BMW X3

Model
BMW X3 Zobacz 10 zdjęć

BMW X3 (E83)

BMW X3 był pierwszym modelem w gamie niemieckiego producenta, który łączył cechy kompaktowego wozu z pakownością oraz potęgą promotora serii X - X5. Zaprezentowane na targach IAA we Frankfurcie w 2003 roku (wcześniej w Detroit jako prototyp) auto bazujące na modelu serii 3 urzekło obserwujących zgrabną sylwetką oraz funkcjonalnym wnętrzem. Samochód został oficjalnie wprowadzony do produkcji w 2004 roku.

W designie ewidentnie widać nawiązania do większego brata. Ogromny grill, niewielkie poziome światła i potężny zderzak to elementy charakterystyczne X3. Samochód ma foremną postać, bez zbędnych przetłoczeń w karoserii i ostrych linii. Nadwozie mierzy 4569 mm długości, 1853 mm szerokości oraz 1674 mm wysokości. W komfortowych warunkach może nim podróżować 5 osób z 480 l bagażu (po złożeniu oparć tylnej kanapy - 1560 l). Deska rozdzielcza nie jest przełomowa - łączy funkcjonalność serii E46 modelu 3 oraz nowoczesność świeższych modeli. Kokpit nie jest surowy, jednak nie rozpieszcza też niczym szczególnie pięknym – dominują linie proste i przetłoczenia bez polotu. W konsoli centralnej ulokowano panel sterowania klimatyzacją oraz radiem, a u szczytu deski wyświetlacz opcjonalnej nawigacji satelitarnej. Seryjne wyposażenie obejmowało m.in. ABS, kontrolę trakcji, elektrykę szyb, centralny zamek i klimatyzację manualną. Na rynku można spotkać także lepiej wyposażone egzemplarze, mające chociażby dwustrefową klimatyzację, szklany dach, skórzane fotele z elektrycznym ustawianiem oraz pamięcią położenia, podgrzewaną kierownicę i tempomat.

W 2007 roku BMW X3 oznaczone fabrycznie kodem E83 przeszło lifting, obejmujący głównie modernizację jednostek napędowych, zawieszenia i wnętrza. Auto otrzymało także przemodelowane zderzaki. Wprawne oko nawet ze znacznej odległości odróżni auta z roczników 2004, 2005, 2006 oraz 2007 - samochody różniły się detalami.

Do napędzenia samochodu ważącego 1730 kg posłużyło w sumie 10 jednostek napędowych. Gamę benzynowych silników otwierał model 2.0i generujący 150 KM. Wyżej stały odmiany 2.5i (192 KM), 2,5si (218 KM), 3.0i (231 KM) oraz 3.0si (272 KM). Diesle reprezentowane były przez doładowane jednostki rzędowe o 4 lub 6 cylindrach. 143 KM rozwijała wersja xDrive18d. Klient mógł wybrać również BMW X3 2.0d (najpierw 150, później 177 KM) lub 3.0d (204 KM) albo 3.0sd o mocy 286 KM. Ten ostatni model dzięki 580 Nm momentu obrotowego był w stanie osiągnąć 100 km/h w 6,6 s; był najszybszą wersją w ofercie. Napęd przekazywała 6-biegowa manualna lub automatyczna skrzynia biegów na wszystkie koła dzięki zaawansowanej technologii xDrive, która zadebiutowała właśnie na pokładzie X3.

Warto wspomnieć o ciekawej wersji X3 Cross Country, która była wykorzystywana w rajdach (m.in. w legendarnym Dakarze). Auto miało podwójnie doładowany silnik o pojemności 2,9 l, bazujący na jednostce 3,0 l.

Pojazd sprzedawany z przeznaczeniem na pięć rynków (europejski, egipski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański) wytwarzany był w austriackim Grazu w zakładach firmy Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG na zlecenie firmy BMW. Z linii montażowej zjechało 605 498 egzemplarzy BMW X3 E83 (plus dodatkowych 9326 aut składanych w Rosji, Egipcie i Tajlandii). Przedostatnie auto z pełnym wyposażeniem ratownictwa medycznego przekazano jednej z organizacji, a ostatnie, które opuściło fabrykę we wrześniu 2010 roku, służy zarządowi austriackiej fabryki.

Plusy:
- przyzwoite wyposażenie standardowe
- przestronne wnętrze
- bogata gama silnikowa
- dobre własności terenowe
Minusy:
- mało atrakcyjna stylistyka

BMW X3 (F25)

BMW X3 generacji F25 to druga odsłona kompaktowego crossovera z Monachium. Samochód został zaprezentowany w 2010 roku i wniósł powiew świeżości do gamy modeli X. Linię produkcyjną X3 przeniesiono z Austrii (gdzie wytwarzano pierwszą generację modelu) do Karoliny Południowej w Stanach Zjednoczonych, gdzie auto jest montowane wspólnie z modelami X6 oraz X5 E53. Z tego ostatniego X3 czerpie garściami (technologia i design). Co ciekawe, w USA pojazd jest oferowany dopiero od 2011 roku, i to tylko w jednej wersji silnikowej.

Od 2010 roku BMW X3 stało się niemal kalką większego modelu. Oczywiście ma skromniejsze gabaryty od X5 - F25 liczy 4648 mm długości (8 cm więcej od poprzednika), 1881 mm szerokości oraz 1695 mm wysokości. Nowoczesny SUV przewiezie w komfortowych warunkach 5 pasażerów (brak komfortu był bolączką generacji E83). Wnętrze X3 zmieniło się nieznacznie - poprawiono jakość materiałów, dodano kilka innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz nowych systemów, a klientom zaoferowano wiele nowych możliwości wystroju wnętrza i dostosowania deski rozdzielczej do własnych upodobań. X3 zajęło drugie miejsce w plebiscycie "Ward's 2011 Best New Interiors", w którym oceniano nowoczesne wnętrza aut. X3 przegrało jedynie z Audi A8.

Do wyposażenia standardowego BMW F25 należą: ABS z kontrolą trakcji, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja manualna, skórzana tapicerka, elektryka szyb i foteli, regulowana kolumna kierownicy w dwóch płaszczyznach, klimatyzowany schowek, komputer pokładowy, czujnik ciśnienia w oponach czy asystent świateł mijania. W opcji znalazło się bardzo dużo pozycji, w które pojazd może zostać doposażony. Warto wymienić chociażby trzystrefową klimatyzację, złącze USB i łączność Bluetooth, podgrzewane koło kierownicy oraz fotele wyposażone w funkcję masażu, tempomat, panoramiczne okno dachowe, nawigację satelitarną z dużym kolorowym wyświetlaczem u szczytu deski rozdzielczej czy rozbudowany zestaw multimedialny ze świetnym sprzętem audio oraz możliwością odtwarzania filmów DVD na ekranach umieszczonych w zagłówkach przednich foteli. Pojazd może zostać wyposażony w pakiet stylistyczny M, zawierający rozbudowane zderzaki i progi w kolorze nadwozia, spoiler dachowy, logo M na kierownicy, czarne wykończenie wnętrza czy tzw. Sports Activity Package, dzięki któremu kierowca może poczuć sportową żyłkę auta i wedle własnych upodobań sterować płynnością tłumienia nierówności przez zawieszenie.

BMW X3 F25 może być napędzane jednym z sześciu silników. Gamę jednostek benzynowych otwiera wersja xDrive20i, która z turbodoładowanego, czterocylindrowego silnika dostarcza 184 KM. Mocniejsza jest odmiana xDrive28i - motor o sześciu cylindrach rozwija moc 258 KM. Na szczycie listy jednostek benzynowych w gamie X3 F25 stoi xDrive35i, która dzięki podwójnemu doładowaniu generuje aż 306 KM, co pozwala osiągnąć 100 km/h w 5,7 s i rozpędzić się do 245 km/h. W ofercie znalazły się również diesle. Pierwszy z nich to bardzo oszczędny xDrive20d - silnik zadowalający się średnio 5,6 l/100 km dysponuje mocą 184 KM. W gamie są także odmiany xDrive30d (258 KM) oraz xDrive35d (308 KM i potężne 630 Nm momentu obrotowego). Jednostka Twin Turbo montowana w xDrive35i została wyróżniona w kilku konkursach oceniających wydajność motorów. Bez względu na to, który silnik znajduje się w F25, moc zawsze przekazywana jest na obie osie. Pojazd może być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną lub 8-stopniowy automat.

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka
- przestronne wnętrze
- świetna jakość wykonania i spasowania materiałów
Minusy:
- wysoki koszt zakupu

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy

Generacje BMW X3

Inne modele BMW

BMW X3: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie