Citroën C5

Model
Citroën C5 Zobacz 10 zdjęć

Citroën C5 I

Citroën C5 pierwszej generacji to francuski samochód segmentu D, produkowany w Rennes, we Francji, od 2001 roku. Zastąpił on model Xantia i miał za zadanie stanąć w szranki między innymi z Renault Laguną, Fordem Mondeo, Oplem Vectrą, Volkswagenem Passatem oraz Toyotą Avensis.
Nadwozie dostępne było w dwóch wersjach: kombi oraz liftback. C5 początkowo zostało skrytykowane za zbyt bezpłciowy wygląd. Pas przedni wyposażono w obłe światła, delikatnie wyciągnięte w stronę kokpitu. Z tyłu zastosowano lampy w kształcie litery D. Po za tym nic nie wyróżnia modelu C5 pierwszej generacji spośród tłumu innych samochodów. Jego sylwetka jest smukła i poprawna, ale pozbawiona stylistycznych dodatków. Z jednej strony gwarantuje to właścicielowi dyskrecję, z drugiej – wywołuje wrażenie nijakości. Jedynie w wersji kombi nadwozie modelu C5 wyróżnia się pionowymi, wąskimi światłami.

Podobne odczucia może budzić wnętrze tego auta. Zegary, konsola środkowa, fotele, panele boczne – całość jest bardzo schludna i elegancka. Citroën dołożył wszelkich starań, by podróż w tym aucie odbywała się w możliwie komfortowych warunkach. Linie wnętrza płynnie przechodzą między sobą, przeplatając się między innymi nad konsolą środkową.

Paleta dostępnego wyposażenia obejmuje między innymi komputer pokładowy, nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane lusterka, szyby i fotele, ABS, ESP, wycieraczki z czujnikiem deszczu, światła z czujnikiem zmierzchu oraz dwustrefową klimatyzację. Zawieszenie Hydroactive 3 to najistotniejszy element oferowany w Citroënie pierwszej generacji. Hydropneumatyczny układ gwarantował komfort, o jakim użytkownicy konkurencyjnych modeli mogli tylko pomarzyć. Trzecia generacja tego rozwiązania pozwalała na automatyczną korekcję wysokości jazdy w zależności od prędkości, z jaką poruszało się auto. Przy niedużych prędkościach ustawiało ono nadwozie na wyższym poziomie, by sprawniej i wygodniej pokonywać większe nierówności. Przy wyższych szybkościach C5 obniżał się, by poprawić opływ powietrza po karoserii. Istniała również możliwość ręcznej korekcji wysokości jazdy.

Przez cały okres produkcji Citroëna C5 pierwszej generacji gama dostępnych jednostek nieco się zmieniała. Wśród silników o zapłonie iskrowym najmniej mocy miał motor EW7. 115 KM i 160 Nm generowane było z pojemności 1,8 l, rozłożonej na cztery cylindry ustawione w jednym rzędzie. Największą moc i pojemność miał silnik ES9 V6 VVT. Rozwijał on 210 KM, co pozwalało modelowi C5 na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 s. Wśród jednostek wysokoprężnych dostępne były trzy warianty pojemnościowe: 1,6, 2,0 oraz 2,2 l. Najlepsze osiągi zapewniał 2,2-litrowy motor DW12 HDi, rozwijający 170 KM i 400 Nm.

W 2004 roku Citroën przeprowadził facelifting modelu C5. Przednie i tylne światła nabrały bardziej nowoczesnego kształtu. Wymodelowano je w formie zbliżonej do litery L. Dyskusyjne jest, czy ten zabieg faktycznie przysłużył się wyglądowi samochodu. W tym czasie wprowadzono również niewielkie zmiany w wyposażeniu oraz wymieniono część silników.

Produkcję Citroëna C5 pierwszej generacji zakończono w 2008 roku. Do tej pory pozostaje on doskonałym rozwiązaniem dla osób oczekujących od samochodu doskonałego komfortu za przystępną cenę. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na silnik. Najbardziej kłopotliwy jest motor 2,0 HPi z modeli poliftingowych. Bardzo często występują w nim usterki elektroniki. Ze względu na zastosowanie filtra cząstek stałych FAP należy się liczyć z większymi kosztami serwisowania jednostki 2,2 HDi.
Pozostałe silniki są uważane za bezawaryjne. Zwiększenie kosztów eksploatacji może również nastąpić w wyniku problemów z pompą BHI zawieszenia hydropneumatycznego oraz jego komputera BSI. W C5 pierwszej generacji częściej, niż można tego się spodziewać, dochodzi do awarii alternatora. Dosyć uciążliwe może być również wykonanie wnętrza – klamki są niezbyt dobrze zaprojektowane, w związku z czym nietrudno je ułamać.

Citroën C5 II

Citroën C5 drugiej generacji to samochód należący do segmentu D. Jego produkcja rozpoczęła się w 2008 roku. Dzięki swojej stylistyce miał nawiązać wyrównaną walkę z konkurentami z Niemiec. W 2009 roku został uhonorowany tytułem Irlandzkiego Samochodu Roku. W latach 2008-2009 zajmował pierwsze miejsce w japońskim konkursie na importowany samochód roku. Nadwozie dostępne jest w wersjach sedan oraz rzadziej spotykanej – kombi.

Nadwozie nowego C5 było dużym zaskoczeniem dla konserwatywnych miłośników francuskiej stylistyki, znanej ze wcześniejszych modeli. Duży Citroën nabrał charakteru i dojrzał do konkurowania z najlepszymi w segmencie jak równy z równym. Z przodu zamiast grilla umieszczono jedynie wąski otwór tworzony przez rozszerzony znaczek marki. Głównym łapaczem powietrza jest duży wlot poniżej linii zderzaka. Wisienką na torcie, czyli pasie przednim, są nowoczesne lampy. Mimo że mają one nieregularny kształt, z ich obwodu wyróżniają się ostre krawędzie i załamania. Sylwetka C5 drugiej generacji ma idealne proporcje. Długi przód przechodzi płynnie w bryłę kokpitu. Linia dachu od słupka B powoli opada ku tyłowi, by ostatecznie delikatnie wywinąć się do poziomu, tworząc klapę bagażnika. Dynamiki temu samochodowi nadawało odważnie poprowadzone przetłoczenie rozplanowane na linii klamek. Tył jest prosty, ale bardzo elegancki. Światła zostały wyposażone w nowoczesne wkłady i, co ważne, tworzą z liniami nadwozia spójną całość.

Wnętrze Citroëna C5 drugiej generacji, podobnie jak nadwozie, rozpieszcza zmysły nowoczesnymi kształtami. Fotele chwalone są za duży komfort, nawet w wersjach bez opcjonalnego masażu czy podgrzewania. C5 jest jednym z kilku modeli Citroëna z tamtego okresu, do którego trafiła kierownica z nieruchomym panelem centralnym. Obraca się tutaj jedynie wieniec kierownicy. W przeciwieństwie do pozostałych aut z tym rozwiązaniem (np. C4, C4 Picasso) wszystkie instrumenty pokładowe pozostały za kierownicą. Na środku w bogatszych wersjach wyposażenia występuje duży, kolorowy wyświetlacz.
Wyposażenie modelu C5 obejmuje między innymi system wspomagania ruszania na wzniesieniu zwany Hill Assist, czujniki parkowania, radary przestrzeni parkingowej, ogranicznik i regulator prędkości, zautomatyzowany elektryczny hamulec postojowy, przeszklony, elektrycznie otwierany dach, dwustrefową klimatyzację, nawigację satelitarną z 7-calowym wyświetlaczem, pamięć wewnętrzną na media o rozmiarze 10 GB, wzmacniacz Dolby Surround o mocy 350 W z zaawansowanym systemem HiFi oraz wiele innych.

Gama silników Citroëna C5 II zawiera pięć jednostek wysokoprężnych i dwie o zapłonie iskrowym. Mniejsza grupa reprezentowana jest przez dwa motory o pojemności 1,6 l. Słabszy z nich to silnik VTi generujący 120 KM. Mocniejszy to THP o mocy 150 KM. Większą swobodę wyboru zapewniają diesle. Najniższe parametry ma motor 1,6 HDi rozwijający 110 KM. Kolejnymi progami mocy są 140- i 160-konne, 2-litrowe silniki HDi. Dla bardziej wymagających Citroën przygotował dwie jednostki. 2,2 HDi o mocy 200 KM powinien zaspokoić apetyt na wrażenia z dynamicznej jazdy większości nabywców modelu C5. Jeśli jednak i to za mało, oferowany jest jeszcze silnik V6 o pojemności 3,0 l, rozwijający 240 KM.

W Citroënie C5 dostępnych jest 5 przekładni. Skrzynie biegów ręczne reprezentowane są przez 5- i 6-biegowe manuale. Pozostałe trzy rozwiązania to 6-biegowy automat, przekładnia sterowana elektrycznie i sterowana elektrycznie e-HDi.

C5 drugiej generacji jest produkowane do tej pory. Dzięki zawieszeniu Hydroacriv III+ pozostaje jednym z najbardziej komfortowych samochodów w swoim segmencie. Pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP powinno stanowić zachętę do kupienia tego auta. Podczas zakupu trzeba się zastanowić, czy warto inwestować w diesle. Są bardziej przyjazne dla środowiska, ale filtry FAP mogą być w przyszłości źródłem sporych wydatków w trakcie serwisowania.

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy

Generacje Citroën C5

Inne modele Citroen

Citroën C5: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie