Elektryczny hamulec postojowy - żegnaj dźwignio

Elektryczny hamulec postojowy (EPB) stosowany jest już od kilkunastu lat. Początkowo montowano go jedynie w autach wyższych klas. Dziś coraz częściej taki hamulec zastępuje rozwiązania mechaniczne nawet w niewielkich autach kompaktowych.

Swoją popularność zawdzięcza prostej budowie oraz wysokiej funkcjonalności. Dodatkowo system jest szybki w montażu. Przycisk z powodzeniem zastępuje tra­dy­cyj­ny uchwyt ha­mul­ca ręcz­ne­go w tu­ne­lu przy drąż­ku zmia­ny bie­gów lub w innej wer­sji pedał, uru­cha­mia­ny stopą kie­row­cy. Pozwala to na zaoszczędzenie cennej przestrzeni we wnętrzu samochodu.

Za pomocą EPB można uzy­skać wiele do­dat­ko­wych funk­cji. Na przy­kład EPB może być odpo­wie­dzial­ne za au­to­ma­tycz­ne za­blo­ko­wa­nie kół sa­mo­cho­du po wy­łą­cze­niu sil­ni­ka lub wycią­gnię­ciu klu­czy­ka ze sta­cyj­ki. Także sys­tem Start&Stop współ­pra­cu­je ści­śle z elek­trycz­nym ha­mul­cem po­sto­jo­wym.

Kierowcy docenią również pomoc EPB w mo­men­cie ru­sza­nia i na pod­jaz­dach. Nawet w sy­tu­acjach kry­tycz­nych (np. awarii układu hamulca głównego) można wy­ko­rzy­stać EPB do wy­ha­mo­wa­nia auta.

Kilka lat obecności systemu na rynku zaowocowało powstaniem jego dwóch wersji.

EPB z cen­tral­nym ak­ty­wa­to­rem

Centralny aktywator fot. motofocus.pl

Rozwiązanie to od tradycyjnego hamulca ręcznego różni się w zasadzie jedną rzeczą – hamulec zaciągany jest za pomocą silnika elektrycznego, a nie siły mięśni. Takie rozwiązanie można spotkać np. w samochodach Ford C-max, Renault Laguna i Scénic oraz BMW 7. Zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator Cable Puller, uruchamiany cięgnem hamulca ręcznego.

Zaciski hamulcowe tylnej osi mają w tej wersji konstrukcję konwencjonalną. Po naciśnięciu przez kierowcę przycisku uruchamiającego lub zwalniającego hamulec postojowy sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora. W tym systemie klocki i tarcze hamulcowe można wymieniać identycznie jak przy hamulcach konwencjonalnych.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

EPB z wła­snym sil­ni­kiem elek­trycz­nym

Zaciski z wbudowanym silnikiem elektrycznym fot. gratka.pl

W tym rozwiązaniu sil­nik elek­trycz­ny jest bez­po­śred­nio wbu­do­wa­ny w za­cisk. Rów­nież on jest uru­cha­mia­ny sy­gna­łem ste­row­ni­ka i po na­ci­śnię­ciu na przy­cisk ha­mul­ca po­sto­jo­we­go otwie­ra­ne są i za­my­ka­ne oba za­ci­ski rów­no­cze­śnie. System można spotkać w po­jaz­dach kon­cer­nu VW: w mo­de­lach Audi A4, VW Pas­sat, Ti­gu­an. Dzięki niemu nie ma problemów mechanicznych z linką hamulca ręcznego. To znacznie lepsze rozwiązanie niż używanie zewnętrznego silnika elektrycznego jedynie do poruszania linki hamulcowej.

Takie rozwiązanie nie tylko zmienia sposób działania tylnych hamulców, ale również ich serwisowanie. Mając taki system w aucie, możemy praktycznie zapomnieć o samodzielnej wymianie elementów hamulca. Dlaczego?

Tłoczka hamulcowego w tym rozwiązaniu nie da się cofnąć tradycyjnymi narzędziami do hamulców, ponieważ jest on sprzężony z silnikiem elektrycznym. Próby cofnięcia tłoczka na siłę kończą się uszkodzeniem mechanizmu nastawczego.

Aby wymienić klocki lub tarcze, konieczne jest sterowanie silniczka w zacisku poprzez przyrząd diagnostyczny i wycofanie tłoczka w zacisku. Po wymianie klocków czy tarcz wymagane jest przeprowadzenie nastawienia podstawowego systemu hamulcowego.

Pod­czas naprawy ha­mul­ców na­le­ży zwró­cić uwagę na wtycz­kę sil­ni­ka elek­trycz­ne­go za­ci­sku ha­mul­co­we­go. Po za­koń­cze­niu prac na­le­ży do­ko­nać ka­li­bra­cji sys­te­mu za po­mo­cą od­po­wied­nie­go sprzę­tu ser­wi­so­we­go lub przy­rzą­du dia­gno­stycz­ne­go.

Mimo wszystko EPB nie należy się obawiać. System ten nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych. Jest już na tyle powszechny, że nie ma problemu z jego naprawami czy pomiarem siły hamowania.

Zobacz także:

Mocarny „rękaw” – hydrauliczny hamulec ręczny

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Bębny, ale nie do grania – hamulce bębnowe

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Co to jest szpera? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 1 Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 2 Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa?