Zielona strzałka do usunięcia, czyli proponowane zmiany w kodeksie drogowym

Zielona strzałka do usunięcia, czyli proponowane zmiany w kodeksie drogowym

Zielona Strzałka (fot. Michał Pawlik)
Zielona Strzałka (fot. Michał Pawlik)
Marek Adamowicz
01.06.2012 10:00, aktualizacja: 12.10.2022 13:16

Posłanki PO z parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawiły szereg proponowanych zmian w przepisach ruchu drogowego. Jedną z nich ma być usunięcie zielonej strzałki. Co jeszcze może się zmienić?

W ubiegłym roku w Polsce został zainaugurowany projekt Organizacji Narodów Zjednoczonych „Światowa Dekada Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020”. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach publicznych. Na bazie tego projektu powstały trzy główne propozycje zmian w przepisach kodeksu ruchu drogowego.

Pierwszą jest wprowadzenie kar administracyjnych nakładanych na właściciela pojazdu, nawet jeżeli nie on był kierowcą. Właściciel byłby zobowiązany do wskazania osoby, która w momencie popełniania wykroczenia drogowego prowadziła pojazd. Ma na to 14 dni. Propozycje zmian mają doprowadzić do nieuchronnego i szybkiego nakładania sankcji na niesfornych kierowców.

Drugą zmianą proponowaną przez posłanki zespołu jest likwidacja możliwości warunkowego skrętu na światłach podczas świecącego się czerwonego światła. Zielona strzałka umożliwia, po uprzednim zatrzymaniu pojazdu i przepuszczeniu pieszych przechodzących przez pasy, wykonanie manewru skrętu. Jak dowodzą badania, przed skrętem zatrzymuje się tylko 0,03% kierowców.

Ostatnia propozycja dotyczy limitów prędkości. Obecnie na autostradach samochody osobowe mogą poruszać się z maksymalną prędkością 140 km/h. Na drogach ekspresowych dwujezdniowych – 120 km/h, a w terenie zabudowanym, w zależności od godziny, 50 km/h lub 60 km/h. Zmiany zakładają powrót do starych limitów, czyli 130 km/h na autostradzie, 110 km/h na dwujezdniowych ekspresówkach, a w terenie zabudowanym stałe ograniczenie do 50 km/h.

Posłanki z parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego nieprzychylnym okiem patrzą również na wprowadzoną tolerancję pomiaru prędkości do 10 km/h. Powoduje to, według parlamentarzystek, zły efekt psychologiczny wśród kierowców, którzy jeżdżą szybciej, stwarzając niebezpieczeństwo. Likwidacja tolerancji powinna doprowadzić do ścisłego przestrzegania wyznaczonych limitów prędkości.

Zmiany, które zostały zaproponowane, mają formę zapowiedzi i nie wiadomo, czy wejdą w życie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)