Mazda 3

Model
Mazda 3 Zobacz 10 zdjęć

Mazda3 I

Mazda to model samochodu klasy kompaktowej (segment C) produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od tego czasu producent zaprezentował dwie generacje Mazdy 3. Mazda 3 zastąpiła model 323, który wytwarzany był od 1977 roku.

Mazda 3 pierwszej generacji została pokazana w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie, a jej produkcja zaczęła się we wrześniu tego samego roku. Trójka wytwarzana była (na niektórych rynkach jest do tej pory) nie tylko w Japonii, ale też w Chinach, w prowincji autonomicznej Tajwan (niegdyś samodzielne państwo), na Filipinach, w Kolumbii, Iranie i Zimbabwe. W Japonii Mazda 3 (obecnie Mazda3) nosi nazwę Axela.

Początkowo auto oferowane było jako 5-drzwiowy hatchback, w 2004 roku pojawił się 4-drzwiowy sedan. Niezależnie od wersji nadwoziowej samochód wpisywał się w ogólną stylistykę stosowaną przez Mazdę w innych modelach. Z wyglądu Maździe 3 najbliżej było do większej Mazdy 6. Wersja hatchback charakteryzowała się dość mocno przetłoczonymi przednimi i tylnymi błotnikami nadającymi jej agresywniejszy wygląd. Odmiana sedan wyglądała nieco spokojniej. W obu autach zastosowano tylne światła z przezroczystym kloszem, znane wcześniej z samochodów innej japońskiej firmy – Lexus.

Wnętrze pojazdu było obszerne: nawet wysokie osoby nie mogły narzekać na brak miejsca na przednich fotelach lub tylnej kanapie. Siedzenia były duże i odpowiednio twarde, dzięki czemu nawet długa podróż nie była męcząca. Deska rozdzielcza wyglądała nowocześnie i była wykonana z dobrych materiałów. Pewną wadą wersji hatchback był niezbyt wielkich rozmiarów bagażnik. Z kolei załadunek trudniejszy był w sedanie.

W Polsce Mazdę 3 oferowano z trzema poziomami wyposażenia wnętrza: Touring, Exclusive i Active. Już w najtańszej wersji w standardzie znajdowały się: manualna klimatyzacja, przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system ABS oraz elektryczne sterowane przednie szyby i lusterka. Na innych rynkach nazwy palet wyposażenia i samo wyposażenie często odbiegało od dostępnych w naszym kraju pakietów.

W zależności od rejonu świata Mazda 3 sprzedawana była z różnymi silnikami. W Europie najmniejszy miał objętość 1,4 l i moc 84 KM. Lepsze osiągi zapewniała jednostka 1,6 l o mocy 105 KM, a bardzo dobre silnik 2-litrowy o mocy 150 KM. W wybranych krajach Starego Kontynentu dostępna była również Mazda 3 MZR (w Polsce jako Mazda 3 MPS) z 2,3-litrowcem i turbosprężarką. Taki zestaw rozwijał moc 260 KM, co gwarantowało bardzo dobre osiągi Maździe.

Oprócz jednostek benzynowych można było nabyć trójkę z dieslami. Wszystkie wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Najmniejszy z silników miał 1,6 l objętości skokowej i moc 109 KM. Większy, 2-litrowy rozwijał moc 143 KM, a największy, 2,2-litrowiec aż 185 KM mocy maksymalnej.

Na innych rynkach (w Japonii, USA i Kanadzie) w sprzedaży była też Mazda 3 z 2,3-litrowym motorem bez doładowania, który osiągał moc 171 KM (lub 156 KM).

W zależności od wybranego źródła napędu auto mogło mieć 5-biegową lub 6-biegową manualną skrzynię biegów albo 4-biegową lub 5-biegową automatyczną skrzynię.

W 2006 roku producent przeprowadził niewielki facelifting. Zmieniono m.in. wystrój wnętrza i detale nadwozia, instalując nowe zderzaki, diody LED i nową pokrywę silnika. W kolejnych latach także przeprowadzano modernizacje, ale najczęściej obejmowały one wyposażenie wnętrza.

Największym mankamentem kompaktowego auta Mazdy jest korozja, która pojawia się często na tylnych nadkolach i na podłodze. W egzemplarzach eksploatowanych intensywnie w Polsce są problemy także z elementami zawieszenia. Do nieszczególnie udanych konstrukcji należą montowane w tej Maździe silniki wysokoprężne, które mają różne przypadłości.

W 2009 roku po sześciu latach produkcji Mazda zdecydowała się zastąpić trójkę pierwszej generacji nowszym modelem.

Mazda3 II

Mazda 3 to model samochodu klasy kompaktowej (segment C) produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od tego czasu producent zaprezentował dwie generacje Mazdy 3. Mazda 3 zastąpiła model 323, który wytwarzany był od 1977 roku.

Mazda 3 pierwszej generacji została pokazana w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie, a jej produkcja zaczęła się we wrześniu tego samego roku. Auto pierwszej serii przetrwało do 2009 roku. Rok wcześniej zaprezentowano już jego następcę. Tym razem najpierw pokazano wersję z nadwoziem sedan (na salonie samochodowym w Los Angeles). W marcu 2009 roku na salonie w Genewie producent przedstawił hatchbacka.

Mazda 3 II w Japonii jest znana jako Mazda Axela II. Pojazd jest wytwarzany nie tylko w Japonii, ale także w Tajlandii (od 2011 roku), Malezji, Iranie, Kolumbii i RPA.

Nowy samochód stylem wyraźnie nawiązuje do poprzednika i nadal trzyma się linii stylistycznej stosowanej w większości modeli Mazdy. Auto ma jednak wyrazistsze rysy nadwozia. Z tyłu pozostawiono charakterystyczne białe klosze świateł.

Wnętrze Mazdy stało się większe w porównaniu z poprzednikiem, którego kabina i tak była sporych rozmiarów. Teraz ani pasażerowie, ani kierowca nie mogą narzekać na brak przestrzeni na nogi i nad głowami. Siedzenia są duże i wygodne, a deska rozdzielcza wygląda nowocześnie. W starszych modelach irytującym dla niektórych elementem może być czerwony wyświetlacz. W ramach liftingu producent zmienił jego barwę na niebieską.

Pewną wadą nowej Mazdy 3 jest nie najlepsza widoczność do tyłu. Dotyczy to przede wszystkim hatchbacka, w którym tylne słupki są szerokie. Nie najlepiej na tle konkurentów wypada też wyciszenie wnętrza, co łatwo zauważyć w czasie szybkiej jazdy, gdy powietrze opływające karoserię mocno hałasuje.

Podobnie jak poprzedniczka nowa trójka na różnych rynkach jest dostępna z różnymi jednostkami napędowymi. W Polsce na przykład najmniejszym silnikiem jest motor 1,6-litrowy, który rozwija moc 105 KM. Większy, 2-litrowy silnik ma już 150 KM i zapewnia bardzo dobre osiągi. Odmiana z nadwoziem hatchback może być też uzbrojona w 2,3-litrową turbodoładowaną jednostkę napędową o mocy 260 KM (wersja MPS), która rozpędza to japońskie auto do 250 km/h.

Osoby ceniące oszczędne jednostki silnikowe mogą kupić wóz z 1,6-litrowym 115-konnym turbodieslem. W niektórych krajach Mazda oferuje 3 z 2,2-litrowym silnikiem wysokoprężnym, który w zależności od wersji generuje moc 150 KM lub aż 185 KM. W Kanadzie dostępne jest auto ze 170-konnym motorem benzynowym o objętości skokowej 2,5 l.

W zależności od wersji silnikowej montowana jest jedna z czterech skrzyń biegów. Dwie z nich to urządzenia ręczne (5-biegowe i 6-biegowe), a pozostałe to skrzynie automatyczne: 4-biegowe i 5-biegowe.

W naszym kraju Mazda proponuje trójkę z czterema poziomami wyposażenia, począwszy od Comfort, a skończywszy na Sport. Już w najniższym poziomie w standardowej ofercie znajdują się systemy ABS z EBD i ESP (u Mazdy nazywa się TCS), elektrycznie sterowane przednie szyby i manualna klimatyzacja. Do tego dochodzi jeszcze pakiet sześciu poduszek powietrznych: przednie i boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtynowe dla pasażerów z przodu i z tyłu.

Mazda 3 drugiej serii jest bezpiecznym samochodem, co potwierdził czołowy test zderzeniowy Euro NCAP, w którym pojazd uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

W 2011 roku Mazda 3 przeszła lifting, w ramach którego zmieniono wspomniany wyświetlacz, przedni i tylny zderzak, a także zmodyfikowano wzory felg.

W Polsce najtańsza Mazda 3 kosztuje 64 900 zł (benzynowy silnik 1,6 l o mocy 105 KM, nadwozie hatchback, poziom wyposażenia Comfort).

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda 3

Inne modele Mazda

Mazda 3: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie