Citroën C3

Model
Citroën C3 Zobacz 10 zdjęć

Citroën C3 I

Citroën C3 pierwszej generacji to samochód segmentu B produkowany we Francji, Hiszpanii i Argentynie od 2002 roku. Do spółki z modelem C2 zastąpił nieduże Saxo. Ze względu na współpracę między koncernami wewnątrz konsorcjum PSA Citroën C3 konstrukcyjnie ma wiele wspólnego z Peugeotem 1007, 206 oraz 207.

Okrągłe nadwozie C3 pierwszej generacji przypomina nieco model 2CV. Oczywiście na kształcie kończą się podobieństwa. Z przodu wyróżniają się właściwie jedynie światła. Grill oraz atrapa zderzaka nie mają w sobie nic charakterystycznego. Lampy natomiast przybrały ostry, ale jednocześnie dość smukły kształt. Zachodzą one głęboko w przedni pas samochodu. Sylwetka auta ma okrągłe kształty, co doskonale widać z boku, lecz na próżno doszukiwać się licznych przetłoczeń nadających jej dynamiczny kształt. Citroën zdecydował się jedynie na delikatne podkreślenie nadkoli. Pas tylny wyposażono w pionowo zorientowane światła w kształcie nieco wygiętych trójkątów.

We wnętrzu C3 pierwszej generacji widać duże podobieństwo do nieco mniejszego brata – C2. Dwa modele Citroëna reprezentujące go w segmencie B dostały tę samą kierownicę, duży obrotomierz oraz elektroniczny szybkościomierz. Wspólne elementy da się zauważyć również na konsoli środkowej. Co więcej, przez przynależność Citroëna do grupy PSA niektóre podzespoły we wnętrzu modelu C3 są takie same jak w autach pozostałych marek konsorcjum. Przykłady to panel systemu audio, manetki do obsługi wycieraczek, świateł, tempomatu oraz radia. Ponieważ C3 jest modelem nieco większym niż C2, z którym wspólnie zastąpiły Saxo, oferuje nieco więcej miejsca wewnątrz. Mimo przynależności do tego samego segmentu w tym aucie pasażerowie tylnej kanapy będą mogli podróżować w bardziej komfortowych warunkach.

C3 ma również bogatsze niż C2 wyposażenie. Składają się na nie między innymi: tempomat, ogranicznik prędkości, automatyczna klimatyzacja, system audio ze sterowaniem z manetki za wieńcem kierownicy, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, dach panoramiczny, ABS, poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i wiele innych. Podobnie jak w C2 w tym modelu oferowane są półautomatyczna przekładnia SensoDrive oraz system Stop & Start wyłączający silnik po zatrzymaniu samochodu i wciśnięciu pedału hamulca. Pozwala to zmniejszyć spalanie w jeździe miejskiej.

Gama oferowanych silników obejmowała trzy motory benzynowe i cztery zasilane olejem napędowym. Najsłabszą jednostką o zapłonie iskrowym był 1,1 o mocy 60 KM. Pozostałe dwa silniki benzynowe to 1,4 o mocach wynoszących 73 KM oraz 88 KM w wersji 16-zaworowej. Wszystkie diesle to zaawansowane technicznie motory HDi. Dostępne były w dwóch wariantach pojemnościowych: 1,4 oraz 1,6 l. Mniejszy motor generował 68 KM, a w odmianie 16-zaworowej 90 KM. Tę samą moc co mocniejsza z jednostek 1,4 oferował słabszy silnik 1,6. Najmocniejszą jednostką dostępną w modelu C3 była 1,6 HDi osiągająca 110 KM.

W 2006 roku C3 przeszło facelifting. W niewielkim stopniu zmieniono wtedy wygląd atrap zderzaków, nadając im bardziej nowoczesne kształty. Zastosowane zabiegi stylistyczne miały na celu optyczne powiększenie C3.Więcej zmian zaszło w środku. Mały Citroën otrzymał nową deskę rozdzielczą wyposażoną w bardziej nowoczesne i lepiej wykonane instrumenty.

Na bazie modelu C3 Citroën stworzył również dwa inne auta. Pierwszym z nich był C3 Pluriel – zaprezentowany w 2003 roku kabriolet wyposażony w zwijany dach i demontowalne łuki dachu. Drugi samochód bazujący na C3 pierwszej generacji to przedstawiony w 2008 roku C3 Picasso – nowoczesny minivan, który w przeciwieństwie do Pluriela w ogóle nie przypominał samochodu, na którym bazował.

Produkcję Citroëna C3 pierwszej generacji zakończono w 2009 roku. Do najczęstszych usterek tego modelu należą awarie pomp wtryskowych w jednostkach 16-zaworowych oraz wycieki z układu klimatyzacji. Często zdarzają się również drobne problemy z elektroniką. Decydując się na zakup modelu C3, warto zwrócić uwagę na jednostki 1,6 HDi. Zapewniają one przyzwoite osiągi i zadowalające spalanie.

Citroën C3 II

Citroën C3 to samochód segmentu B produkowany we Francji w Aulnay od 2009 roku. Jest to jedyny z pierwszych pojazdów francuskiego producenta, w którym zastosowano nowy nurt stylistyczny, charakterystyczny dla wszystkich później prezentowanych aut Citroëna. Konstrukcja C3 ze względu na współpracę między kilkoma koncernami grupy PSA została wykorzystana również w innych projektach konsorcjum. Podobnych rozwiązań można się doszukiwać np. w Peugeocie 207.

Z zewnątrz widać, że C3 drugiej generacji jest ewolucją swojego poprzednika. Z boku nie da się zauważyć dobrze znanej już okrągłej linii dachu i okien, połączonej z krótkim przodem. Tył modelu C3 wyróżnia kształt świateł uformowany w kształcie przewróconej litery L. Co ciekawe, mimo że nie zastosowano tam żadnych mocniejszych przetłoczeń i pas tylny jest niemal gładki, to wygląda on elegancko i dynamicznie jak na klasę samochodu. Z przodu uwagę zwraca duży, czarny wlot powietrza na atrapie zderzaka. Po jego bokach znajdują się głębokie przetłoczenia, które nadają C3 odrobinę sportowego charakteru. Wisienką na torcie są przednie światła zaprojektowane bardzo nowocześnie.

Wnętrze C3 zaskakuje nowoczesnym charakterem. Pokazuje ono, jak bardzo zmieniły się samochody segmentu B w ciągu ostatnich 10 lat. Citroën użył materiałów dobrej jakości, a styliści postarali się, by kokpit był przejrzysty, ale zarazem futurystyczny. Zabieg się powiódł i C3 ma kokpit, którego pozazdrościć mogą mu nawet niektóre samochody z wyższych segmentów. Ciekawym rozwiązaniem jest niepełny daszek nad głęboko osadzonymi zegarami. Podobnie jak w poprzedniku w nowej generacji C3 wnętrze zapewnia przyzwoitą ilość miejsca podróżującym. Długie trasy umili Visiodrive – przednia szyba Zenith sięgająca głęboko w dach, aż do słupków B. Powiększa ona pole widzenia pasażerów o kilkadziesiąt stopni. Jest to rozwiązanie znane z modelu C4 Picasso.

Citroën oferuje bogate wyposażenie do modelu C3: m.in. dodatkowe oświetlenie kameralne, HiFi System - wielogłośnikowy system audio z MP3, AUX i USB, system nawigacji MyWay, automatyczne reflektory i wycieraczki, regulator i ogranicznik prędkości, wskaźnik zmiany przełożenia, czujniki parkowania, klimatyzację, system głośnomówiący z Bluetooth, rozpylacz zapachów oraz elektroniczne sterowanie szyb.

Gama silników obejmuje cztery jednostki z zapłonem iskrowym i dwie z zapłonem samoczynnym. Najsłabszym dostępnym motorem jest benzynowy 1,1 o mocy 60 KM. Oprócz niego motory zasilane benzyną dostępne są w jeszcze dwóch wariantach pojemnościowych. Większy z nich to 1,6 VTi o mocy 120 KM. Pośrodku natomiast znajduje się rodzeństwo dwóch jednostek 1,4. Słabsza z nich ma moc 75 KM, mocniejsza to wariant VTi generujący 95 KM. Kompromisem między osiągami a spalaniem są dwa diesle HDi. Mniejszy z nich ma pojemność 1,4 l i moc 70 KM, a większy, mocniejszy 1,6 HDi generuje 90 KM.

Druga generacja modelu C3 jest wciąż produkowana. Decydując się na zakup drugiej generacji modelu C3, warto zainwestować w lepiej wyposażoną wersję. Dodatki zapewnią komfort, jakiego nikt by się nie spodziewał w samochodzie segmentu B. Zachętą do wybrania właśnie tego auta może być również dobry wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP. Citroën C3 II zdobył cztery na pięć gwiazdek. Osobom, którym leży na sercu dobro planety, można polecić większy motor 1,6 HDi. Średnio emituje on zaledwie 99 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy

Generacje Citroën C3

Inne modele Citroen

Citroën C3: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie