Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami?

Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również wymianę sprężyn z reguły powinno się przeprowadzać parami. Zwykle jednak robimy to wtedy, gdy jedna z nich pęknie.

Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami?

Amortyzatory z reguły wymienia się parami, ale są sytuacje gdy można zamontować tylko jeden nowy tłumik. Dotyczy to głównie stosunkowo niedługo używanych amortyzatorów.

Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie?

Masa resorowana to samochód, który ma swoje zawieszenie separujące go od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną.

Co to jest belka skrętna?

Jest to rodzaj zawieszenia tylnego, które charakteryzuje się prostotą i kompaktową konstrukcją opartą na sztywnej belce łączącej obydwa koła. Belkę skrętną określa się mianem zawieszenia półzależnego.

Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu

Pisałem już o hałasach i niepokojących objawach zużycia przedniego zawieszenia współczesnych samochodów. Teraz przejdźmy do układu jezdnego tylnej osi. Co może być przyczyną hałasów dochodzących z tyłu auta?

Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu

Układ jezdny samochodu to kluczowy obszar, który decyduje o naszych odczuciach podczas jazdy. Zawieszenie wpływa na komfort, precyzję prowadzenia, głośność samochodu i bezpieczeństwo. Ma także decydujący wpływ na to jak czujemy samochód – zużyte zawieszenie sprawia, że czujemy się jak w starym gracie, a sprawne jak w samochodzie nowym.

Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany?

Amortyzatory choć bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia samochodu często są elementem zapomnianym i wymienianym dopiero wtedy gdy jest już mocno zużyty. Co ciekawe, w wielu samochodach nie jest to część specjalnie droga, a mimo wszystko traktowana po macoszemu. Kiedy należy zwrócić uwagę na stan amortyzatorów i co świadczy o ich zużyciu?

Zawieszenia wielowahaczowe – nie zawsze drogie w eksploatacji, nie zawsze lepsze od prostych rozwiązań

Zawieszenie wielowahaczowe to już niemal kultowe określenie, podobnie jak sekwencyjna instalacja gazowa. Jedno i drugie nie mówi zbyt wiele o konstrukcji układu i nie zawsze oznacza, że mamy coś lepszego niż inni. Czy zawieszenie wielowahaczowe ma więcej zalet niż wad? Jak je serwisować i na co zwracać uwagę podczas eksploatacji?

Co to jest kolumna MacPhersona?

Kolumna MacPhersona to najpopularniejsze i najpowszechniej stosowane rozwiązanie w przednim zawieszeniu samochodów przednionapędowych. Jednak wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jakie są założenia i cechy konstrukcyjne tego elementu. Jeżeli zagłębić się w ideę kolumny MacPhersona, okaże się, że nie każda kolumna to MacPherson.

Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50?

Dociera do nas coraz więcej informacji o samochodach, które jeżdżą same, same pokonują zakręty, a nawet tor wyścigowy. Tymczasem nikt nie kwapi się, by sprzedawać takie auta masowo. Podobno nie pozwalają na to przepisy, ale dwa lata temu Infiniti właściwie zaprezentowało podobny samochód, który od razu pojawił się w sprzedaży.

Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana

Niedawno dowiedzieliście się jakie konstrukcje piast i łożysk kół obecnie stosują producenci samochodów. Teraz dowiecie się jakie są objawy zużycia, co może być konsekwencją jazdy z zużytym łożyskiem i jak ważna jest prawidłowa wymiana łożysk.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne

Poznaliście już stosunkowo proste, ale też bardziej skomplikowane metody na zmianę siły tłumienia amortyzatorów w zależności od zachowania samochodu i ukształtowania drogi. Pionierem technologii z zaworami elektromagnetycznymi regulującymi siłę tłumienia była firma Sachs. Tym razem poznacie rozwiązanie, które zostało dopracowane i rozpowszechnione przez firmę Delphi – amortyzatory wypełnione cieczą magnetoreologiczną.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi

We wstępie do tematu o amortyzatorach o zmiennych charakterystyce tłumienia pisałem po co stosuje się takie rozwiązania i dlaczego producenci samochodów wyraźnie dążą do zastąpienia konwencjonalnych amortyzatorów właśnie takimi. Teraz przyjrzymy się dwóm podstawowym systemom regulacji siły tłumienia. Dziś zostanie omówiony system z zaworami elektromagnetycznymi.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia

Amortyzatory samochodowe jak wiele innych podzespołów muszą spełniać wiele sprzecznych funkcji, a ich odpowiedni dobór jest efektem kompromisów. Standardowe rozwiązanie przestały spełniać wymagania klientów i wystarczać konstruktorom coraz lepszych samochodów. Dlatego niebawem standardem będą amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity

Każdy kto choć raz eksperymentował w swoim samochodzie obniżając zawieszenie przez wymianę samych sprężyn, ma już w pewnym sensie wyrobiony pogląd na temat takich modyfikacji. Zaznaczam, że podane poniżej informacje nie dotyczą wszystkich samochodów, ale znacznej ich większości.

Sprężyny zawieszenia – ich rola i eksploatacja

Samochody od ponad 100 lat wyposaża się w resory, jednak resory przeszły metamorfozę od najprostszych sprężystych płaskowników po elementy pneumatyczne i hydropneumatyczne. Z różnego rodzaju rozwiązań większość producentów wybrała jako optymalne sprężynę śrubową. Dziś poznamy jej rolę w zawieszeniu, wady i zalety oraz kilka wskazówek eksploatacyjnych.

Poliuretan w zawieszeniu i pod silnikiem – wady i zalety

Tuleje metalowo-gumowe w zawieszeniu samochodu mają tłumić wszelkie drobne drgania, których nie wytłumią opony i amortyzatory. Niestety ich wadą jest nie tylko stosunkowo niska trwałość, ale też bezwładność, co w połączeniu z kilkunastoma tego typu elementami w samochodzie sprawia, że auto nie prowadzi się tak precyzyjnie jak mogłoby, gdyby wszystkie części połączyć na sztywno. Trwałość i precyzja kierowania to zalety poliuretanowych tulei, ale czy na pewno są lepsze?

Tuleje zawieszenia – mały problem, a męczy

Tuleje zawieszenia to jeden z najmniejszych, zaraz po śrubach, elementów układu jezdnego, a ich rola jest ogromna. Wydawałoby się, że mała część powinna sprawiać mało problemów, a jest wprost przeciwnie. Poznajcie te niewielkie, wredne części zawieszenia.

Jak działają amortyzatory?

Za komfort podczas jazdy odpowiada układ tłumiący, czyli amortyzatory. Dzięki nim nierówności i drgania nie są przenoszone na kabinę pasażerską. Nie są to jednak elementy długowieczne. Polskie realia drogowe sprawiają, że ich wymiana w większości samochodów jest konieczna mniej więcej co 60 000 km, a w niektórych autach nawet wcześniej.

Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie?

Wszyscy lubimy produkt finalny – samochód. Aby powstał w formie, w jakiej go znamy, konieczne jest zaprojektowanie i wyprodukowanie wielu części niezbędnych do jego działania. Jedną z takich części są łożyska. Jak i gdzie wykorzystywane są w motoryzacji?