Citroën C4 2,0 HDI Exclusive - francuska fascynacja [test autokult.pl]

Citroën C4

Citroën C4

Ten artykuł ma 3 strony:

Citroën C4 2,0 HDI Exclusive — test

Zawsze fascynowała mnie francuska motoryzacja. Może nie każde z aut pokroju Citroëna DS, [url=http://autokult.pl/12968,brzydkie-kaczatko-i-bogini-czyli-historii-citroena-czesc-3-geneza-motoryzacji i]2CV[/url] czy bardziej współczesnego Renault Avantime było jeżdżącym ideałem, ale każde z nich było na swój sposób ciekawe i inne od konkurencji. Czy zdecydowanie mniej awangardowy, adresowany do szerszego grona odbiorców, najnowszy Citroën C4 będzie w stanie mnie czymś zadziwić?

Obecna, czyli druga generacja tego miejskiego auta walczy o klientów od ponad dwóch lat. Konkurencja tego francuskiego auta jest nader bogata — poczynając od Volkswagena Golfa, poprzez Toyotę Auris, na Hyundaiu i30 kończąc — C4 nie ma wcale takiego łatwego życia.

Podejście niemieckie

Porównując wygląd nadwozia opisywanego auta z jego poprzednikiem, nie sposób nie dostrzec cech charakterystycznych dla obu tych modeli. Mam jednak wrażenie, że nowa C4 straciła nieco na indywidualności. Powiedziałbym nawet, że jej design stał się bardziej niemiecki.

Citroën C4

Abstrahując już od tego, co się komu podoba, testowanemu egzemplarzowi nie można zarzucić, że zginie w tłumie podobnych aut przemieszczających się po ulicach. Za sprawą najszybszego, krwistoczerwonego lakieru oraz 18-calowych felg auto prezentuje się naprawdę zacnie.

Citroën C4

Cena felg (1700 zł za komplet) wydaje się bardziej okazyjna niż ceny produktów w Biedronce. Szkoda tylko, że 18-calowe obręcze w połączeniu z niskoprofilowymi oponami i polskimi drogami oznaczają kłopoty.

Jakość francuska

Pierwsze wrażenie zaraz po zajęciu miejsca wewnątrz auta jest bardzo pozytywne. Miękki i dobry gatunkowo materiał, jakim została obita cała deska rozdzielcza, oraz wygodne półskórzane fotele od razu przypadły mi do gustu, a dodatkowa funkcja masażu starała się mnie jeszcze bardziej rozpieścić.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Citroën C4

Osoby mające styczność z poprzednią generacją C4 czy chociażby z obecnymi modelami [url=http://autokult.pl/9651,citroen-c5-tourer-16-thp-exclusive-vs-ford-mondeo-kombi-16-ecoboost-titanium-francja-vs-niemcy-test-autokult-pl -francja-vs-niemcy-test-autokult-pl]C5[/url] czy C4 Picasso z pewnością zwróciły uwagę na nietypową kierownicę występującą w tych modelach. Jej nieruchoma, środkowa część była, a właściwie nadal jest pomysłem bardzo efektownym, ale zdecydowanie mniej efektywnym.

W drugiej generacji Citroëna C4 zrezygnowano z tego dyskusyjnego rozwiązania i, podobnie jak w innych autach, wieniec kierowcy obraca się wraz z częścią wewnętrzną. Drobna uwaga tyczy się tylko średnicy (mogłaby być nieco mniejsza) oraz liczby przycisków (również mogłoby ich być nieco mniej) umiejscowionych na tym okrągłym sterze.

Pomysłowość francuska

Nie chcę wyjść na kogoś, kto ubóstwia germańską motoryzację, ale jeśli chodzi o ergonomię i logikę w rozmieszczaniu poszczególnych przycisków, to najzwyczajniej w świecie Niemcy potrafią zrobić to lepiej niż Francuzi. Obsługa całego systemu multimedialnego, klimatyzacji czy komputera pokładowego może nie wymaga znajomości kodu ASCII, ale nieco przyzwyczajenia.

Ponieważ Francuzi potrafią zaskoczyć, na pokładzie C4 nie mogło zabraknąć kilku pomysłowych rozwiązań. O ile 230 V gniazdko umieszczone w podłokietniku czy wspomniana już wcześniej funkcja masażu w przednich fotelach potrafią być naprawdę przydatne, o tyle zmiana koloru podświetlenia zegarów czy możliwość wyboru dźwięku kierunkowskazów (obejrzyjcie koniecznie poniższe wideo) to już czysta fanaberia.

Citroën C4

Z jednej strony należą się brawa za odwagę i pomysłowość, z drugiej — czy takie rozwiązanie jest naprawdę przydatne? Pomijam już to, że w przypadku wszystkich czterech predefiniownaych dźwięków z wyjątkiem standardowego podnosił mi się poziom adrenaliny.

Pazur francuski

Pozostawiając w tyle tematykę niemającą wielkiego wpływu na ocenę i odczucia zza kierownicy, przejdę do silnika oraz układu napędowego. W testowanym egzemplarzu pod przednią maską pracowała wysokoprężna jednostka HDI o pojemności 2 l i mocy 150 KM.

Śmiem twierdzić, że taki silnik połączony z 6-biegową przekładnią manualną pasuje do tego auta idealnie. Dynamika, elastyczność oraz apetyt na paliwo nierujnujący portfela kierowcy to najważniejsze i wystarczające argumenty przemawiające za wyborem tej jednostki napędowej.

Citroën C4

Jak to wszystko wygląda w liczbach? Sprint do pierwszej setki zajmuje 8,6 s, prędkość maksymalna wynosi 207 km/h, a podczas całego testu (pokonałem za kierownicą Citroëna C4 ponad 600 km) auto spaliło średnio 7,3 ON na 100 km.

Minusem może być to, że ta jednostka napędowa jest dostępna tylko w najwyższej wersji wyposażenia. Chcesz kupić wersje Attraction, Selection lub Seduction? Musisz wybrać mniejszego i słabszego diesla lub jeden z dwóch silników benzynowych.

Jazda francuska

Jeszcze do niedawna przyzwoity, mocny i elastyczny silnik w samochodzie francuskim musiał bardzo często kulić ogon ze względu na bardzo miękkie i leniwe zawieszenie. Pomimo że jazda po prostej oraz czasy sprintu wyglądały bardzo obiecująco, pierwszy szybciej pokonany zakręt powodował niemal chorobę morską.

Citroën C4

Hydropneumatyczne zawieszenie stosowane chociażby w modelu C5 potrafi nadać nowe znaczenie słowu "komfort", ale opisywany tutaj Citroën C4 pozbawiony tego rozwiązania w prowadzeniu nie przypomina francuskiej kanapy.

Co prawda gdy zbyt szybko wejdzie się tym autem w zakręt, ciężki przód potrafi spłatać figla, a auto wykaże się podsterownością, ale przy rozważnej jeździe bez szaleństw C4 nie zaskakuje.

Poprzeczne nierówności czy występujące nader często na naszych drogach różnego rodzaju ubytki w jezdni są dobrze tłumione, chociaż nie chciałbym być w skórze 18-calowych felg, które biorą na siebie całą przyjemność z podróżowania polskimi drogami. Podobne odczucia miałem w testowanym jakiś czas temu Citroënie DS4, tyle że tam były jeszcze większe, aż 19-calowe felgi.

Citroën C4

Wspomnę jeszcze o jednej rzeczy ważnej z punktu widzenia kierowcy, a mianowicie o widoczności. O ile podczas jazdy w przód wymiary auta są łatwe do wyczucia, o tyle podczas manewrów z wykorzystaniem wstecznego biegu tylne, boczne słupki mocno ograniczają widoczność. Czujniki parkowania stają się więc niezbędnym wyposażeniem.

Cena francuska

Ważnym aspektem przy wyborze auta jest cena. Citroën C4 nie ma się czego wstydzić, ponieważ 89 400 zł za najbogatszą wersję Exclusive z silnikiem 2,0 HDI to mniej, niż trzeba zapłacić za topowo wyposażonego VW Golfa, Opla Astrę czy Forda Focusa również z 2-litrowymi silnikami Diesla pod maską.

Citroën C4

Oczywiście ta "cytryna" ma również tańszych konkurentów, chociażby w postaci Chevroleta Cruze czy Fiata Bravo, jednak mam wrażenie, że te auta grają w nieco innej lidze.

Polski ból głowy

Czy Citroën C4 mnie faktycznie zafascynował? Na pewno mną nie zawładnął tak jak [url=http://autokult.pl/12724,alfa-romeo-giulietta-quadrifoglio-verde-do-zakochania-jeden-krok-test-autokult-pl lt-pl]Alfa Romeo Giulietta QV[/url] czy Abarth 500, którymi miałem okazję jeździć, ale mnie rozpieścił.

Citroën C4

Konfiguracja kolorystyczna testowanego egzemplarza sprawiła, że z uśmiechem na ustach schodziłem do garażu. Dzięki wygodnym fotelom oraz świetnie brzmiącemu systemowi audio sygnowanemu przez firmę Denon nawet największe warszawskie korki przestały być mi straszne. Mocny i chętny do współpracy silnik dodawał mi pewności i zwiększał moje bezpieczeństwo.

Przyznam szczerze, że gdybym w tej chwili stanął przed wyborem miejskiego auta segmentu C, miałbym niemały ból głowy, w dużej mierze właśnie przez Citroëna C4.

+Atrakcyjny wygląd
+Osiągi
+Relatywnie niskie zużycie paliwa
+Przydatne gadżety (gniazdko 230V, masaż)
+Jakość materiałów we wnętrzu
+Bogate wyposażenie
-Niewiele miejsca nad głowami dla pasażerów tylnej kanapy
-Kulejąca ergonomia w kabinie

Przejdź do danych technicznych[url=http://autokult.pl/10094,opel-astra-gtc-14-turbo-140-km-enjoy-wiecej-mocytest-autokult-pl gtc-14-turbo-140-km-enjoy-galeria-zdjec/top]
[/url]Przejdź do galerii zdjęć

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test BMW M4 Cabrio - test Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test Renault Captur 1,5 dCi 90 Intens Energy - test Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S-Tronic Ambition - test Toyota Aygo X-Cite - test BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Nowe Audi A6 3,0 TDI BiTurbo i 3,0 TFSI - pierwsza jazda Nowe MINI Cooper S - test Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test Renault Master 165 dCi L3H2 - test Nowe Audi A7 3.0 TDI BiTurbo - pierwsza jazda Audi S1 Sportback - test Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline - test Citröen C4 Aircross 1.8 eHDI 150 4x4 - test Mazda 3 Sedan 2,0 SKYACTIV-G AT skyPASSION – test Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Porsche Macan S - test Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - test Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Nowy Opel Corsa 1,0 Turbo & 1,4 Turbo - pierwsza jazda Nowy Peugeot 508 SW 2,0 HDI A6 (AM3) Active - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet: najlepsze kompaktowe kombi na rynku? Porsche Macan Turbo Performance: najlepsze Porsche w historii Pierwsza jazda najnowszym Hyundaiem i30 N. Byliśmy w Korei i testowaliśmy przedprodukcyjny model Mini Clubman Cooper S All4 – mini dla dorosłych Nissan Micra 0.9 IG-T: skok na wyższą półkę