Niskie ciśnienie oleju - co może być przyczyną? [poradnik]

fot. www.w201w124.com

fot. www.w201w124.com

Ciśnienie oleju jest bardzo ważnym parametrem pracy silnika. Zbyt niskie może oznaczać poważne problemy. O czym świadczy świecąca się kontrolka ciśnienia oleju?

Aby smarowanie było jak najlepsze, ciśnienie oleju powinno być stałe i osiągane tuż po uruchomieniu silnika. Trudne warunki działania współpracujących ze sobą elementów silnika wymagają intensywnego smarowania, które zapobiega nadmiernemu zużyciu powierzchni tych elementów. Niskie ciśnienie w układzie smarowania może stać się poważnym problemem.

Ze względu na istotę tego parametru praktycznie wszystkie samochody mają sygnalizator, umieszczony w widocznym miejscu panelu wskaźników, ostrzegający o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania. Zazwyczaj ma on postać kontrolki, która zapala się, gdy ciśnienie jest za niskie.

Zegary z Fiata Uno Turbo

W przypadku większych lub bardziej obciążonych silników instalowane są wskaźniki pokazujące wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania. Sygnalizator niskiego ciśnienia bądź wskaźnik ciśnienia oleju połączony jest z czujnikiem ciśnienia znajdującym się za filtrem oleju.

Sygnalizator zostaje włączony, jeżeli ciśnienie oleju spadnie poniżej 35 kPa. Jest to ogólnie przyjęte ciśnienie minimalne oleju w pracującym silniku. Uwzględnia ono wymagania i charakterystykę pracy silników spalinowych.

W przypadku samochodów wyposażonych we wskaźnik ciśnienia oleju pole poniżej wartości 35 kPa zaznaczone jest w kolorze czerwonym. W niektórych samochodach z komputerem pokładowym informacja o zbyt niskim ciśnieniu oleju zostanie przedstawiona na ekranie.

Podczas uruchamiania auta przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie –  jednostka jeszcze nie pracuje, pompa nie generuje ciśnienia. Uruchomienie silnika powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia oleju, który odkształca membranę czujnika. Ona z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Komunikat o zbyt niskim ciśnieniu oleju fot. http://www.bmw-klub.pl

W samochodach z zegarowym wskaźnikiem podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy jednostki.

Jeśli kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, trzeba natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając go, jeśli to konieczne. Czasem problem może leżeć również w zbyt mało wydajnym filtrze oleju.

Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju, przyczyn należy upatrywać w czym innym:

  • czujnik ciśnienia oleju może być niesprawny,
  • przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem może być uszkodzony,
  • wlot oleju do pompy z miski olejowej może być zapchany,
  • zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej,
  • zużyły się panewki na wale korbowym.

Najpoważniejszą i najbardziej kosztowną usterką są uszkodzone bądź zużyte panewki na wale. Objawem zużytych panewek jest świecenie się kontrolki ciśnienia oleju na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku. W takiej sytuacji konieczne jest sprawdzenie manometrem faktycznego ciśnienia oleju. Jeżeli na wolnych obrotach jest mniejsze niż 30 kPa, nie obędzie się bez naprawy silnika.

Problem może również leżeć w uszkodzonym przewodzie

Gdy kontrola nie zapala się ani po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ani po próbach uruchomienia silnika, wówczas żarówka, czujnik ciśnienia oraz przewód powinny być jak najszybciej sprawdzone i ewentualnie naprawione. Może to być spowodowane tak błahą rzeczą jak wypadnięcie wtyczki z czujnika, jednak jeżeli ciśnienie naprawdę spadnie, nie dowiemy się o tym – kontrolka się nie zapali.

Reakcja kierowcy na pojawienie się sygnałów o niskim ciśnieniu oleju, podczas gdy silnik pracuje, może być kluczowa. Należy natychmiast wyłączyć silnik i zbadać przyczyny usterki. Przyczyna może być błaha, ale dla bezpieczeństwa nie należy kontynuować jazdy, tylko zaholować auto do warsztatu.

Zobacz także:

Które silniki zużywają za dużo oleju? [poradnik]

Rodzaje olejów silnikowych. Czym kierować się przy ich wyborze?

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Czy można naprawić lampy LED? Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje?