Škoda Fabia

Škoda Fabia to samochód segmentu B, produkowany przez producenta z Czech od roku 1999. Zastąpiła ona wtedy model Felicia i od tamtej pory jest wytwarzana nieprzerwanie, wciąż zajmując czołowe pozycje w rankingach sprzedaży w Polsce. Obecnie oferowana jest już trzecia generacja Fabii.

Škoda Fabia I

Škoda Fabia pierwszej generacji produkowana była w latach 1999-2007 w zakładach w Blada Boleslav w Czechach, w Nairobi w Kenii, w Solomonowie na Ukrainie i w Kałudze w Rosji. Czeski producent miał w swojej ofercie trzy wersje nadwoziowe. Škoda oferowała 5-drzwiowego hatchbacka, 5-drzwiowe kombi oraz 4-drzwiowego sedana.

Początkowo w ofercie Fabii I znajdowało się 5 jednostek napędowych. Najmniejszym silnikiem był litrowy, 8-zaworowiec o mocy 50 KM. Nieco więcej oferował 68-konny silnik 1.4 MPI. Przez cały okres produkcji Fabii I, Škoda oferowała także 1,4-litrowy silnik o mocy 101 KM.

Czesi w Fabii pierwszej generacji sprzedawali także diesle. W latach 2000-2007 oferowany był 1.9 TDI, rozwijający 101 KM. 131-konny motor wysokoprężny o identycznej pojemności skokowej sprzedawany był w latach 2003-2007.

Škoda Fabia II

Druga generacja Škoday Fabii weszła na rynek w 2007 roku i była produkowana do 2014. Czeski producent zrezygnował w tej generacji z nadwozia typu sedan. Fabia II sprzedawana była wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi.

Najsłabszym silnikiem w gamie drugiej generacji Škody Fabii był 60-konny 1.2 MPI. Najwięcej mocy oferował 180-konny 1.4 TSI, który pozwalał rozpędzić Fabię do 100 km/h w 7,3 s. Prędkość maksymalna tego wozu, z oznaczeniem RS wynosiła 224 km/h.

W drugiej generacji Škoda bardzo poszerzyła ofertę diesli w Fabii. W ofercie były silniki 1.2, 1.4, 1.6 oraz 1.9 TDI. Ostatni z wymienionych produkowany był jednak jedynie do 2010 roku. Wtedy zastąpił go 1.6 TDI o identycznej mocy, wynoszącej 105 KM.

Škoda Fabia III

Škoda zaprezentowała trzecią generację Fabii w 2014 roku. Auto, podobnie jak poprzednik, oferowane jest jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Produkcja tego auta odbywa się wyłącznie w czeskich zakładach w Mlad Boleslav.

Oprócz podstawowego kombi i hatchbacka, Škoda oferuje także wersje specjalne: Monte Carlo, która dostępna jest w obu odmianach nadwoziowych oraz ScoutLine, którą dostaniemy wyłącznie, gdy zdecydujemy się na dłuższy wariant.

Podstawowa Fabia kosztuje w Polsce od 40 380 zł. Fabia Combi startuje od 44 800 zł. Jeśli chcemy ją przybrać w dodatki ScoutLine, minimalna kwota wyniesie 57 150 zł.

Podstawowym silnikiem benzynowym w przypadku Fabii III jest 1.0 MPI o mocy 60 KM. Gama jednostek benzynowych obejmuje także jego 70-konny wariant oraz 1,2-litrowe TSI o mocy 90 KM i 110 KM. Rodzina diesli składa się z dwóch silników: 1.4 TDI o mocy 105 KM oraz jego słabszej odmiany - 90-konnej.

Seat Ibiza Cupra Bocanegra i Skoda Fabia RS - teledysk

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie