Citroën C4

Model
Citroën C4 Zobacz 11 zdjęć

Citroën C4 I

Citroën C4 pierwszej generacji to kompaktowy samochód produkowany od 2004 roku we Francji i Argentynie. Zastąpił on wysłużony model Xsara. Współdzieli wiele podzespołów z Peugeotem 308 ze względu na współpracę między producentami w ramach działalności grupy PSA. W 2005 roku samochód zajął drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Nadwozie C4 dostępne jest w trzech odmianach: coupé, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz na niewielu rynkach jako sedan. Wszystkie wersje łączy wspólny przód. W pasie przednim trudno doszukać się właściwego grilla. Ma on za to dwa szerokie wloty powietrza oraz trzeci, szeroki, na dole zderzaka. Obramowanie jednego z górnych otworów stanowi rozszerzony znaczek marki. Światła są atrakcyjnie zaprojektowane i ich częściowe wyciągnięcie w tył nadaje modelowi C4 dynamiczny wygląd. Gdy spojrzy się od boku na C4, widać, że duży nacisk położono na płynność linii. Dach jest delikatnie zaokrąglony i powoli opada ku tyłowi. I dopiero tam ujawnia się różnica między poszczególnymi nadwoziami. Sedan, najmniej popularny, charakteryzuje się gładką klapą bagażnika, po bokach której umieszczono światła o kształcie odwróconej litery L. Z kolei 5-drzwiowy hatchback na krągłym tyle ma wkomponowane pionowo zorientowane długie i wąskie lampy, z szerszymi podstawami. Odmiana coupé to w rzeczywistości liftback z klapą bagażnika w głównej mierze pokrytej szkłem. Jej charakterystyczny kształt może być kojarzony z rozwiązaniem znanym z Hondy CRX pierwszej i drugiej generacji.

Wnętrze C4 zostało zaprojektowane nowocześnie. Mimo to stylistom Citroëna udało się uniknąć krzykliwości. Prędkościomierz wraz z kilkoma innymi instrumentami został zastąpiony cyfrowym wyświetlaczem umieszczonym centralnie na kokpicie. Za kierownicą znajduje się jedynie obrotomierz. Co ciekawe, tylko wieniec kierownicy jest obrotowy. Centralna część pozostaje nieruchoma. Dzięki temu można było umieścić na niej dużo przycisków sterujących różnymi funkcjami. Co ważniejsze, to rozwiązanie pozwoliło zastosować niesymetryczną poduszkę powietrzną kierowcy, która sprawdza się lepiej niż poduszka klasyczna. Wnętrze C4 pierwszej generacji zostało wyposażone w wiele schowków, znajdują się one między innymi pod fotelami. W samochodzie jest znaczna ilość miejsca zarówno dla osób podróżujących z przodu, jak i pasażerów tylnej kanapy. Dla poprawienia komfortu tych drugich z tyłu umieszczono podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na napoje.

Wyposażenie kompaktowego Citroëna pierwszej generacji obejmuje między innymi ESP, poduszki powietrzne, elektronicznie sterowane szyby oraz lusterka, system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu, światła kierujące się odpowiednio do ruchu kierownicy, rozpylacz zapachów zintegrowany z układem nawiewów, dach panoramiczny, nawigację satelitarną oraz system audio odtwarzający MP3, wyposażony w złącze dla iPoda oraz drugie, zgodne ze standardem USB. Dzięki zastosowaniu wielu dodatkowych systemów poprawiających bezpieczeństwo oraz przemyślanej konstrukcji model C4 pierwszej generacji uzyskał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Podczas całego okresu produkcji Citroëna C4 I przez paletę dostępnych jednostek przewinęło się aż 12 silników. Wśród nich było 8 motorów benzynowych oraz 4 zasilane olejem napędowym. Najsłabszy silnik z zapłonem iskrowym to 1,4 generujące 88 KM oraz 133 Nm, najmocniejszy - 2-litrowy motor VTS o mocy 180 KM i momencie obrotowym 202 Nm. Jednostki wysokoprężne sprzedawano w dwóch wariantach pojemnościowych: 1,6 oraz 2,0 l. Najsłabsze parametry miał silnik 1,6 HDi – 90 KM i 215 Nm. Najlepsze osiągi wśród diesli gwarantował motor 2,0 HDi o mocy 140 KM i momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Produkcję Citroëna C4 pierwszej generacji zakończono w 2010 roku. Kupując to auto, warto zwrócić uwagę na egzemplarze z jednostkami benzynowymi, ponieważ są one mniej awaryjne, a wśród nich najlepszą opinią cieszy się 109-konny silnik 1,6. Mimo to nie są to motory idealne. Najczęstszą usterką są uszkodzenia zaworu EGR. W jednostkach 1,6 HDi z kolei często dochodzi do zatarcia turbosprężarki oraz awarii łańcucha łączącego wałki rozrządu. Jednostki 2,0 HDi wyposażone są z kolei w nietrwałe dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze oraz awaryjną elektronikę. W zawieszeniu najczęściej dochodzi do zużycia łączników stabilizatora i sworzniów wahacza. Wciąż jednak C4 pierwszej generacji pozostaje autem o atrakcyjnym wyglądzie i bogatej palecie wyposażenia oraz silników.

Citroën C4 II

Citroën C4 drugiej generacji to produkowany od 2010 roku samochód kompaktowy, powstały przy współpracy grupy PSA. Nowe C4 produkowane jest we Francji (Miluza) oraz w Rosji, w miejscowości Kaługa. Zastąpiło ono poprzednią generację do spółki z modelem DS4, który przejął część rynku wcześniej zajmowaną przez odmianę coupé.

Citroën chwali swój najnowszy kompakt za wyrazisty styl. Tego nowemu C4 nie można odmówić. Z przodu króluje znaczek marki wkomponowany w grill. Ten z kolei optycznie stanowi przedłużenie przednich świateł. Lampy zaprojektowano bardzo nowocześnie. Ich bryła została wyciągnięta w maskę, a jednocześnie klosze wypełnione są wymyślnymi kształtami, nadającymi autu dynamiczny charakter. Od boku widać, że Citroën starał się zapewnić pasażerom możliwie dużą ilość przeszklonej powierzchni. Duże okna na pierwszy rzut oka obiecują, że wnętrze jest bardzo jasne. By uczynić swój kompakt jeszcze bardziej dynamicznym, francuski producent zdecydował się umieszczenie na drzwiach kilku przetłoczeń. Wysmuklają one sylwetkę i czynią bryłę auta spójną. Dzięki temu bok auta płynnie łączy się z pasem tylnym. Tam z kolei Citroën starał się uniknąć nadmiernego upstrzenia stylistycznego, dzięki czemu C4 prezentuje się dość elegancko jak na ten segment aut. Tył wyróżniają jedynie nowoczesne lampy w nieregularnym kształcie.

Wnętrze Citroëna C4 drugiej generacji zaprojektowano w bardzo stonowany, ale nowoczesny sposób. Kompakt zaskakuje elegancją i doskonałą ergonomią. Na konsoli środkowej króluje duży ekran, służący między innymi do obsługi nawigacji satelitarnej oraz systemu multimedialnego. Komfortowe fotele zostały uzbrojone w obszerne boczki, dzięki którym zapewniają dobre trzymanie boczne w zakrętach. Jazdę kierowcy umili wygląd zegarów. Duży szybkościomierz analogowy z zewnętrzną wskazówką doskonale komponuje się z pozostałymi zegarami – obrotomierzem oraz wskaźnikiem paliwa. Co ciekawe, można zmienić kolor podświetlenia zegarów. Praktycznym rozwiązaniem jest przelotka w tylnej kanapie, pozwalająca na transport długich przedmiotów bez potrzeby składania foteli.

Producent Citroëna C4 drugiej generacji umożliwia bardzo bogate skonfigurowanie wnętrza. Dodatkowe opcje powinny zadowolić każdego, nawet najbardziej wybrednego nabywcę. Kupując C4, można zamówić przeszklony dach panoramiczny, automatyczne światła, ogrzewanie siedzeń przednich, Connecting Box zawierający wejście audio 3,5 mm, USB oraz złącze dla iPoda. Oprócz tych dodatków Citroën oferuje też czujniki parkowania, nawigację satelitarną, moduł WiFi i welurowe dywaniki podłogowe. Na pokładzie kompaktowego C4 znajdują się oczywiście również klimatyzacja oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

Oferowane przez Citroëna jednostki napędowe składają się w tym modelu na paletę zawierającą 2 silniki benzynowe oraz 3 wysokoprężne. Silniki z zapłonem iskrowym to 95-konny motor VTi o pojemności 1,4 l oraz o 0,2 l większy, 120-konny 1,6 VTi. Wśród diesli są zarówno słabsze, jak i mocniejsze silniki niż dostępne jednostki benzynowe. Najmniej mocy generuje 1,6 HDi – 90 KM. Jest jednak dostępny również jego mocniejszy wariant o mocy 110 KM. Najlepszą dynamikę jazdy zapewni 2-litrowy motor wysokoprężny, rozwijający 150 KM.

W zależności od jednostki do wyboru są różne skrzynie biegów spośród oferowanych czterech. Citroën C4 drugiej generacji sprzedawany jest z dwiema przekładniami manualnymi: 5- i 6-biegową. Dostępne są również elektronicznie sterowana skrzynia 3-HDi oraz 4-biegowy automat.

Produkcja Citroëna C4 wciąż trwa. Obecnie dostępna jest jedynie wersja 5-drzwiowy hatchback. Francuski producent nie planuje wprowadzenia 3-drzwiowej odmiany. Jest ona zarezerwowana dla bardziej sportowego modelu DS4.

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy

Generacje Citroën C4

Inne modele Citroen

Citroën C4: newsy, testy i recenzje

Citroen C4 Picasso - test

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie