Audi A8

Model
Audi A8 Zobacz 20 zdjęć

Audi A8 D2

Audi A8 pierwszej generacji – niegdyś ekskluzywna limuzyna niemieckiego producenta - dziś samochód niedrogi w zakupie, ale nieziemsko drogi w utrzymaniu. A8 typoszeregu D2 produkowane było w latach 1994-2002 i zastąpiło model V8, do którego nawiązuje stylistyką.

Klasyczna trójbryłowa sylwetka jest prosta i jednocześnie ponadczasowa. Zdumiewające, jak Audi ze sprawdzonej, starej koncepcji potrafi stworzyć świeży model. Prostokątne reflektory przednie i tylne, typowa atrapa chłodnicy z czterema pierścieniami, czterodrzwiowe nadwozie o równych proporcjach – to cechy także starszych i tańszych modeli, np. Audi 100. A jednak A8 nie wygląda jak tani samochód dla mas. Założenia firmy się sprawdziły i zadbane egzemplarze z lat 90. nawet dziś wyglądają dobrze.

Samochód po latach stracił na wartości. Głównie dlatego, że auta klasy wyższej nie są najczęściej poszukiwanymi na rynku wtórnym. Niestety, cena samego zakupu to tylko początek wydatków. Nie licząc tego, że egzemplarze używane nie są często w idealnym stanie, koszty normalnej eksploatacji są do zaakceptowania raczej dla osób z grubym portfelem. Audi A8 nie jest pojazdem zbyt awaryjnym, chociaż swoje wady ma, jednak jego konstrukcja nie jest prosta i w wielu przypadkach naprawa czy serwisowanie będą się wiązały z niemałymi kosztami.

Szczególną cechą Audi A8 D2 jest nadwozie wykonane z aluminiowych komponentów. Dzięki temu rozwiązaniu samochód jest odporny na rdzę, a przy tym jego masa jest stosunkowo niska. Pociąga to wiele korzyści, między innymi lepsze prowadzenie i niższe zużycie paliwa, które w A8 i tak jest duże. Aluminiowe nadwozie jest jednak problematyczne, gdy dojdzie do konieczności naprawy blacharskiej. Oczywiście auto po stłuczce jest do naprawienia, ale koszt takiego zabiegu będzie relatywnie wysoki, a i nie każdy warsztat okaże się kompetentny do tego typu napraw. Wiele z nich trzeba będzie przeprowadzić w serwisie.

Szczególnej troski wymaga zawieszenie samochodu. Wielowahaczowa konstrukcja znakomicie się sprawdza podczas jazdy na równych drogach. Niestety, użytkowanie auta w codziennych warunkach prowadzi do szybkiego zużycia elementów zawieszenia, między innymi łączników stabilizatora czy tulei wahaczy.

Silniki benzynowe wykorzystane w Audi A8 pierwszej generacji nie są zbyt awaryjne, lecz charakteryzują się sporym zużyciem paliwa oraz oleju silnikowego. Najmniejszy silnik 2,8 ma moc 174 lub 193 KM. Jednostka o pojemności 3,7 l rozwija 230 lub 260 KM. Większa jednostka 4,2 generuje 300 lub 310 KM. Dla najbardziej wymagających Audi wyprodukowało niewiele egzemplarzy A8 z potężnym silnikiem W12 o pojemności 6,0 l i mocy aż 420 KM.

W sportowej odmianie S8 montowany był silnik V8 4,2 o mocy 340 KM, którą później zwiększono do 360 KM. Auto w tej wersji oprócz mocniejszego silnika ma również zawieszenie zestrojone na sportowo. Przy niemałej masie własnej i sporych wymiarach S8 prowadzi się zadziwiająco dobrze. Jak na limuzynę klasy wyższej samochód jest niebywale zwinny. Z zewnątrz niewiele się różni od zwykłego A8. Bardziej spostrzegawczy dostrzegą jednak sportowe akcenty wyróżniające mocniejszy model.

Silniki wysokoprężne A8 to 2,5 TDI w dwóch wariantach mocy: 150 i 180 KM. Jednostka 3,3 TDI rozwija moc 224 KM. Niestety, silniki Diesla w przypadku A8 to nie najlepszy wybór. Przysparzają bowiem sporo problemów. Często zacierają się turbosprężarki, szczególnie gdy właściciel nie pamięta o prawidłowym traktowaniu tego typu silników. Awarii ulegają też świece żarowe, pompy wtryskowe i wałki rozrządu.

W samochodach ze słabszymi silnikami w opcji dostępny był napęd na cztery koła quattro. W mocniejszych wersjach napęd ten był standardem.

W 1996 r. samochód przeszedł niewielki facelifting. Zmiany dotyczyły przednich reflektorów i wnętrza. W roku 1999 na rynku pojawiła się przedłużona wersja o nazwie A8 L. Samochód ma większy rozstaw osi i więcej miejsca w środku.

Niska cena Audi A8 D2 może skusić. Należy jednak pamiętać o tym, że nie jest to samochód, który da się naprawić w garażu. Zamienniki nie są łatwo dostępne i niektóre części będzie trzeba kupić oryginalne. A8 D2 nie jest prostą konstrukcją i wiele napraw może kosztować naprawdę dużo, dotyczy to szczególnie wersji TDI. Mając jednak odpowiednie zaplecze finansowe do prawidłowej eksploatacji tego samochodu, można cieszyć się z jego wielu zalet.

Audi A8 D3

Pierwsza generacja Audi A8 (D2) utrzymywała się na rynku przez 8 lat. Przez ten czas samochód przechodził zmiany stylistyczne, ale ogólna forma pozostała taka sama do końca produkcji. Nie stało to jednak na przeszkodzie, by limuzyna z Ingolstadt odnosiła sukcesy w klasie wyższej aż do roku 2002. Wtedy to właśnie zasłużony model zastąpiła kolejna generacja typoszeregu D3.

Styliści i konstruktorzy Audi mieli dość czasu na stworzenie zupełnie nowego samochodu. Nie jest on już klasyczną limuzyną w tradycyjnej formie, która bądź co bądź podobała się fanom marki - i nie tylko. Nie oznacza to jednak, że nowy pomysł niemieckiego producenta na flagową limuzynę był nietrafiony. Wręcz przeciwnie.

Samochód porywał przede wszystkim świeżością i sportowym charakterem, który został wyraźniej podkreślony niż w przypadku poprzednika. Sylwetka nowszego A8 jest bardziej agresywna głównie za sprawą lekko klinowego kształtu. Widać to zwłaszcza wtedy, gdy patrzy się na auto z boku. Dolna linia szyb wznosi się ku tyłowi, a tył pojazdu nie jest tak ostro zaznaczony jak w typowej trójbryłowej formie poprzedniej generacji - płynnie przechodzi w zgrabny kufer. A8 po 2002 roku nabrało krągłości.

Zmieniły się również proporcje nadwozia. Przód samochodu jest długi, a część bagażowa wyraźnie krótsza – cała kabina pasażerska została optycznie przesunięta do tyłu. Jest to kolejny zabieg dodający drapieżności limuzynie Audi. Podkreślając sportowe aspiracje samochodu, styliści zachowali jednak umiar, dzięki czemu w Audi A8 nic nie razi w oczy, a całość jest stonowana. Auto w stu procentach zachowało szyk i elegancję. A8 kojarzyć ma się głównie z luksusem, a tego z pewnością mu nie brakuje. W 2005 roku samochód w ramach liftingu otrzymał nową atrapę chłodnicy typu single frame.

Diametralnie zmieniło się wnętrze. Zrezygnowano z tradycyjnej koncepcji tablicy rozdzielczej z szeroką konsolą środkową na rzecz tunelu centralnego, na którym obok dźwigni zmiany biegów znajdują się wszelkie potrzebne przyciski i pokrętła, z panelem sterującym systemem MMI na czele. System ten jest innowacją w A8 drugiej generacji. To odpowiedź Audi na podobne rozwiązanie stosowane przez BMW, noszące nazwę iDrive. Wersja producenta z Ingolstadt jest jednak prostsza i bardziej intuicyjna w obsłudze niż w samochodach bawarskiej firmy. Za pomocą systemu MMI kierowca może sterować większością funkcji, a informacje wyświetlane są na wysuwanym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Mimo że wnętrze jest całkowitą nowością, jakość i ergonomia pozostały na najwyższym poziomie.

Do napędu limuzyny zastosowano nowoczesne jednostki napędowe. Najsłabszy silnik benzynowy V6 o pojemności 2,8 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa generuje moc 210 KM i zapewnia przyzwoite osiągi. Silnik 3,0, również sześciocylindrowy, rozwija moc 220 KM, a jednostka V6 o pojemności 3,2 l - 260 KM. W aucie klasy wyższej lepiej spisują się jednak silniki V8. Najmniejszy ma pojemność 3,7 l i moc 280 KM. Jednostka 4,2 generuje 335 KM mocy, a silnik o tej samej pojemności, lecz z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI - 350 KM. Najpotężniejszym motorem wykorzystywanym do napędu A8 jest W12 o pojemności 6,0 l i mocy aż 450 KM.

Pod maską Audi nie mogło zabraknąć diesli. Silnik 3,0 TDI jest bardzo mocny - ma aż 233 KM. Jest to konstrukcja oparta na sześciu cylindrach. Jednostki V8 wyposażone są w system wtrysku Common Rail i mają pojemność 4,0 l i 4,2 l oraz moc odpowiednio 275 i 326 KM.

Silniki mogą być sprzężone z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic lub bezstopniową skrzynią Multitronic. W konfiguracji z jednostkami V8 oraz W12 dostępny był napęd na cztery koła quattro.

Podobnie jak poprzednik ta generacja występuje w przedłużonej wersji Long. Topową odmianą jest tradycyjnie sportowa wersja S8 wyposażona w silnik V10 o pojemności 5,2 l i mocy 450 KM. Za sprawą momentu obrotowego 540 Nm auto przyspiesza do 100 km/h w 5,1 s. Przy tej masie samochodu ten wynik jest naprawdę imponujący. Z zewnątrz S8 wyróżnia się chromowanym grillem oraz niskoprofilowymi oponami. Ma inaczej zestrojone zawieszenie, pozwalające na szybszą jazdę, oraz standardowo jest lepiej wyposażone.

Audi A8 D4

Audi A8 od pierwszej generacji zachwycało poziomem zaawansowania technicznego. Ostatnia generacja o logotypie D4 to jednak prawdziwy pomnik techniki.

Nadwozie sportowej limuzyny zostało wykonane z aluminium w technologii Audi Space Frame. Skutkiem tego jest obniżenie jego masy o 40%. Między innymi dzięki temu samochód dobrze zachowuje się w zakrętach, a silnik zużywa relatywnie mało paliwa. Dla przykładu, konkurencyjne BMW serii 7 jest o około 200 kg cięższe. Niska masa własna A8 zaskakuje, jeśli wziąć pod uwagę jego wymiary. Długość wynosi 5,13 m, szerokość to 1,95 m, a wysokość 1,46 m. Dynamiczna stylistyka samochodu sprawia, że nie wygląda on ociężale, wręcz przeciwnie. W opcji znajdują się reflektory w pełni diodowe, spełniające wszystkie funkcje świateł. Rozwiązanie to jest efektywne, a przy tym ciekawie wygląda.

We wnętrzu jest luksusowo. Opcjonalne fotele tylne mają pełną regulację elektryczną. Kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze. Mniejszy umieszczony jest między prędkościomierzem a obrotomierzem i wyświetla najważniejsze informacje. Drugi to wysuwany ekran na konsoli środkowej. Za jego pomocą kierowca steruje systemem MMI. W nowym A8 ten system również zaskakuje innowacjami. Zastosowano panel sterujący w formie touchpada, który reaguje na dotyk. Dzięki temu kierowca może w wielu przypadkach wprowadzać dane, wpisując je za pomocą dotykowego panelu. Możliwe jest też sterowanie głosowe.

Dostęp do Internetu nie stanowi problemu również w Polsce, co jest dodatkowym atutem tego samochodu. To przydatne, ponieważ z Internetem współpracuje chociażby nawigacja wykorzystująca mapy Google. Najnowsze Audi A8 jest najbardziej multimedialną generacją modelu, a jego kokpit to istne centrum dowodzenia. Jakość wykonania wnętrza jest na najwyższym poziomie.

Do napędu flagowej limuzyny Audi wykorzystano nowoczesne jednostki napędowe. Turbodoładowany silnik 3,0 TFSI, wspomagany przez turbosprężarkę, rozwija moc 290 KM. Wolnossący silnik benzynowy 4,2 FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa generuje 372 KM mocy.

Miłośnicy silników wysokoprężnych również znajdą coś dla siebie. Jednostka o pojemności 3,0 l ma moc 250 KM, a większy turbodiesel 4,2 TDI 350 KM.

Wszystkie silniki współpracują z nową, automatyczną skrzynią biegów charakteryzującą się ośmioma przełożeniami. Dzięki temu moment obrotowy wykorzystywany jest jeszcze efektywniej. Osiem przełożeń skrzyni biegów pozwala zaoszczędzić przy tym nieco paliwa.

Podobnie jak poprzednie generacje ta także występuje w przedłużonej wersji Long. Jest ona dłuższa o 13 cm i adresowana głównie do osób korzystających z usług szofera. Ta odmiana wraz z dwoma oddzielnymi siedzeniami tylnymi gwarantuje niebywały luksus w tylnym przedziale pasażerskim. Wygodne fotele rozkładają się do pozycji niemal leżącej, a chcąc się zupełnie zrelaksować, można skorzystać z funkcji masażu. Wersja Long dostępna jest z takimi samymi silnikami jak standardowe A8 oraz dodatkowo z potężnym silnikiem benzynowym o pojemności 6,3 l i wtryskiem bezpośrednim FSI, generującym moc 500 KM.

Zawieszenie pneumatyczne Adaptive Air Suspension z regulowaną siłą tłumienia amortyzatorów jest w Audi A8 seryjnie montowane. Stanowi ono część szeroko pojętego systemu Audi Drive Select, który obejmuje również aktywny układ kierowniczy. Kierowca może też sterować pracą skrzyni biegów i przepustnicy. Tego typu konfiguracje pozwalają cieszyć się z komfortu, jaki oferuje Audi A8, a w razie potrzeby uczynić jazdę dynamiczną - auto będzie szybciej i żwawiej reagować na polecenia kierowcy. Na uznanie zasługuje układ hamulcowy, który potrafi zatrzymać auto klasy wyższej na dystansie 35 m z prędkości 100 km/h.

Trzecia generacja A8 to luksusowa limuzyna o sportowym charakterze. Kusi nowoczesną techniką oraz szeregiem innowacji. Jest to niewątpliwie jedna z najciekawszych propozycji dla najbardziej majętnych klientów.

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi A8

Inne modele Audi

Audi A8: newsy, testy i recenzje

Audi A8L - przyspieszenie

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie