Niezłe ziółko – Pogea A1 1.4 TFSI A‑Force One (2011)
Audi A1 już na dobre zadomowiło się w grupie premium w klasie małych samochodów i coraz większa liczba tunerów śmiało zabiera się do przeróbek tego małego autka. Kolejną firmą jest niemieckie przedsiębiorstwo Pogea Racing.
Pod nóż trafiło A1 z silnikiem 1,4 l wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Ta jednostka, w którą uzbrojone jest małe Audi, ma moc 122 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 200 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Silnik jest sprzężony z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną, 7-biegową skrzynią biegów, a napęd jest przenoszony na przednie koła.
Mechanicy Pogea Racing dokonali zmian w oprogramowaniu sterującym silnikiem, usuwając wszystkie hasła, które ograniczały moc do wspomnianych 122 KM. Po modyfikacjach moc maksymalna wzrosła do 156 KM (a więc tylu, ile ma seryjne A1 1.4 TFSI w mocniejszej konfiguracji). Moment obrotowy wynosi teraz 266 Nm. Przy okazji w elektronice motoru usunięto ogranicznik prędkości i teraz A1 może rozpędzić się do 245 km/h.
Chip-tuning to nie wszystkie zmiany wokół silnika. Tuner wymienił filtry powietrza na sportowe wykonane przez BMC i zainstalował sportowy układ wydechowy zakończony rurami o średnicy 76 mm.
Tuningowi poddano nie tylko napęd, ale również zawieszenie oraz układ hamulcowy. Zamiast seryjnego zawieszenia jest teraz zestaw Variant 1 wyprodukowany przez KW, natomiast skuteczne zatrzymywanie się ma zagwarantować układ Brembo.
Wygląd samochodu zmienił się nieznacznie - jedynym innym elementem są koła. Teraz auto porusza się na 18-calowych felgach OZ Alleggerita HLT „obutych” w opony ContiSportContact 3.
Pogea nie informuje, ile kosztują modyfikacje małego samochodu, podaje za to, że to niejedyny poziom dostępnych modyfikacji. W przypadku bardziej zaawansowanych ulepszeń firma zmienia międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, dokonuje większej ingerencji w elektronikę samochodu i instaluje zawieszenie KW Variant 2.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 156 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 112,23 KM/l (seryjny – 87,77 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 266 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Brembo
- Koła przednie: 18” OZ Alleggerita HLT
- Koła tylne: 18” OZ Allegerrita HLT
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1200 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,69 kg/KM (seryjny – 9,84 kg/KM)
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1740 mm
- Rozstaw osi: 2469 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 245 km/hblock position=\inside8178/block
Źródło: automobilereview