Dolewka oleju w trasie. Czy można wlać inny olej niż ten w silniku?

Dolewka oleju w trasie. Czy można wlać inny olej niż ten w silniku?

Dolewka oleju w trasie. Czy można wlać inny olej niż ten w silniku?
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Adam HARRY Charuk harryfoto@o2.pl
31.07.2023 10:11

Niektóre samochody mają skłonność do szybkiego zużywania oleju silnikowego, zwłaszcza podczas jazdy na autostradzie lub z dużą prędkością. Jeżeli posiadasz taki pojazd, zdecydowanie powinieneś regularnie sprawdzać poziom oleju, zarówno przed wyjazdem, jak i w trakcie podróży, szczególnie jeśli planujesz długą trasę. Ale co zrobić, jeśli olej się skończy, a w najbliższym sklepie lub na stacji benzynowej nie ma dostępnego oleju, którego zwykle używasz?

Jaki olej dolać?

Najlepszym wyborem jest taki sam olej, jak ten, który jest obecnie w silniku, pod warunkiem, że jest to olej odpowiedni dla twojego samochodu. Jeżeli nie masz przy sobie opakowania lub nie ma informacji o typie oleju pod maską, nie musisz się martwić. Większość producentów oferuje narzędzia do wyszukiwania środków smarnych na swoich stronach internetowych. Wystarczy wprowadzić markę, model, typ silnika i rok produkcji samochodu, a narzędzie podpowie, które oleje danego producenta są odpowiednie dla twojego pojazdu.

Jeżeli nie posiadasz dużo wiedzy na temat olejów, możesz podejść do półki w sklepie, w którym planujesz kupić olej, i zobaczyć, które marki są najbardziej popularne. Następnie, na stronie internetowej wybranego producenta, poszukaj narzędzia do wyszukiwania olejów i skorzystaj z niego. Jeżeli producent nie oferuje takiego narzędzia, wybierz olej innej marki.

Po znalezieniu odpowiedniego oleju w internecie, dokładnie sprawdź opakowanie, aby upewnić się, że to ten sam produkt. Zwróć uwagę na klasę jakości i dodatkowe zalecenia. Lepkość, zaznaczona oznaczeniami typu 0W-30 czy 5W-40, jest drugorzędnym kryterium, choć to właśnie ona pomoże ci odnaleźć poszukiwany olej na półce sklepowej. Kluczowe jest, aby do silnika dolać olej typu Low SAPS, jeśli jest to zalecane.

Każdy olej jest dobry - prawie

W sytuacji awaryjnej lepiej dolać do silnika jakikolwiek olej silnikowy niż żaden. Jednak należy zachować ostrożność przed dolaniem oleju Full SAPS do nowoczesnego silnika, który wymaga oleju Low SAPS. Oczywiście, nic złego nie stanie się od razu, ale większa ilość oleju, na przykład litr, może przyspieszyć zapchanie filtra cząstek stałych. Jeśli więc twój samochód wymaga oleju Low SAPS, dolać dowolny olej, pod warunkiem, że spełnia to jedno wymaganie.

Oleje można mieszać w niemal dowolny sposób, szczególnie jeśli dolać "lepszy" olej do "gorszego". Pod tymi pojęciami kryją się klasy jakości i lepkości. Klasy jakości są opisane na opakowaniu przy skrótach API lub ACEA. W przypadku oleju Low SAPS przy ACEA znajduje się litera C i cyfra.

Ile dolać?

Miarka oleju, jeśli jest dostępna pod maską, pokazuje zakres od minimum do maksimum, co zwykle odpowiada jednemu litrowi. Jeśli poziom oleju na miarce jest poniżej minimum, bez obaw można dolać od razu pół litra. Jeśli jednak poziom jest bliski minimum, najlepiej dolać ¼ litra, sprawdzić poziom i ewentualnie dolać więcej. Ważne jest też, aby nie dolać zimnego oleju do bardzo rozgrzanego silnika. Lepiej odczekać kilkanaście minut z podniesioną maską, aby silnik trochę ostygł.

Jeśli nie jesteś pewien, jak sprawdzić poziom oleju, możesz poprosić o pomoc pracownika stacji paliw lub warsztatu. Zazwyczaj są oni w stanie to zrobić. Wybór odpowiedniego oleju może być jednak trudniejszy, choć nawet duże pomyłki przy koniecznej dolewce oleju nie powinny zaszkodzić silnikowi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)