Renault Laguna III [awarie i problemy]

Renault Laguna

Renault Laguna

Auta marki Renault zwykle dedykowane było raczej dla ludzi o spokojnym uosobieniu stawiających raczej na komfort niż na dynamiczną jazdę. Nowa Laguna jest zupełnie inna. Zmieniła się przede wszystkich charakterystyka zawieszenia i wyeliminowano dużą część usterek. Jest lepiej, znacznie lepiej!

Historia modelu

Laguna została zapoczątkowana w 1994 roku, kiedy to Francuzi wypuścili na rynek pierwsze auto klasy średniej opatrzone tą nazwą. Model odniósł na rynku dość duży sukces, więc Renault postanowiło stworzyć kolejną jego generację. Jak się jednak później okazało, samochód ze względu na dość wysoką awaryjność był totalną klapą.

Renault Laguna Coupe

Już samo słowo "Laguna" u niektórych byłych właścicieli tego modelu wywołuje drgawki, ale Francuzi nie zrezygnowali z tej nazwy i w 2007 roku pod tym szyldem wypuścili na rynek kolejny model klasy, tym razem już o wiele bardziej dopracowany. Rok po premierze do oferty dołączyły wersja kombi (Grandtour) i oryginalne coupé. W 2010 auto przeszło dyskretny lifting i oferowane jest nadal.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (110 KM)
R4 2,0 (140 KM)
R4 2,0T (170 KM)
R4 2,0T (205 KM) wersja GT
V6 3,5 (238 KM)

Diesle z rodziny dCi:

R4 1,5 (110 KM)
R4 2,0 (130, 150, 173–178 KM)
V6 3,0 (235 KM)

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Które z silników sprawiają najmniej problemów? Dla tych, którzy preferują benzynę, dobrym wyborem będzie niemal każda z oferowanych do Laguny jednostek napędowych. Najlepiej zdecydować się na 140-konny, wolnossący motor, który przyzwoicie przyśpiesza (od 0 do 100 km/h w 9,1 s) i ma całkiem rozsądne zapotrzebowanie na paliwo (około 10 l/100 km).

Renault Laguna

Renault Laguna Coupe Monaco GP 2,0 dCi – wspomnienie F1 [test autokult.pl]

Podstawowa jednostka nie radzi sobie z ważącym ponad 1,5 t autem. Jeśli porównać 1,6 l z 2,0 l, nie ma też dużej różnicy w spalaniu, co jest kolejnym istotnym argumentem przemawiającym za mocniejszym silnikiem. Wybierając wariant benzynowy, trzeba się jednak liczyć z tym, że w niektórych egzemplarzach może dojść do uszkodzenia cewek zapłonowych.

Ci, którzy zdecydują się na diesle, znacznie bardziej ryzykują. Teoretycznie najmniej problemów powinny sprawiać jednostki 2,0 l i 1,5 l. Niestety w tych mocniejszych zdarzają się przypadki zapychania się filtra cząstek stałych. W poprzednim modelu masowo psuły się wtryskiwacze systemu Common rail, dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki, tu na razie nie odnotowano takich awarii. Ale o tym, czy silniki Diesla w nowej Lagunie są niezawodne, tak naprawdę dowiemy się dopiero za kilka lat. Na razie wszystko wskazuje na to, że Renault Laguna III to znacznie mniej psujące się auto niż jej poprzednik.

Renault Laguna Wnętrze

Dane techniczne

Wszystkie wersje silnikowe Renault Laguny dysponują tylko napędem na koła osi przedniej, szkoda, że producent nie pokusił się o zastosowanie przynajmniej opcjonalnego napędu 4×4 — znacznie poprawiłoby to trakcję zwłaszcza topowych odmian V6. W ofercie są dwie skrzynie biegów: 6-stopniowa ręczna i 6-biegowa automatyczna.

W przednim zawieszeniu francuskiego przedstawiciela klasy średniej zastosowano tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona, z tyłu natomiast belkę skrętną z wahaczami wleczonymi - takie rozwiązanie ewidentnie nie pasuje do auta z tego segmentu. W testach zderzeniowych Euro NCAP Renault Laguna III zdobyła 5 gwiazdek, taki wynik nie powinien już nikogo dziwić, w końcu auta tej marki są obecnie jednymi z najbezpieczniejszych na świecie.

Renault Laguna III Grandtour

Awaryjność

Poprzednia generacja tego modelu słynęła z bardzo wysokiej awaryjności, nowa Laguna to zupełnie inne auto. Niestety ma też swoje wady. Co prawda wiele mankamentów z serii II już wyeliminowano, ale Francuzi nadal nie zdołali wyleczyć auta z awarii elektryki. Co się psuje? Przede wszystkim karta hands free służąca do otwierania i uruchamiania samochodu. Problemy sprawiają też: elektrycznie sterowane szyby, czujnik temperatury spalin, a także czujniki ciśnienia w oponach.

Zawieszenie jak na konstrukcję pochodzącą z Francji jest dość twarde, nawet bardzo. Oczywiście dzięki, temu między innymi na krętej drodze można pojechać Laguną znacznie szybciej, ale odbija się to negatywnie na komforcie i trwałości. Najszybciej uszkodzeniu ulegają przednie wahacze, które źle znoszą polskie drogi. Na pochwałę zasługuje natomiast doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne.

Renault Laguna III

Renault Laguna Coupe GT 2,0 dCi — magia czterech kół [test autokult.pl]

Naszym zdaniem

Nie każdego stać, żeby kupić sobie nowy samochód klasy średniej wprost z salonu. Na szczęście już po kilku latach od premiery można znaleźć takiej auto od pierwszego właściciela po znacznie korzystniejszej cenie. Jednym z takich aut jest między innymi Renault Laguna III, duży i przestronny samochód o bardzo ciekawej stylizacji, który zapewnia zadziwiająco dobre własności jezdne — niestety nie ma ma tu już takiego komfortu jak w przypadku poprzednika. Nie można też zbytnio narzekać na jego awaryjność, bo większość usterek to tak naprawdę drobnostki. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 40 000 do około 90 000 zł za prawie nowe coupé.

Zobacz także:

Renault Laguna II [awarie i problemy]

Renault Avantime [awarie i problemy]

Renault Twingo I [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego