa przerwa. Produkcję pierwszych Jazzów zakończono w 1986 roku. Siłą rzeczy ich następca różnił sie od nich w znacznym stopniu. Honda Jazz została skonstruowana na bazie płyty podłogowej Global Small Car.

Bryła nadwozia nowszej wersji auta ma bardziej nowoczesny, dynamiczny kształt. Lampy świateł przednich są wyciągnięte w maskę. Przybrały one bardziej trójkątny kształt. Pas przedni zaprojektowano w owal. Dzięki temu, że Jazz drugiej generacji miał nadwozie w kształcie przypominającym klin, cechował się niskim współczynnikiem oporu powietrza.

Wnętrze modeli drugiej generacji Hondy Jazz zaprojektowano schludnie i dość nowocześnie. Wykonano je z materiałów dość średniej jakości (przeważał plastik), co skutkowało brakiem przytulności wnętrza. Fotele były dość komfortowe, również pasażerowie tylnej kanapy mieli zapewnioną zadowalającą wygodę podróży mimo niedużej ilości miejsca na nogi. Ergonomia auta stała na dobrym poziomie, liczba schowków powinna zaspokoić potrzeby przeciętnego użytkownika. Ze względu na zagospodarowanie przestrzeni w kabinie wyróżnia się dwie wariacje modelu Jazz: Ultra Seat oraz Ultra Luggage.

Honda Jazz doczekała się wielu różnych wersji na zagranicznych rynkach. W Europie w gamie dostępnych silników figurowały dwie jednostki. Pierwsza z nich, i-DSI o pojemności 1,2 l, dostępna była wyłącznie w autach z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. Drugi silnik był większy – miał pojemność 1,4 l, łączono go również z przekładnią o 5 biegach lub z bezstopniową skrzynią CVT-7. Wymienione motory generowały odpowiednio 78 i 83 KM. Były to rzędowe czwórki. Jazz drugiej generacji występował z napędem na przód lub na wszystkie koła. Na rynku europejskim te modele Hondy Jazz oferowano w standardzie z hamulcami tarczowymi na przednich i takimi samymi lub bębnowymi na tylnych kołach.

Honda Jazz drugiej generacji (czy też na innych rynkach Honda Fit pierwszej) osiągnęła ogromny sukces. Sprawdzała się jako zgrabne auto miejskie, nadawała się również w trasę. Samochód gwarantował dość zadowalający komfort jazdy i sporą przestrzeń wewnątrz przy raczej niewielkich gabarytach, ułatwiających prowadzenie w zatłoczonym mieście. Cena została rozsądnie skalkulowana w stosunku do możliwości auta. Szczególnym powodzeniem model ten cieszył się w Europie. Dużą rolę w jego spopularyzowaniu odegrał brytyjski program motoryzacyjny „Top Gear”, w którym prowadzący nie szczędzili Jazzowi pochwał. W organizowanych przez nich wyborach najlepszego auta 2006 roku Honda zajęła drugie miejsce (zaraz po S2000 tej samej marki).

Godne pochwały były niska awaryjność oraz atrakcyjne ceny części zamiennych i ich tańszych odpowiedników. Niestety, nie był to samochód bez wad. Szerokie słupki boczne pogarszały widoczność na bok. Mimo że samochód miał niedużą masę, wielu kierowców skarżyło się na zbyt małą skuteczność hamulców. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP Honda Jazz drugiej generacji zdobyła 4 na 5 gwiazdek. Jej produkcję zakończono w 2008 roku - zastąpiła ją na rynku jej odmłodzona wersja.

Honda Jazz III

Trzecia generacja Hondy Jazz zadebiutowała na pokazach motoryzacyjnych w Tokio w 2007 roku. Na polskim rynku pojawiła się w następnym roku. Produkowana w Japonii, Chinach i Wielkiej Brytanii Honda jest większa od starszych przedstawicieli swojej serii, ale zbudowana na tej samej płycie podłogowej – General Small Car. Na innych rynkach odpowiednikiem modeli trzeciej generacji Hondy Jazz jest druga generacja modelu Fit. Auto należy do 5-drzwiowych hatchbacków.

Najnowsza wersja Hondy Jazz różni się nieznacznie wyglądem od swojej poprzedniczki. Bryła nadwozia stała się bardziej dynamiczna i urosła. Nową Hondę upodobniono do minivana, jednak wciąż należy ona do segmentu B. Lampy przednie auta stały się bardziej podłużne, wyciągnięto je jeszcze dalej w maskę, która z kolei jest krótsza. Grill zyskał bardziej nowoczesny, trochę agresywny kształt, dzięki czemu nadaje autu ostrzejszy charakter. Szyba przednia jest zdecydowanie większa. Tył ścięto niemal pionowo.

Wnętrze Hondy Jazz trzeciej generacji jest nowoczesne. Wskaźniki otrzymały pomarańczowe podświetlenie, dobrze komponujące się z ciemnym kolorem materiału, z którego wykonano deskę rozdzielczą. Dysze nawiewu, wyświetlacz panelu klimatyzacji oraz inne wskaźniki obramowano elementami imitującymi chrom. Bagażnik ma pojemność 337 l, którą łatwo powiększyć do 366 l, zdejmując półkę bagażową. Krawędź załadunku jest zlokalizowana dość nisko, co ułatwia pakowanie bagaży do samochodu. Po lewej stronie bagażnika znajduje się uchwyt na torby z zakupami - to ciekawe i wygodne rozwiązanie. Ogólnie ergonomia stoi na dość wysokim poziomie. Jazz powinien spełnić oczekiwania większości użytkowników. Model ten ma również system siedzeń Magic Seats, gwarantujący wszechstronność i dużą liczbę konfiguracji przewozu zarówno pasażerów, jak i bagażu. Fotele składają się w prosty sposób. Jednym ruchem można z łatwością znacząco zwiększyć przestrzeń bagażnika.

Jazz występuje w czterech wersjach wyposażenia: Base, Elegance, Executive i Trend. Atutem modeli trzeciej generacji jest dach panoramiczny, którego obecność z pewnością umili podróż pasażerom tylnej kanapy. Występuje on wyłącznie w wersji wyposażenia Elegance. Ta opcja zawiera najwięcej ciekawych rozwiązań i ułatwień. Przykładem mogą być wycieraczki z czujnikiem deszczu czy reflektory z czujnikiem mroku. Innymi udogodnieniami występującymi opcjonalnie są: tempomat sterowany z kierownicy, klimatyzacja automatyczna czy skórzana kierownica. Pośrodku deski rozdzielczej umiejscowiono ekran LCD z panelem nawigacji. Standardowo w Jazzie występują takie systemy, jak: ABS, EBD, system kontroli stabilności jazdy, liczne poduszki i kurtyny powietrzne.

Honda Jazz doczekała się różnych wersji w wielu krajach, które wyposażano w różne jednostki napędowe. W Polsce dostępne są modele z silnikiem i-VTEC o pojemności 1,2 oraz 1,4 l, o mocy odpowiednio 90 i 100 KM. Jazz trzeciej generacji występuje wyłącznie z napędem na oś przednią. Układ kierowniczy jest elektrycznie wspomagany. Oferowane skrzynie biegów to ręczna z pięcioma przełożeniami oraz bezstopniowa przekładnia CVT. Warto wspomnieć również o hybrydowej wersji Hondy Jazz, której premiera odbyła się w 2010 roku.

W 2011 roku Jazz przeszedł facelifting, dzięki któremu sylwetka samochodu stała się bardziej agresywna.

Honda Jazz trzeciej generacji, podobnie jak jej starsza siostra, cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku. Doskonale sprawdza się jako auto miejskie, w dłuższej trasie również nie powinna rozczarować. Gabaryty nadwozia są niewielkie, ale wnętrze bogate. Godna pochwały jest również ekonomia - niska awaryjność w połączeniu z relatywnie niedrogimi częściami zamiennymi i stosunkowo niskim spalaniem powinny zadowolić właścicieli tego samochodu. Jazz zdobył 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Do jego sukcesu z pewnością przyczyniła się również ciekawa linia nadwozia. Produkcja trwa do dziś.

Szybkie fakty
MarkaHonda
TypSamochód osobowy

Generacje Honda Jazz

Inne modele Honda

Honda Jazz: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie