Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik

Układ hamulcowy jest jednym z istotniejszych w samochodzie, jeśli nie najważniejszym. Od jego skuteczności zależy zdrowie, a nawet życie osób podróżujących, innych użytkowników dróg oraz pieszych.

Zdejmowanie zacisku hamulcowego

Zdejmowanie zacisku hamulcowego

W razie problemów wielu właścicieli aut oddaje je do serwisu. Nie zawsze oznacza to, że zlecona usługa zostanie wykonana odpowiednio i po uczciwej cenie. Dotyczy to nie tylko małych zakładów, ale również tych największych. Osobną kwestią są koszty korzystania z ASO, gdzie średnia cena roboczogodziny wynosi 140–150 zł.[/b] To sporo, a większość napraw trwa powyżej dwóch godzin. Do tego musimy doliczyć koszty części. Dla przykładu średnia cena zakupu nowych okładzin ciernych i ich wymiana w ASO, to koszt powyżej 300 zł. W związku z tym niektórzy postanawiają starym dobrym zwyczajem zakasać rękawy i pobrudzić ręce.

Klocki hamulcowe należy wymienić, jeśli ich grubość będzie mniejsza niż 1,5 mm. Często odpowiednie czujniki (mechaniczne lub elektroniczne) same podpowiedzą kiedy należy to zrobić. Podczas wymiany dobrze jest zweryfikować też stan tarcz hamulcowych. Najłatwiejszym sposobem jest kontrola rantu (krawędzi). Jeżeli jest on zbyt duży, to trzeba od razu wymienić tarcze na nowe lub ewentualnie go stoczyć. Ogólna zasada jest taka, że przy co drugiej wymianie okładzin wymienia się również tarcze (należy je obejrzeć, czy nie są uszkodzone, popękane i nie wymagają wcześniejszej wymiany).

Para klocków hamulcowych i tarcz

Do wymiany klocków hamulcowych potrzebny jest nowy zestaw okładzin ciernych (odpowiednio dobranych wcześniej do auta -wymieniamy parami), smar miedziowy, odpowiednie klucze (w tym do kół), lewarek (i ewentualnie kobyłki), ściągacz lub alternatywnie rurka i szczotka druciana. Jeśli mamy te wszystkie rzeczy, możemy zabrać się do pracy.

Wymiana klocków hamulcowych — etap 1

Pierwszą czynnością jest zabezpieczenie pojazdu przed stoczeniem się. Wykorzystujemy do tego kliny albo po prostu drewniane klocki, które podkładamy pod koła. Następnie luzujemy śruby koła, którym będziemy się zajmować, i za pomocą lewarka czy podnośnika unosimy pojazd. Gdy już oderwaliśmy koło od ziemi, możemy dla pewności podstawić kobyłkę, aby samochód podczas pracy nie spadł z lewarka podczas ewentualnego "szarpania się". Kolejnym krokiem jest zdjęcie koła.

Zabezpieczenie auta przed obsunięciem

Wymiana klocków hamulcowych — etap 2

Za pomocą klucza, na przykład płaskiego bądź nasadowego, odkręcamy zacisk. Śruby umieszczone są od strony nadkola (przeważnie dwie). Musimy liczyć się z tym, że będą one zapieczone. Wtedy używamy na przykład uniwersalnego płynu penetracyjnego np. WD-40.

Odkręcanie i ściąganie zacisku hamulcowego

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Wymiana klocków hamulcowych — etap 3

Zdejmujemy zacisk i kładziemy go w stabilnym miejscu. Ważne, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym — ewentualnie można go podwiesić na jakimś dodatkowym drucie. W zdjętym zacisku znajduje się tłoczek, który trzeba cofnąć. Wsuwamy tłoczek w zacisk, żeby nowa, grubsza okładzina cierna zmieściła się podczas montażu.

Tłoczek

Jego wciśnięcie bywa problematyczne. Najlepiej posłużyć się jakimś sprytnym narzędziem - np. gwintowanym ściągaczem. Jeśli nie dysponujemy narzędziem można spróbować go wcisnąć ręcznie — zapierając się o zacisk, cofamy tłoczek całkowicie. Potrzebna jest do tego bowiem duża siła. Czasem może okazać się, że tłoczek stanął i należy wymienić go na nowy. Aby po ponownym zamontowaniu tłoczek chodził lżej można wysmarować go specjalną pastą smarującą do tłoczków, należy również obejrzeć, czy tłoczek i jego osłonka nie są uszkodzone.

Wymiana klocków hamulcowych — etap 4

W jarzmie zostały klocki hamulcowe i zawleczki. Odczepiamy zawleczki zabezpieczające okładziny przed wysunięciem się, a następnie je wyjmujemy. Przygotowując nowy zestaw klocków do zamontowania, przekładamy ze starych blaszki mocujące, jeżeli jest to konieczne. Trzeba również papierem ściernym albo szczotką drucianą przeczyścić gniazda zacisku. Jest to ważne, ponieważ powierzchnia jarzma powinna być stosunkowo gładka. Prowadnice elementów ciernych warto ostrożnie popsikać smarem miedziowym, który poprawi ich ruch i zapobiegnie ewentualnym zapieczeniom (należy uważać by nie zabrudzić powierzchni ciernych!).

Jarzmo

Wymiana klocków hamulcowych — etap 5

Po zamontowaniu nowych okładzin ciernych mocujemy z powrotem zacisk w odwrotnej kolejności niż go ściągaliśmy. Przykręcamy obie śruby mocujące. Potem idzie już z górki. Trzeba przykręcić koło, nieco unieść samochód, by zdjąć go z kobyłek, opuścić, dokręcić śruby i wyjąć klocki zabezpieczające.

Gdy samochód stoi już na wszystkich czterech kołach, nie oznacza to, że możemy wsiąść, odpalić i pojechać w nieznane. Trzeba jeszcze przed uruchomieniem kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca, do momentu aż zrobi się twardy. Jest to konieczne, ponieważ tłoczek musi dosunąć się do klocków.

Ważne!

Są też inne aspekty, o których trzeba pamiętać. Przede wszystkim nowo wymienione klocki hamulcowe muszą się ułożyć i dotrzeć. Dlatego przez pierwsze kilometry nie wolno ostro hamować. Najlepiej w bezpiecznych warunkach, a nie na ruchliwej drodze parę razy się rozpędzić i delikatnie zatrzymać. Kolejna kwestia jest taka, że nie we wszystkich modelach samochodów wymiana klocków jest taka łatwa. Dla przykładu w niektórych modelach Mercedesa najpierw trzeba odłączyć elektryczną pompę płynu hamulcowego (SBC).

Pompa hamulcowa (SBC)

Czasami trzeba podłączyć komputer do samochodu, żeby odsunąć klocki od tarczy hamulcowej. W związku z tym przed zabraniem się do pracy warto najpierw się zorientować, jak cały układ działa w naszym samochodzie.

Wymiana okładzin ciernych nie jest skomplikowana. Większość osób interesujących się motoryzacją i niebojących się pobrudzić rąk będzie w stanie zrobić to samodzielnie nawet na parkingu pod blokiem. Warto jednak poświęcić trochę czasu i zrobić to porządnie. W końcu jest to układ, który musi działać zawsze poprawnie.

Zobacz także:

Usterki układu hamulcowego: awarie zacisku
Usterki układu hamulcowego: awarie tarcz i klocków
Zaciski hamulcowe – działanie oraz budowa [wideo]
Bezpieczne hamowanie – korektor siły hamowania
Bezpieczne hamowanie – wszystko o tarczach hamulcowych

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik Lakierowanie na mokro - na czym polega? Silnik krokowy - budowa, zasada działania, funkcjonowanie Wyciągarki – budowa, działanie, obsługa Co jest niezbędne do off-roadu? Jak zamontować fotelik samochodowy? [poradnik] Rozrząd - rodzaje napędu Jak zamontować boks dachowy [poradnik] Paliwa zimowe – dlaczego warto je stosować? Alternator – budowa, usterki, sposób działania Kabriolet z dachem materiałowym czy metalowo-szklanym? - różnice techniczne Paliwa zimowe - czym właściwie są? Jak otworzyć zamarznięte drzwi? [poradnik] Po co i jak glinkować karoserię [poradnik] Akumulator – kiedy wymieniać, jak dobierać? Jak założyć łańcuchy śniegowe? [poradnik] Taryfikator mandatów i punktów karnych na rok 2013/2014 Wymiana opon - dlaczego drogo, niefachowo i niekulturalnie? [felieton] Naprawy powypadkowe - zasadność naprawy w ASO Alternatywne sposoby rozruchu silnika [poradnik] Zimowa podróż autem z dzieckiem [poradnik] Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy? [poradnik] Żarówki samochodowe od wczoraj do dziś

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?