Subaru Impreza

Model
Subaru Impreza Zobacz 47 zdjęć

Subaru Impreza GC

Impreza to model klasy kompakt (segment C) produkowany nieprzerwanie od 1993 roku przez japoński wielobranżowy koncern Fuji Heavy Industries pod marką Subaru. Od czasu prezentacji pierwszego modelu Subaru wprowadziło na rynek już cztery generacje.

Auto pierwszej serii oznaczonej symbolem GC weszło na rynek w 1993 roku. Na początku wóz był oferowany z nadwoziami sedan i kombi. Wóz wyglądał przeciętnie, jak na auto kompaktowe przystało, i niczym szczególnym w prezencji się nie wyróżniał.

Wnętrze samochodu zapewniało dobry komfort jazdy osobom zasiadającym z przodu. Nawet najwyższe osoby nie mogły narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami. Z tyłu było gorzej i na długie podróże na tylnej kanapie można było posadzić w zasadzie tylko dzieci.

Początkowo Imprezę oferowano tylko z silnikami wolnossącymi o objętości skokowej 1,5 l, 1,6 l, 1,8 l (o mocy 115 KM) i 2,0 l. Wszystkie oczywiście były jednostkami przeciwsobnymi. Napęd przenoszony był na przednie bądź na wszystkie koła. W wersjach 4x4 w centralnym mechanizmie różnicowym znajdowało się sprzęgło wiskotyczne.

W całkiem niezłym wyposażeniu seryjnym Imprezy znajdował się ABS, elektrycznie sterowane szyby z przodu i lusterka, a w wersji kombi także reduktor.

Rozgłos Imprezie nadały dopiero starty w rajdach i dopiero wtedy doceniono to auto. Również wtedy w Europie pojawiła się mocna 208-konna, turbodoładowana wersja GT bazująca na japońskiej WRX. Auto wyglądało inaczej niż zwykła Impreza. Miało spory przedni spojler i zintegrowane z przednim zderzakiem światła, wlot powietrza na masce silnika i wielkie skrzydło z tyłu.

W 1997 roku zmodernizowano odmianę GT, zwiększając w niej moc do 211 KM i zmieniając nieco wygląd samochodu. Rok później ponownie zmodyfikowano wygląd Imprezy, a w 1999 roku podniesiono po raz kolejny moc jednostki napędowej do 218 KM. Niektóre fabrycznie wykonane modele pozbawiono ABS-u, poduszek powietrznych i klimatyzacji.

W kolejnych latach wprowadzano różne wersje okolicznościowe, trudne do zdobycia w Europie. Najłatwiej takie samochody kupić było w Wielkiej Brytanii, do której eksportowano wersje japońskie, ale i w której budowano specjalne serie w zakładach Prodrive (firma zajmowała się konstruowaniem wersji rajdowych).

Do serii specjalnych, nieróżniących się niczym poza wyglądem od Imprezy GT, zaliczały sięMcRae Special Edition, Catalunya oraz Terzo (w 1998 roku). Pewnym wyjątkiem była odmiana RB5, w której 211-konny motor dało się podkręcić do 240 KM.

Prawdziwie ostra odmiana to Impreza 2.0 P1, którą budowało brytyjskie Prodrive. Wóz miał 2-litrowego boksera turbo o mocy aż 280 KM oraz zmienione zawieszenie i hamulce.

Po kilku latach produkcji Subaru rozszerzyło swoją ofertę o wersję dwudrzwiową (w 1998 roku). Ten wóz w wersji WRX miał początkowo moc 280 KM, potem 305 KM, a na koniec w specjalnej, liczącej zaledwie 401 egzemplarzy serii nazwanej 22B STI 2,2-litrowy turbodoładowany silnik rozwijał aż 380 KM (oficjalnie jednak miał 280 KM mocy maksymalnej). Była to najmocniejsza i najbardziej zaawansowana technicznie odmiana Subaru Imprezy pierwszej generacji. Pojawiło się też kilka mało znanych wersji, jak WRX RA czy WRX RA-STI.

Produkcję Imprezy GC zakończono w 2000 roku, zastępując ją nowszym modelem.
Do dziś Subaru Impreza pierwszej generacji jest uważane za doskonały samochód rajdowy o ponadprzeciętnych własnościach jezdnych. Auto jest wytrzymałe i ma trwałe części. Uważa się jednak, że najsłabsze i najdelikatniejsze są modele z roku 1998. Polecane są za to egzemplarze z 1999 i 2000 roku, które producent poprawił pod wieloma względami.

Subaru Impreza GD

Samochód drugiej serii w produkcji pojawił się w 2001 roku. Auto znowu oferowane było jako sedan oraz kombi, ale konstrukcyjnie oba wozy różniły się od siebie.

Sedan otrzymał zupełnie nowe nadwozie z wielkimi pojedynczymi, okrągłymi światłami z przodu i dużymi lampami z tyłu. Z powodu charakterystycznych reflektorów z przodu Impreza zyskała przydomek bug-eye. Auto nieco urosło w stosunku do poprzednika nie tylko na zewnątrz, ale i w środku.

Producent zastosował nowe, wygodniejsze i lepiej wyprofilowane fotele. Miejsca w środku było więcej w każdym kierunku, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Subaru zmieniło stylistykę deski rozdzielczej i wymieniło materiały we wnętrzu. Wzrosła jakość spasowania poszczególnych elementów.

Impreza znowu miała napęd na wszystkie koła i sporą paletę silników. Dwa najsłabsze miały objętość 1,5 l. Pierwszy z nich był wyposażony w rozrząd SOHC i rozwijał moc 105 KM (montowano go w wersji 1.5i), a drugi z układem DOHC i systemem zmiennych faz rozrządu osiągał moc 126 KM (instalowano go w odmianie 1.5R).

Kolejny silnik popularny był przede wszystkim w Singapurze. Miał objętość skokową 1,6 l i instalowany był w wersji 1.6 TS. Motor rozwijał tylko 95 KM mocy maksymalnej.

Znacznie więcej koni mechanicznych miała jednostka napędowa o objętości skokowej 2,0 l - w zależności od wersji 125 KM lub 160 KM mocy maksymalnej.

W 2001 roku w Stanach Zjednoczonych i w Australii rozpoczęła się produkcja Imprezy z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 167 KM. Potem wzmocniono go do 175 KM.

Subaru wreszcie ujednoliciło nazewnictwo sportowego modelu. Na każdym rynku ta Impreza nosiła dopisek WRX. Miała ona turbodoładowany silnik przeciwsobny o objętości skokowej 2,0 l osiągający moc 218 KM. W 2003 roku odmianę tę wzmocniono do 225 KM. Auto oczywiście wyróżniało się nieco bardziej agresywną stylistyką od podstawowych wersji.

Największą popularność wśród miłośników marki zdobyła oczywiście sportowa wersja Impreza WRX STI, którą zaprezentowano w 2001 roku. Miała ona 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem, który osiągał moc 265 KM. W tym samym roku pojawiła się linia specjalna WRX Type RA STI z silnikiem o mocy 275 KM. Auto było dostępne tylko w Japonii.

W 2002 roku na rynku japońskim zaprezentowano wersję WRX STI Type C, która miała silnik taki jak w zwykłej WRX STI, ale cechowała się inną geometrią podwozia oraz np. lżejszymi szybami.
Dwa lata po wprowadzeniu do produkcji Subaru zdecydowało się na odświeżenie wyglądu Imprezy. Usunięto kontrowersyjnie wyglądające reflektory i zastąpiono je bardziej klasycznymi. Dokonano też drobnych poprawek we wnętrzu pojazdu.

W roku 2004 na rynku amerykańskim jako pierwszym pojawiła się WRX STI z 2,5-litrowym turbodoładowanym motorem o mocy 305 KM. W Wielkiej Brytanii Subaru zaoferowało 500 sztuk Imprezy WR1 o mocy 320 KM.

Pewną modernizację wprowadzono w 2005 roku. Miała ona na celu instalację we wszystkich silnikach montowanych systemu AVCS, czyli zmiennych faz rozrządu. W tym samym roku w Japonii przedstawiono limitowaną 320-konną wersję S204.

W 2007 roku na Wyspach sprzedano 320 sztuk 320-konnego modelu RB320 (na cześć Richarda Burnsa) czy SPRT (zbudowany w 25 sztukach z silnikiem o mocy 310 KM).

Oprócz oferowanych przez fabrykę specjalnych wersjina rynku pojawiały się odmiany nieoficjalne. Pierwszą z nich była LitchfieldType 25 z 2004 roku, będąca poprawioną STI Type C z silnikiem o mocy 350 KM. Drugą i jednocześnie najmocniejszą w historii była LitchfieldType 25, oferowana w 2007 roku. Silnik tego wozu miał kadłub opracowany przez firmę Cosworth. Turbodoładowany, 2,5-litrowy motor miał oszałamiającą moc 420 KM i maksymalny moment obrotowy 570 Nm.

Produkcję samochodu zakończono w 2007 roku po wypuszczeniu ogromnej liczby różnych wersji limitowanych.

Subaru Impreza GH

Prezentacja w 2007 roku nowego Subaru Imprezy podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku wywołała szok wśród fanów tego modelu. Powodem był wygląd karoserii – Subaru zdecydowało się na wprowadzenie 5-drzwiowego hatchbacka. Choć auto prezentowane było już wcześniej na zdjęciach szpiegowskich, chyba nikt do końca nie wierzył, że japoński producent zdecyduje się na tak ryzykowne posunięcie.

W 2008 roku na rynku pojawiła się wersja sedan (w Europie dopiero od 2010 roku), a wkrótce potem lekko uterenowiona odmiana XV z nadwoziem hatchback.

Nowe auto charakteryzowało się, oprócz samej nietypowej sylwetki, wąskimi przednimi światłami i tylnymi lampami w stylu świateł samochodów marki Lexus. Karoseria była dość zgrabna i ładna. Wnętrze stało się większe i wygodniejsze niż w poprzedniku. Nawet wysokie osoby zasiadające na przednich fotelach nie mogły narzekać na brak miejsca na nogi i nad głowami. Te, które wybrały tylną kanapę, mogły uskarżać się na brak przestrzeni na nogi, gdy pasażerowie z przodu przesunęli swoje siedzenia maksymalnie do tyłu.

Materiały użyte w kabinie były dobrej jakości, a ich spasowanie nie pozostawiało wiele do życzenia. Nieco gorzej było ze smutną kolorystyką wnętrza, ale fanom tego wozu raczej taki malutki minus nie przeszkadza.

Zbudowane na skróconej płycie podłogowej nowego Legacy auto wiele elementów przejęło ze starszego modelu – na przykład silniki. Zmieniono w nim jednak zawieszenie na układ wielowahaczowy z tyłu. Co nieco zmodyfikowano w oprogramowaniu jednostek napędowych, by poprawić ich charakterystykę. Usprawniono także układ napędowy, ale jego koncepcja się nie zmieniła.

Wszystkie motory były silnikami przeciwsobnymi o czterech cylindrach. Jeden z nich to jednostka wysokoprężna. Ten 2-litrowy motor instalowany był w wersji 2.0D oraz 2.0D XV. Jednostka napędowa miała 150 KM mocy maksymalnej i zapewniała autu całkiem dobre osiągi na drodze.

Najsłabszym silnikiem benzynowym był 1,5-litrowy motor o mocy 107 KM montowany w Imprezie 1.5R. Dużo lepsze parametry drogowe zapewniały wersje 2.0R i 2.0RS wyposażone w 2-litrowe wolnossące jednostki o mocy 150 KM. Jeszcze bardziej interesująco prezentował się 2,5-litrowiec o mocy 175 KM montowany w Imprezie 2.5i.

W 2008 roku Subaru rozszerzyło ofertę o usportowioną Imprezę WRX z nadwoziem hatchback i sedan. Charakteryzowała się ona turbodoładowanym silnikiem o objętości skokowej 2,5 l osiągającym moc 227 KM i maksymalny moment obrotowy 306 Nm.

W następnym roku dokonano modernizacji w WRX. Subaru zmieniło nastawy zawieszenia na sztywniejsze i wzmocniło silnik. Osiągał on wtedy 269 KM mocy i 331 Nm momentu obrotowego. Słabsza, 227-konna wersja tego motoru od tego roku wstawiana była do Imprezy 2.5 GT.

Od 2008 roku dostępna była też Impreza WRX STI z podkręconym do 300 KM silnikiem o objętości skokowej 2,5 l. W wersji europejskiej wóz miał turbosprężarkę z jednym przewodem doprowadzającym spaliny do turbiny, natomiast auta przeznaczone na rynek wyposażane były w urządzenie typu twin scroll, dzięki któremu udało się uzyskać dodatkowe 8 KM mocy maksymalnej.
Z zewnątrz auto wyróżniało się bardzo szerokimi błotnikami, wlotem powietrza na masce i tylnym dachowym spojlerem.

W 2009 roku w Japonii oraz w Singapurze sprzedawano 308-konny WRX STI A-Line z nadwoziem hatchback. Była to jedyna wersja, w której instalowano 5-biegową, automatyczną skrzynię SportShift. W pozostałych odmianach do wyboru były dwie skrzynie manualne (5- i 6-biegowa) oraz jeden automat o czterech biegach (oczywiście nie wszystkie występowały w każdej wersji silnikowej).
Również w 2009 roku w Japonii wypuszczono serię 900 egzemplarzy Imprezy WRX STI Spec C ze zmodyfikowanym nadwoziem i zawieszeniem.

Tak jak w przypadku poprzednich modeli, tak i w wypadku Imprezy GH w Wielkiej Brytanii pojawiły się serie specjalne przerobione przez Prodrive. Pierwszą z nich była odmiana WRX STI 330S z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 330 KM, drugą – WRX STI 380S – z tą samą jednostką napędową, ale o mocy 380 KM.

Najbardziej pożądaną wersją Imprezy była ograniczona do zaledwie 75 sztuk Cosworth Impreza CS400 z jednostką napędową przebudowaną przez specjalistyczną firmę Cosworth. Serce tego Subaru rozwijało moc aż 400 KM. W tym wozie zmieniono też wiele innych części, tak by stał się jeszcze szybszy od Imprezy WRX STI. Co ciekawe, CS400 nie jest najmocniejszą Imprezą w historii - mocniejsza była Litchfield Type 25 z silnikiem 420-konnym.

W 2010 roku w Europie pojawiła się wreszcie odmiana sedan, także w wersji STI. Producent samochodu postanowił zmienić nazewnictwo i od początku roku 2011 auto z nadwoziem sedan z 300-konnym silnikiem nazywa się WRX STI (bez „Impreza”).

W 2011 roku dokonano ostatniej modernizacji hatchbacku WRX STI, w którym wymieniono m.in. koła na większe.

W tym samym roku Subaru pokazało Imprezę piątej generacji i powoli wycofuje z produkcji słabsze wersje Imprezy GH, jednak modele WRX STI będą prawdopodobnie dostępne jeszcze przez cały 2012 rok.

Szybkie fakty
MarkaSubaru
TypSamochód osobowy

Generacje Subaru Impreza

Inne modele Subaru

Subaru Impreza: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie