Concorso d’Eleganza Villa d’Este - najpiękniejsze auta wszech czasów

Concorso d’Eleganza Villa d’Este - najpiękniejsze auta wszech czasów

Concorso d’Eleganza Villa d’Este - najpiękniejsze auta wszech czasów
Piotr Wereszczyński
29.05.2012 13:19, aktualizacja: 20.10.2022 21:39

W zeszłym tygodniu nad brzegami włoskiego jeziora Como odbyła się kolejna edycja Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Konkurs był okazją do obejrzenia najwspanialszych aut w całej historii motoryzacji. Goście zgromadzeni w ogrodach hotelu Villa d'Este mogli w tym roku podziwiać 50 samochodów historycznych oraz współczesne koncepty.

Rys historyczny Concorso d’Eleganza Villa d’Este

Obraz

Motoryzacyjne konkursy piękności są jedną z niewielu okazji, aby zobaczyć auta ze wszystkich epok, specjalnie przygotowane na tę okazję. Samochody prezentowane na tych imprezach były przez lata odnawiane i pielęgnowane, by mogły cieszyć oko wszystkich zgromadzonych. Mają również wygrywać. W tym roku nagrody były rozdawane w kilkunastu kategoriach podzielonych na trzy grupy.

Obraz

Pierwsza edycja konkursu odbyła się w roku 1929. Wtedy pod nazwą Coppa d'Oro Villa d'Este był on organizowany w formule podobnej do współczesnej. Celem organizatorów było osiągnięcie podobnego poziomu zainteresowania, jakim cieszyły się imprezy we Francji i w Monako. Konkurs spotkał się z odzewem właścicieli ekskluzywnych samochodów, których oceniało nie tylko jury, ale również publiczność. Ostatnia edycja konkursu odbyła się w roku 1949. Planowane na rok 1951 wydarzenie zostało zawieszone i zapomniane na prawie 50 lat.

Obraz

Pomimo prób przywrócenia konkursu w połowie lat 80. powrót przypadł dopiero na rok 1995. Przez kolejne trzy lata impreza odbywała się normalnie, w roku 1998 ponownie ją odwołano. Z ratunkiem przyszła grupa BMW, która zgodziła się objąć patronat nad wydarzeniem. Dzięki temu obecnie odzyskuje ono rangę, jaką miało przed rokiem 1949. Tegoroczna edycja skupiła kolekcjonerów z całego świata, którzy zdecydowali się zaprezentować ponad 50 aut produkowanych między rokiem 1920 a 1970. Nie zabrakło również modeli koncepcyjnych i prototypów. Była wśród nich m.in. Alfa Romeo 4C.[block position="inside"]5601[/block]

Zwycięzcy w ośmiu kategoriach głównych

Obraz

Regularna część konkursu podzielona została na klasy A do I o bardzo wyszukanych nazwach, a w każdej z nich poza wygraną wręczano wyróżnienia właścicielom szczególnie atrakcyjnych aut.

Klasa A – dostojne kabriolety

Wyróżnienie: 1937 Cord 812 S/C Phaeton

Klasa B – interpretacje elegancji

Wyróżnienie: 1941 Chrysler Town & Country Station Wagon

Klasa C – sztuka krągłości

Wyróżnienie: 1939 Tatra 87 Sedan

Klasa D – małe skarby

Wyróżnienie: 1954 Porsche 550/1500 RS Spyder

Klasa E – gwiazdy ery rock’n’roll

Wyróżnienie: 1952 Ferrari 212 Inter

Klasa F – Ferrari 250

Wyróżnienie: 1962 Ferrari 250 GT Berlinetta SWB

Klasa G – la dolce vita

Wyróżnienie: 1975 Lamborghini LP 400 Countach

Klasa H – sportowe auta dżentelmenów

Wyróżnienie: 1962 TD 21 Series II

Klasa I – bohaterowie Le Mans

Wyróżnienie: 1968 Ford GT 40 Mk

Nagrody specjalne i zwycięzca konkursu

Najlepiej zachowane auto przedwojenne: 1935 Avions Voisin C 25

Avions Voisin C 25
Avions Voisin C 25

Najlepiej zachowane auto powojenne: 1969 Porsche 917/K

Porsche 917/K
Porsche 917/K

Najstaranniej odrestaurowany pojazd: 1968 Ford GT 40 Mk3

Ford GT 40 Mk3
Ford GT 40 Mk3

Najbardziej elegancki Rolls-Royce: 1922 Rolls-Royce Silver Ghost Picadilly Roadster

Rolls-Royce Silver Ghost Picadilly Roadster
Rolls-Royce Silver Ghost Picadilly Roadster

Ikona motoryzacji: 1956 Mercedes-Benz 300 SL Coupé

Mercedes-Benz 300 SL Coupe
Mercedes-Benz 300 SL Coupe

Najlepszy projekt wnętrza: 1954 Ferrari 250 Europa Coupé Vignale

Ferrari 250 Europa Coupé Vignale
Ferrari 250 Europa Coupé Vignale

Najbardziej ekscytujący projekt: 1975 Lamborghini LP 400 Countach

Lamborghini Countach LP400
Lamborghini Countach LP400

Największa odległość pokonana w drodze na konkurs: 1939 Tatra 87 Sedan

Tatra 87
Tatra 87

Zwycięzcą całego konkursu - zarówno zdaniem jury, jak i publiczności - została Alfa Romeo 6C 1750 GS z roku 1933. Właścicielem samochodu jest Kanadyjczyk David Cohen.

Alfa Romeo 6C
Alfa Romeo 6C
Alfa Romeo 6C 1750 GS
Alfa Romeo 6C 1750 GS
Obraz

Koncepty

Motoryzacyjne konkursy piękności to świetna okazja, aby zaprezentować współczesne auta koncepcyjne. W tym roku było ich dziewięć. Obok Astona Martina Lagondy i AM310, projektu BMW Zagato Coupe czy Jaguara B99 Bertone pojawił się Lexus LF-LC. Nagrodę publiczności otrzymała Alfa Romeo 4C.

Obraz
Obraz
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

Źródło: LelebuonerbaStrona OficjalnaBMW

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)