Silnik

Podziel się:

Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi

Coraz częściej słychać narzekania, że samochody są coraz bardziej skomplikowane, a silniki benzynowe niewiele odbiegają pod tym względem od diesli. Słychać głosy niezadowolenia tych, którzy chcieliby kupić proste auto, bez koła dwumasowego, turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny. Takie, do którego można założyć tanią instalację gazową. Przejrzeliśmy tylko rynek kompaktów i okazuje się, że takich samochodów jest jeszcze całkiem sporo. Nawet najnowsze modele są wyposażone w proste silniki benzynowe. Oto nasze zestawienie.

Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór

Problemy z filtrem DPF w samochodach z silnikami Diesla są znane od dawna. Właściciele takich aut borykają się z tym zwykle do czasu wycięcia go. Nie jest to zgodne z prawem, ale warsztatów oferujących takie usługi nie brakuje. Co więcej, są reklamowane w internecie i nikt się z tym nie kryje. Są też takie serwisy, które ich zdaniem mają lepszą propozycję i przede wszystkim legalną.

Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2]

Po raz drugi zaglądamy pod maski samochodów z tanimi w eksploatacji silnikami Diesla. Brak koła dwumasowego, prosta konstrukcja układu wtryskowego oraz dobry dostęp do części zamiennych wróżą niskie koszty serwisu i napraw. Po przeglądzie jednostek o małej pojemności do 1,5 l, teraz prezentujemy bardzo popularne motory 1.6-2.0.

Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą?

Gdy nadchodzą mrozy, użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla muszą się liczyć z tym, że któregoś dnia spóźnią się do pracy lub w ogóle do niej nie pojadą. Problem z odpaleniem nie jest im obcy, a przyczyn może być kilka. Oto lista tych najczęstszych.

Co to jest rozrząd?

Rozrząd jest to system zaworów i elementów sterowania ich ruchem w silniku spalinowym, który realizuje napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych.

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla?

To nie będzie kolejny poradnik, który ma wam pokazać, co należy sprawdzić w samochodzie używanym z silnikiem Diesla, dający wam do zrozumienia, że sami najpewniej niczego nie zrobicie. To nie jest poradnik dla mechaników, lecz dla użytkowników, którzy wstępnie mogą się przygotować do zakupu takiego auta i jednocześnie pobieżnie je ocenić.

Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie?

Wymiana silnika w samochodzie to niekiedy konieczność i nie mówimy tu o tzw. swapie, lecz o jedynym opłacalnym sposobie naprawy. Ile to kosztuje? Gdzie i za ile można kupić używany motor? Z czym się wiąże taka decyzja?

Co to jest moment obrotowy silnika?

Moment obrotowy to siła wytwarzana przez silnik mierzona na wale korbowym. Wartość ta pośrednio wpływa na dynamikę samochodu i bezpośrednio na możliwości transportowe.

Co to jest moc silnika?

Moc silnika to wynik pomnożenia wartości momentu obrotowego przez obroty, przy których ta wartość występuje.

Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza

Paski wieloklinowe często uznajemy za mało istotny element silnika, być może dlatego, że są tanie. To jednak one odgrywają kluczową rolę w pracy osprzętu i nierzadko dochodzi do ich niewielkich, ale znaczących uszkodzeń. Warto wiedzieć co może być tego przyczyną.

Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 2]

Sprawdzamy drugą grupę marek samochodów pod kątem lepszego źródła napędu. Bardziej dopracowane są silniki Diesla czy benzynowe w konkretnej marce? Jeżeli szukamy diesla, to na których producentów zwrócić uwagę? Które firmy produkują lepsze silniki benzynowe niż wysokoprężne? Na te pytania odpowiadamy robiąc generalny przegląd marek i ich silników na przestrzeni ostatnich 25 lat.

Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza

Teoretycznie łańcuch rozrządu ma tę przewagę nad paskiem, że jest trwalszy i bezpieczniejszy dla silnika. Jednak praktyka pokazuje, że więcej kłopotów sprawia właśnie łańcuch i to jak na ironię dlatego, że użytkownicy i mechanicy o niego nie dbają. Jakie usterki łańcuchowego napędu rozrządu są najczęstsze i jak wyglądają ich objawy?

Co to jest układ korbowy silnika?

Układ korbowy jest rdzeniem silnika tłokowego, ponieważ zamienia ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy. To dzięki niemu wytwarzany jest moment obrotowy.

Jak działa silnik Wankla?

Silnik Wankla to rodzaj motoru spalinowego, w którym tłok w kształcie trójkąta Reuleaux, osadzony mimośrodowo, obraca się w korpusie pod wpływem ciśnienia gazów, powstałych w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Co to jest downsizing?

Downsizing to w uproszczeniu idea zastępowania silników o określonej pojemności skokowej, jednostkami o mniejszej pojemności, ale podobnych lub lepszych osiągach.

Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze?

Do napędzania wałka rozrządu i innych części osprzętu służy z reguły łańcuch lub pasek zębaty. Przyjęło się, że łańcuch jest trwalszy i wytrzymuje więcej, ale w praktyce jest nieco inaczej.

Co to jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą, zwana również uszczelką głowicową służy do uszczelniania cylindrów oraz kanałów olejowych i chłodzących na styku kadłuba z głowicą.

Co to jest pasek rozrządu typu hot oil?

To pasek rozrządu pracujący podobnie jak łańcuch w kąpieli olejowej. Obecnie jest powszechnie stosowany m. in. w samochodach marki Ford i w Grupie PSA.

Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa?

System odłączania cylindrów to rozwiązanie wiekowe, ale wciąż używane przez nielicznych producentów. Można natomiast oczekiwać, że w najbliższej przyszłości stanie się bardziej popularne, bo pierwsze szlaki zostały już przetarte. Jak działa system odłączania cylindrów w silnikach spalinowych i po co się go stosuje?

Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Chiptuning kojarzy się z szybkim, prostym zwiększeniem mocy silnika poprzez zmianę oprogramowania sterującego jego pracą. Szczególnie dziś, w erze turbodoładowanych jednostek napędowych, większość osób posiadających stosunkowo młode auta w ciągu kilku godzin może podnieść moc i moment obrotowy, uzyskując tym samym lepszą dynamikę. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to jedyna forma chiptuningu, który ma jeszcze inne oblicza.