Auta na LPG jak elektryki? RPO chce zmiany dla kierowców

Auta na LPG jak elektryki? RPO chce zmiany dla kierowców

Autem z LPG po buspasach? RPO wnioskuje o zmiany
Autem z LPG po buspasach? RPO wnioskuje o zmiany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | RPO
Tomasz Budzik
27.03.2024 14:19, aktualizacja: 27.03.2024 15:13

Jazda na gazie ma oczywistą dla portfeli kierowców zaletę. Rzecznik Praw Obywatelskich chce jednak, by do argumentu ekonomicznego dołączył również inny – związany z przywilejami. Zdaniem RPO samochody korzystające z autogazu powinny być jak elektryki.

Biuro RPO zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o ustosunkowanie się do zarzutu o nierówne traktowanie kierowców. Chodzi o możliwość korzystania z buspasów. Od 2018 r. mogą jeździć nimi kierowcy aut elektrycznych czy wodorowych. Jak zauważa RPO, "(…) taki przywilej nie obejmuje np. użytkowników pojazdów z silnikami na autogaz, które uznawane są za niskoemisyjne".

O jakie dokładnie paliwa chodzi RPO? W informacji prasowej na stronie tej instytucji nie znajdziemy takiego wyjaśnienia. Może więc warto odnieść się do definicji?

Paliwa alternatywne – energia elektryczna lub paliwa wykorzystywane do napędu silników (...) stanowiące substytut dla paliw pochodzących z ropy naftowej lub otrzymywanych w procesach jej przetwórstwa, w szczególności wodór, biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, sprężony gaz ziemny (CNG), w tym pochodzący z biometanu, skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzący z biometanu, lub gaz płynny (LPG).

Ustawa o elektromobilności

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jeśli to na tym zapisie oparł się RPO, to zdaniem rzecznika również kierowcy jeżdżący samochodami z instalacjami CNG, LNG i LPG powinni mieć prawo do poruszania się buspasami. Równie łatwo znaleźć argumenty za takim rozwiązaniem, jak i przeciw niemu. Z jednej strony wytwarzanie prądu do zasilania aut – szczególnie w Polsce – wiąże się z emisją dwutlenku węgla i zanieczyszczeń. Podobnie jak jazda autem na gaz. Z drugiej strony w przypadku elektrowni emisja nie występuje w całym mieście, ani na poziomie gruntu.

RPO prosi Ministerstwo Infrastruktury o odpowiedź na pytanie o to, czy zapis art. 148a Prawa o ruchu drogowego nie narusza zasady równego traktowania kierowców. Na koniec warto dodać, że aktualnie obowiązujący przywilej poruszania się buspasami dla kierowców aut elektrycznych i wodorowych skończy się 1 stycznia 2026 r. Oczywiście o ile nie zostanie przedłużony.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)