Škoda Fabia

Model
Škoda Fabia Zobacz 27 zdjęć

Škoda Fabia I

Jesienią 1999 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie czeski producent, będący od 16 kwietnia 1991 roku częścią koncernu Volkswagena, zaprezentował następcę Felicii, model o nazwie Fabia. Podstawą do budowy auta była sprawdzona płyta podłogowa niemieckiego producenta, na której powstały takie auta jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Seat Cordoba.

Produkcja Fabii z 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback (najbardziej popularna wersja tego modelu) wystartowała jeszcze tego samego roku, a rok później dołączyła do niej odmiana kombi. Co ciekawe, w Kenii oraz w Ugandzie, bo na tamtejszych rynkach także dostępny był ten model, Fabia pierwszej generacji sprzedawana była pod nazwą Octavia.

W tamtym okresie Škoda była jednym z nielicznych producentów na świecie, którzy w swojej ofercie mieli auto z nadwoziem kombi segmentu B. Dłuższy o 26 cm od hatchbacka i bardziej praktyczny model stał się ulubionym autem działkowiczów. Dzięki wydłużonemu nadwoziu bagażnik Škody Fabii kombi mógł pomieścić 425 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy mieściło się aż 1225 l bagażu.

Po kolejnym roku do oferty dołączyła trochę bardziej elegancka i droższa, przez co mniej popularna, Fabia z nadwoziem typu sedan. Ten wariant był z kolei o 27 cm dłuższy od hatchbacka, a jego kufer mieścił odpowiednio 438 lub 789 l bagażu. Tę większą pojemność osiągano poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Fabia początkowo występowała w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort oraz Elegance, a w 2001 roku, kiedy do oferty doszedł sedan, dołączono także ubogą wersję Junior, którą napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,0 l produkujący 50 KM.

Ponadto Fabia oferowana była z benzynowymi jednostkami 1,2 54 KM, 12 12V 64 KM, 1,4 60/68 KM, 1,4 16V 75/101 KM oraz 2,0 120 KM. Najbardziej optymalnym wyborem wydaje się jednostka 1,4, która oferuje optymalne osiągi względem spalania.

Warto także zwrócić uwagę na jednostki wysokoprężne, które pojawiały się w Fabii w wariantach 1,4 TDI 70/80 KM, 1,9 D 60 KM, oraz najbardziej polecany silnik, znany m.in. z Volkswagena Golfa IV generacji, czyli 1,9 TDI o mocy 101 KM.

W 2003 roku na rynku zadebiutowała Škoda Fabia RS ze wzmocnionym turbodieslem 1,9 TDI o mocy 130 KM. Sprint 0-100 km/h trwa tu 9,5 s, a prędkość maksymalna 205 km/h. Rok później przeprowadzono facelifting Fabii, który objął przedni zderzak oraz grill, pojawiły się wówczas także nowe wzory felg i kołpaków. Po modernizacji do oferty włączono wersję wyposażenia Easy, a Comfort została przemianowana na Ambiente. Na naszym rynku sporą popularnością cieszą się Fabie Choice, Joy oraz Fresh, które dostępne były także przed faceliftingiem.

Fabia pierwszej generacji jest bardzo udanym autem, które wiernie służy nie tylko przedstawicielom handlowym. Auto zapewnia przyzwoity poziom komfortu, jednak w przypadku wersji hatchback można narzekać na brak przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy.

Do najszybciej zużywających się elementów Fabii podczas eksploatacji zaliczają się: siłownik sprzęgła, łączniki stabilizatorów oraz sworznie wahaczy. Typową bolączką auta jest uciążliwe skrzypienie stabilizatora, które pojawia się podczas zimowych dni. Najczęstszym i najlepszym rozwiązaniem jest nasmarowanie tulei.

Dostęp do części zamiennych Škody Fabii jest niemal nieograniczony, a ich ceny są bardzo przystępne. Nie będzie także problemu z zakupem oraz odsprzedażą auta - w naszym kraju Fabia cieszy się sporą popularnością. Produkcję pierwszej generacji Fabii zakończono w 2008 roku.

Plusy:
+ Technologia Volkswagena
+ Mnogość wersji nadwoziowych
+ Dobre właściwości jezdne
Minusy:
- Słabe i przestarzałe silniki 1,0 oraz 1,2
- Mało miejsca we wnętrzu odmiany hatchback
- Nieco twarde plastiki

Škoda Fabia II

Przez ponad 8 lat (od końcówki 1999 do 2008 roku) Škoda wyprodukowała ponad półtora miliona egzemplarzy Fabii pierwszej generacji w trzech wersjach nadwoziowych. Silniki Volkswagena, mnogość wersji oraz praktyczne zalety tego auta sprawiły, że Fabia I cieszy się sporą popularnością na rynku wtórnym.

Czeski producent, wprowadzając drugą generacją Fabii, chciał zaoferować to auto wszystkim klientom, którzy przekonali się do czesko-niemieckiego auta segmentu B.

W marcu 2007 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie Škoda zaprezentowała światu drugą odsłonę Fabii. Pod względem stylistycznym auto różni się od poprzednika w znacznym stopniu. Można tutaj zauważyć nie tylko wpływ dostępnego od 2006 roku modelu Roomster, ale także inspiracje innymi producentami.

Płaski dach nawiązuje do sporo droższego Mini, z kolei tył przypominać może bardzo popularne Suzuki Swift. Nowa Fabia jest o wiele bardziej wyrazista stylistycznie, o czym świadczą opinie kierowców.

W porównaniu z poprzedniczką Fabia II z nadwoziem hatchback zyskała 220 mm długości i 620 mm wysokości, mimo to zachowano poprzedni rozstaw osi, który wynosi 2462 mm.

Od początku czeska księżniczka dostępna była w pięciu wersjach wyposażenia: Classic, Style, Sport, Comfort. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki gamę otwiera odmiana Junior, dostępna jedynie z najmniejszym silnikiem benzynowym - trzycylindrowym motorem 1,2 HTP produkującym 60 KM.

Co ciekawe, na polskim rynku występują jedynie wersje hatchback oraz kombi, Škoda zrezygnowała z nadwozia sedan, które pojawiło się pod nazwą Rapid, jedynie na rynku indyjskim. Fabia II dostępna jest także m.in. w Chinach pod nazwą Fabia Jingrui oraz od kwietnia 2010 roku na Ukrainie jako Fabia MG.

W modelu z nadwoziem hatchback do dyspozycji jest 300 l przestrzeni bagażowej, którą można powiększyć do 1163 l, składając oparcia tylnej kanapy. W kombi, które zostało zaprezentowane 11 września 2007 roku, kierowca ma do dyspozycji już 505 l przestrzeni bagażowej, które można powiększyć do 1460 l.

Oprócz trzycylindrowych jednostek HTP Fabia jest także dostępna z silnikami 1,2 l TSI 86/101 KM, 1,4 16V 86 KM oraz 1,6 16V 105 KM. Wyjątek stanowi motor 1,4 TFSI o mocy 180 KM, który występuje jedynie w usportowionej wersji Fabii o nazwie RS. Auto przyspiesza 0-100 km/h w 7,3 s z nadwoziem hatchback i 7,5 s z nadwoziem typu kombi, a prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 222 i 226 km/h.

Fabia II dostępna była z dwoma silnikami Diesla: 1,4 TDI 70/80 KM oraz 1,9 TDI 105 KM. Na początku 2010 roku Fabia przeszła delikatną modernizację, obejmującą kosmetyczną zmianę przedniego pasa i odmłodzenie reflektorów. Wtedy też z oferty zniknęły turbodiesle 1,4 TDI oraz 1,9 TDI, a zastąpiły je silniki 1,2 TDI 75 KM i 1,6 TDI 90/105 KM. Według danych producenta najmniejszy silnik 1,2 TDI dostępny w wersji Greenline spala średnio zaledwie 3,4 l oleju napędowego na 100 km.

Ciekawostką jest występowanie, także na polskim rynku, Škody Fabii II w wersji Scout, która dostępna jest zarówno z nadwoziem hatchback, jak i kombi. Auto wyposażono w dokładki do zderzaków, zmienione felgi oraz relingi dachowe. Ta wersja Fabii ma nadawać się także do zjechania z utwardzonej drogi.

Fabia drugiej generacji cieszy się sporą popularnością również na naszym rynku. Warto przemyśleć zakup wersji z dwusprzęgłową skrzynią DSG produkcji Volkswagena, która do tej pory jest wzorem dla tego typu przekładni.

Plusy:
+ Skrzynie DSG
+ Ekonomiczne turbodiesle
+ Drapieżna wersja RS
Minusy:
- Stylistyczna mieszanka
- Wyciszenie wnętrza

Szybkie fakty
MarkaSkoda
TypSamochód osobowy

Generacje Škoda Fabia

Inne modele Skoda

Škoda Fabia: newsy, testy i recenzje

Seat Ibiza Cupra Bocanegra i Skoda Fabia RS - teledysk

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie