#Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

C1 to model marki Citroën, należący do segmentu A, produkowany w Czechach od 2005 roku. Miejskie auto francuskiego producenta zostało zaprojektowane przy współpracy z Toyotą oraz Peugeotem. W efekcie powstały również dwa bliźniacze modele – Aygo oraz 107.

  • Citroen C1 to małe auto reprezentujące klasę samochodów miejskich (segment A). Model C1 jest owocem kooperacji PSA Peugeot Citroen i Toyoty. Auto zadebiutowało w 2005 roku, a w 2014 roku do oferty trafił C1 drugiej generacji
  • Citroën C1 występował w 3-drzwiowej i 5-drzwiowej wersji hatchbacka. C1 II jest nieco dłuższy od C1 I generacji i mierzy 3,46 metra długości, a na swój pokład zabierze maksymalnie 4 osoby
  • Podstawowa pojemność bagażnika w Citroenie C1 wynosi 196 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika zwiększy się do 750 litrów
  • Pod względem technicznym Citroën C1 ma swoje sobowtóry w postaci Peugeota 108 i Toyoty Aygo
  • W ofercie silnikowej Citroena C1 wybieramy pomiędzy benzyniakami 1.0 i 1.2, generującymi 68 i 82 KM
  • Citroen C1 Airscape posiada sporych rozmiarów szyberdach, który po całkowitym otworzeniu odsłania nad głowami kierowcy i pasażerów skrawek nieba
  • Designerski panel centralny w Citroenie C1
[1/7] Citroen C1 to małe auto reprezentujące klasę samochodów miejskich (segment A). Model C1 jest owocem kooperacji PSA Peugeot Citroen i Toyoty. Auto zadebiutowało w 2005 roku, a w 2014 roku do oferty trafił C1 drugiej generacjiŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/citroen/c1/ii/pictures/wqde2n/) użytkownika Porlamfer

Zaprojektowane przez Donato Coco nadwozie dostępne jest w odmianie 3- oraz 5-drzwiowej. To małe auto ma zaledwie 3,4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,5 m wysokości. Przedni pas C1 przypomina wesołą twarz. Owalne światła oraz szeroka, „uśmiechnięta” atrapa zderzaka sprawiają, że auto wygląda sympatycznie, co nie pozostaje bez znaczenia w walce o nabywcę w tym segmencie. Z tyłu zamontowano klapę bagażnika przykrytą od zewnątrz szkłem. Po bokach widnieją bardzo duże lampy, sięgające dość głęboko w bok auta. W wersji 5-drzwiowej nic nie oddziela ich od tylnych drzwi.

Wewnątrz znajdują się 4 miejsca. Niestety, co charakterystyczne dla tego segmentu, przestrzeń wewnątrz nie jest duża, szczególnie dla pasażerów tylnej kanapy. Citroën postarał się podczas projektowania wnętrza, dzięki temu C1 prezentuje się dobrze nie tylko od zewnątrz, ale również w środku. Na konsoli środkowej znajduje się wszystko, czego tradycyjnie moglibyśmy się tam spodziewać – sterowanie systemem audio, temperaturą, siłą nawiewu, klimatyzacją oraz schowek. Na dole ulokowano dwa uchwyty na napoje. W C1 są dwa nietypowe rozwiązania stylistyczne. Pierwszym z nich jest kształt kratek wlotów powietrza. Składają się one z równolegle umieszczonych krążków, połączonych przez środki. Drugą rzeczą przykuwającą uwagę jest szybkościomierz umieszczony w okrągłej tubie, do której przymocowano oddzielny obrotomierz.

Citroën nie pozwala nabywcy przebierać w szerokiej gamie wyposażenia. Dostępne są radio z CD, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby i zestaw głośnomówiący z Bluetooth. Co ciekawe, nawet za obrotomierz trzeba dodatkowo zapłacić, tak jak za drzwiczki przedniego schowka.

Do dyspozycji nabywców Citroën oddaje dwie jednostki. Mniejsza z nich to litrowy silnik benzynowy z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Ta 12-zaworowa jednostka rozwija 68 KM przy 6000 obr./min i 93 Nm przy 3600 obr./min. Z tym motorem pod maską C1 rozwija maksymalnie 157 km/h, a na przyspieszenie do 100 km/h potrzebuje 13,7 s. Według producenta w trybie mieszanym spala ona 5,5 l paliwa na 100 km.

Drugą oferowaną przez Citroëna jednostką jest wysokoprężny motor 1,4 HDi z bezpośrednim wtryskiem. Rozwija on 55 KM przy 4000 obr./min i 130 Nm przy 1750 obr./min. Z tym silnikiem C1 osiąga maksymalnie 154 km/h, a do 100 km/h rozpędza się 15,6 s. Gorsze osiągi są rekompensowane mniejszym spalaniem w trybie mieszanym, wynoszącym 4,1 l oleju napędowego na 100 km.

W 2009 roku najmniejszy model Citroëna przeszedł facelifting. Zmodyfikowano przednią atrapę zderzaka oraz grill, tak by bardziej upodobnić C1 do bieżącej stylistyki producenta. Niezmieniona pozostała jednostka diesla, zmodyfikowano jednak silnik benzynowy. W modelach wyprodukowanych po faceliftingu osiąga on spalanie na poziomie 3,9 l benzyny na 100 km.

Produkcja C1 trwa do tej pory. Jej zakończenie nastąpi prawdopodobnie w 2012 roku. Jeśli potrzebujecie niewielkiego miejskiego auta, ten mały Citroën powinien być zadowalającym zakupem. W 2010 roku niemiecki automobilklub ADAC w swoim rankingu niezawodności uznał model C1 za jeden z najmniej awaryjnych samochodów w wieku od 1 do 4 lat w segmencie A. W tym miejskim Citroënie rzadko zdarzają się poważne problemy. Drobne usterki nie są drogie w naprawie, a bardzo niskie spalanie daje pewność, że będzie to auto tanie w eksploatacji.

Citroën C1 1,0 5d Vitamin - test
Kamil Kobeszko

Citroën C1 1,0 5d Vitamin - test