Škoda Octavia

Model
Škoda Octavia Zobacz 32 zdjęcia

Škoda Octavia I

W połowie lat 90. Volkswagen, który od 1991 roku jest właścicielem Škody, zabrał Czechom wszystkie ołówki i uruchomił swoje kalkulatory, by stworzyć mocny punkt wyjścia do poszukiwania nowych klientów dla Škody i budowania nowej opinii o marce.

Na początek Niemcy przywieźli z magazynów płytę podłogową Golfa i zaczęli się zastanawiać, ile można z niej wycisnąć. Tak właśnie wyglądały pierwsze prace nad Octavią, czyli autem, które można dzisiaj spotkać na każdym parkingu, postoju taksówek czy w garażach podziemnych biurowców dużych korporacji.

Volkswagen koniecznie chciał wprowadzić na rynek auto, które przyciągnie wszystkich tych klientów, którzy z jakiegoś powodu nie kupili Golfa. Postawiono więc na znaczne obniżenie kosztów produkcji poprzez wymianę technologii z samochodami wyjeżdżającymi z fabryki w Wolfsburgu oraz na nadwozie typu liftback. Opłaciło się.

Produkcję Octavii pierwszej generacji rozpoczęto w październiku 1996 roku. 4511 mm długości, 1730 mm szerokości oraz 1430 mm wysokości. Pomimo to wnętrza Octavii nie można nazwać przestronnym, jednak wszystko rekompensował pojemny bagażnik. Dzięki zastosowaniu nadwozia typu liftback był on w stanie pomieścić aż 528 l, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy do kufra wchodziło już 1330 l bagażu.

Świetnym posunięciem okazało się wprowadzenie na rynek odmiany kombi, którą zaprezentowano w 1997 roku. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już 548 l bagażnika, a po rozłożeniu tylnej kanapy we wnętrzu dało się pomieścić nawet 1512 l.

Stylistyka Škody Octavii nigdy nie była wyjątkowa. Szerokie przednie reflektory, pokaźny grill oraz tylne słupki po prostu były. To jednak jest jak najbardziej poprawne w tego typu aucie, które miało przyciągać klientów zupełnie innymi cechami.

Poza dostępnymi początkowo trzema wersjami wyposażenia LX, GLX oraz SLX, Octavia oferowana była także w wersjach specjalnych, które cieszyły się sporą popularnością. Zaliczyć można do nich odmianę Laurin&Klement oraz Octavię Tour, którą sprzedawano równolegle z drugą generacją tego modelu aż do listopada 2010 roku. Octavia Tour dostępna była również w Polsce zarówno w wersji liftback, jak i kombi, a zastąpiła ją wersja Tour przedliftingowej odmiany Octavii II.

W 2000 roku auto przeszło facelifting, w którym poza delikatnym odświeżeniem stylistyki, głównie przednich reflektorów oraz grilla, zmieniono także nazwy wersji wyposażenia na Classic, Ambiente oraz Elegance.

Škoda oferowała także Octavię w wersjach z napędem na obie osie oraz w usportowionej wersji RS napędzanej silnikiem o pojemności 1,8 l wspomaganym turbosprężarką. 180 KM uzyskiwanych z rzędowego czterocylindrowca pozwala na sprint 0-100 km/h w 7,9 s oraz rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 235 km/h. Rajdowa odmiana Octavii startowała też w rajdach klasy WRC, tam jednak do dyspozycji kierowcy było aż 300 KM.

Cywilne wersje Octavii dostępne były jeszcze z silnikami benzynowymi 1,4 75 KM, 1,6 75/101/102 KM, 1,8 125 KM, 1,8 Turbo 150/180 KM oraz 2,0 115 KM. Od Volkswagena przejęto także dwa silniki wysokoprężne dostępne w wariantach 1,9 SDI 68 KM i 1,9 TDI 90/101/110/130 KM.

W ciągu pierwszych 12 lat produkcji auta wyprodukowano blisko półtora miliona egzemplarzy Octavii, a duża popularność tego modelu także w naszym kraju sprawia, że dostęp do części zamiennych nie stanowi większego problemu. Godne polecenia są jednostki 1,9 TDI, które zapewniają kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem.

Co ciekawe, poza fabrykami w Mlada Boleslav i Vrchlabi Octavię pierwszej generacji produkowano także w Indiach, w mieście Aurangabad.

Škoda Octavia II

Na rynkowy sukces Škody Octavii pierwszej generacji, której produkcję rozpoczęto w 1996 roku, złożyło się kilka czynników. Poza sprawdzonymi silnikami Volkswagena z dynamicznym i ekonomicznym turbodieslem 1,9 TDI na czele auto miało większy bagażnik od kompaktów, a przy tym wszystkim było od nich odrobinę tańsze.

Kiedy więc Škoda rozpoczynała prace nad drugą generacją tego modelu, jasne było, że Octavia II musi być co najmniej tak dobra jak poprzedniczka. Tym razem to nie Volkswagen Golf IV, tylko nowocześniejszy Golf V stał się dawcą większości organów.

W stosunku do pierwszej generacji tego modelu nadwozie Octavii II urosło aż o 61 mm, co jest szczególnie zauważalne na tylnej kanapie. Nie jest ona najbardziej przestronna w swojej klasie, chociaż tak naprawdę Octavię trudno jednoznacznie sklasyfikować jako kompakt, ale pasażerowie siedzący z tyłu mają o wiele więcej miejsca na nogi.

Z przodu także nie można narzekać na brak przestrzeni, łatwo zająć tu wygodną pozycję, a fotele doskonale spisują się podczas dalszych tras, dzięki czemu Octavia jest jednym z ulubionych aut handlowców.

Pod względem stylistycznym auto także zmieniło się na plus. Nadwozie wygląda teraz o wiele bardziej dynamicznie, co podkreślają ścięte przednie reflektory przechodzące w kierunkowskazy. Tylne światła są trochę większe, jednak nadal nawiązują do modelu poprzedniej generacji.

Poważne zmiany widać także we wnętrzu, które przeszło o poziom wyżej w kwestii wykończenia. To nadal Škoda, a nie Audi, jednak nic tu nie trzeszczy, nic nie stuka, wszystko jest na swoim miejscu i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie, jak np. pojemny schowek umieszczony na szczycie konsoli środkowej.

Octavia drugiej generacji także dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych, jako liftback, który trafił do sprzedaży na początku 2004 roku, oraz kombi, które na swój rynkowy debiut musiało poczekać do 2005 roku.

Bagażnik liftbacka teraz pomieści aż 585 l, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy jego objętość zwiększa się do 1350. Kombi także urosło, a co za tym idzie - zwiększyła się jego przestrzeń ładunkowa. Do bagażnika zmieści się 605 l, a po położeniu oparć tylnej kanapy da się tam upchnąć nawet 1620 l. Obniżony został próg załadunku, co zwiększa praktyczność kufra.

Gamę jednostek napędowych otwierały silniki benzynowe o pojemnościach 1,2 TSI 75 KM, 1,4 80 KM, 1,6 102 KM, 1,6 FSI 116 KM, 2,0 FSI 150 KM oraz 2,0 TFSI o mocy 200 KM w wersji RS.

Škoda zatroszczyła się o wersję z napędem na obie osie oraz model RS, który - podobnie jak w przypadku poprzedniczki - dostępny jest w odmianach liftback oraz kombi, a także, co jest nowością czeskiego producenta, w wersji wysokoprężnej.

Pod maską Octavii II oferowane były turbodiesle o pojemnościach 1,9 TDI 105 KM oraz 2,0 TDI 140 i 170 KM, ten mocniejszy występuje właśnie w wersji RS.

W 2009 roku wraz z przeprowadzeniem kontrowersyjnego faceliftingu, w ramach którego m.in. odmieniono wygląd przednich reflektorów, Škoda wprowadziła do oferty nowoczesny silnik 1,6 TDI o mocy 105 KM. Ponadto silnik 1,6 FSI zastąpiony został przez motor 1,4 TFSI 122 KM, a jednostka 2,0 FSI przez 1,8 TSI 160 KM.

Od 2006 roku oferowana jest także Octavia Scout. Zwiększony prześwit oraz plastikowe nakładki na zderzaki mają chronić nadwozie auta przed przeszkodami, które napotkać można po zjechaniu z utwardzonych dróg. Zastosowano tutaj także napęd 4x4 ze sprzęgłem Haldex.

Szukając Octavii, warto zainteresować się wersjami z dwusprzęgłowymi przekładniami DSG. Octavia II generacji cieszy się sporą popularnością nie tylko w Polsce, ale także u naszych zachodnich sąsiadów.

Škoda Octavia III

Na początku 2013 roku w Portugalii Škoda zaprezentowała model Octavia. Jest to auto już trzeciej generacji. Nowa Octavia charakteryzuje się zupełnie nową stylistyką nadwozia i wnętrza oraz odznacza się znacznie większymi wymiarami niż poprzedniczka.

Podobnie jak starsze auto nowa Octavia ma nadwozie typu liftback, co oznacza, że tylna szyba otwiera się razem z pokrywą bagażnika. Stylistycznie samochód jest tak zaprojektowany, że zdaje się być sedanem. Karoseria Octavii III jest nakreślona według nowych zasad panujących w dziale stylistycznym Škody. Nowy trend zapoczątkowała Citigo, a kontynuują go zarówno nowy Rapid, jak i Octavia.

Pojazd odznacza się nadwoziem o prostych, klarownych liniach, które tylko gdzieniegdzie przełamane są ostrymi krawędziami. Nowy grill ma sprawiać wrażenie, że Octavia jest samochodem wyższej klasy. Prostokątne reflektory z przodu i prawie kwadratowe światła z tyłu w zakresie stylistyki zbliżają Octavię do Rapida.

Największymi zaletami poprzednich Octavii nie były akcenty wizualne, tylko cechy praktyczne. Do tych cech zaliczają się przestronne wnętrze i bardzo pojemny bagażnik. Oczywiście nowe auto, żeby być na topie, musiało nieco urosnąć. Miejsca w kabinie pasażerskiej jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób i, co podkreślają testujący auto dziennikarze, Octavia ma bardzo wygodne fotele, dzięki czemu podróż nie męczy nawet na długich dystansach.

Zarówno stylistyka kabiny pasażerskiej, jak i materiały użyte do jej obicia są zupełnie nowe. Podobnie jak karoseria wnętrze nakreślone jest w nieco minimalistycznym stylu. Nie ma tu stylistycznych fajerwerków, ale dzięki temu w środku auto będzie wyglądało świeżo przez wiele lat. Materiały deski rozdzielczej i siedzeń są wyższej jakości niż w poprzedniczce.

Konkretne wyposażenie i opcje na rynek polski nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że Škoda swoje nowe auto wyposaży w czołowe i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, systemy ABS, ESP i ASR, a także układy zapobiegające niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków, rozpoznawania zmęczenia u kierowcy czy np. asystenta parkowania. Część układów będzie oferowana w standardzie, a część za dopłatą. Wóz będzie można nabyć w trzech poziomach wyposażenia.

Bagażnik Octavii III jest tylko o 5 litrów większy niż w dwójce, ale 590 l jego pojemności, a po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy 1580 l zapewnią nawet całej rodzinie wystarczającą ilość miejsca na bagaże zabierane w długą podróż.

Przednie zawieszenie Octavii to tradycyjna dla samochodów kompaktowych kolumna MacPhersona, z tyłu zaś stosowane będą dwa różne rozwiązania w zależności od tego, w jaki silnik zostanie wyposażone dane auto. Projektanci uznali, że do resorowania tylnej osi w samochodach z jednostkami napędowymi o mocy mniejszej niż 140 KM wystarczy belka skrętna, a w pojazdach mocniejszych z tyłu znajdzie się zawieszenie wielowahaczowe.

Škoda Octavia III jest tak duża, że można byłoby ją zaliczyć do mniejszych aut klasy średniej. A skoro pojazd jest duży, to powinien być i ciężki. Octavia do ciężkich jednak nie należy – w najbogatszych wersjach samochód jest lżejszy od poprzednika o około 100 kg. W związku z tym Octavia powinna być dynamiczna nawet ze słabymi silnikami.

Na gamę jednostek napędowych składają się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne.
Paletę benzynowców otwiera motor o objętości skokowej 1,2 l. Na rynku niemieckim jest on dostępny w dwóch poziomach mocy: 85 KM i 105 KM. Nad tą jednostką znajduje się 1,4-litrowiec o mocy 140 KM. Ten silnik wydaje się najlepszym wyborem wśród motorów benzynowych – zapewnia dużą dynamikę przy rozsądnym poziomie zużycia paliwa. Na razie na szczycie listy znajduje się silnik o objętości skokowej 1,8 l, który ma moc 180 KM. Dostępny jest on zarówno ze skrzynią manualną, jak i dwusprzęgłową.

Wśród diesli do wyboru są dwa motory, które są oferowane ze skrzyniami manualnymi i zautomatyzowanymi. Mniejszy – 1,6-litrowy – ma moc 105 KM, a większy, 2-litrowy rozwija 150 KM mocy maksymalnej.

Wszystkie jednostki napędowe niezależnie od paliwa, które spalają, mają bezpośredni wtrysk i są wspomagane turbosprężarkami.

W momencie pisania tego tekstu ceny Octavii na rynku polskim nie były jeszcze ustalone. W Czechach najtańsza wersja w przeliczeniu na złotówki kosztuje 54 000 zł.

Szybkie fakty
MarkaSkoda
TypSamochód osobowy

Generacje Škoda Octavia

Inne modele Skoda

Škoda Octavia: newsy, testy i recenzje

Skoda Octavia 1.2 TSI DSG - test

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie