Świadek wypadku – jak powinien się zachować? [poradnik]

Źródło: gdynia.naszemiasto.pl

Źródło: gdynia.naszemiasto.pl

W Internecie można znaleźć wiele artykułów dotyczących bezpieczeństwa na drodze i tego, jak się zachować po wypadku. Często jednak czytelnicy omijają je szerokim łukiem, myśląc, że taka wiedza nigdy się im nie przyda. Kiedy jednak są już świadkami wypadku, wtedy zwykle nie wiedzą, jak się zachować.

Co zrobić, gdy widzimy wypadek? Jeśli jedziemy samochodem, powinniśmy zatrzymać go w bezpiecznym miejscu. Koniecznie musimy też wystawić trójkąt ostrzegawczy i włączyć światła awaryjne, jeśli uczestnicy wypadku nie są w stanie tego zrobić sami. W takiej sytuacji zaleca się też wyłączyć silniki rozbitych aut i wyjąć kluczyki ze stacyjki po to, aby nie doszło do samozapłonu.

Źródło: kmpsp.poznan.pl

Najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa sobie i poszkodowanym, w przeciwnym razie udzielenie pierwszej pomocy może się skończyć kolejną tragedią. Kiedy wszystko jest już przygotowane, dzwonimy pod numer alarmowy 112. Jeśli są ranni, a rozbitych aut nie da się usunąć z drogi, wówczas należy wezwać pogotowie, straż pożarną i policję. W rozmowie trzeba dokładnie opisać miejsce zdarzenia, stan poszkodowanych oraz ich liczbę.

Pieszy – kto to jest i o czym powinien pamiętać? [poradnik]

Za nieudzielenie pomocy osobie poszkodowanej w sytuacji zagrożenia życia grozi kara grzywny, aresztu, a nawet pozbawienia wolności, co jest uregulowane w polskim prawie.

Art 162 § 1 Kodeksu karnego

Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.


Art. 93 § 1 Kodeksu wykroczeń

Kierowca pojazdu, który uczestnicząc w wypadku drogowym, nie udziela niezwłocznej pomocy ofierze wypadku, podlega karze aresztu lub grzywny.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl


Jeżeli na miejscu zdarzenia są inne osoby, poprośmy je o pomoc przy zabezpieczaniu miejsca wypadku i wzywaniu pomocy przez telefon – dzięki nim znacznie szybciej będziemy mogli przystąpić do akcji ratunkowej. Prośba o pomoc powinna być kierowana do konkretnych osób, jeśli będziemy zwracać się do tłumu, raczej nikt nie odważy się zareagować.

Jak bezpiecznie spakować samochód na wyjazd? [poradnik]

O tym, jak udzielać pierwszej pomocy, dowiecie się z filmów zrealizowanych przez nas na blogu SmartDriver. Pomocy nie musimy udzielać, jeśli realnie grozi to naszemu życiu.

Standardowo apteczka samochodowa wyposażona musi być w następujące elementy:

  1. Plaster 1 szt.
  2. Plaster z opatrunkiem 8 szt.
  3. Nożyczki 1 szt.
  4. Chusta trójkątna 2 szt.
  5. Koc termoizolacyjny 1 szt.
  6. Opaska 5 szt.
  7. Kompres 6 szt.
  8. Chusta opatrunkowa 1 szt.
  9. Rękawiczki winylowe 4 szt.
  10. Instrukcja udzielania pierwszej pomocy

W co jeszcze warto ją doposażyć, aby ułatwić i usprawnić udzielanie pierwszej pomocy? Przede wszystkim w koc termiczny, którym okryjemy poszkodowanego w przypadku, gdy konieczne będzie uchronienie go przed utratą ciepła (na przykład w zimie) lub zapobieżenie udarowi cieplnemu.

Bardzo przydatna jest również maseczka do sztucznego oddychania, która uchroni osobę ratującą od bakterii znajdujących się na ustach rannego, a także od jego wydzieliny lub krwi. Najlepsze są maski wyposażone w specjalną pompkę, niestety ich ceny niekiedy przekraczają nawet 200 zł.

Negatywne skutki niewłaściwej pozycji za kierownicą [poradnik]

Źródło: boxmetmedical.com.pl

Odradzam wożenie w apteczce leków. Po kilku latach na pewno o nich zapomnimy, przeterminują się, a w krytycznej sytuacji możemy o tym zapomnieć i z nich skorzystać. Co więcej, podając osobie poszkodowanej po wypadku leki, na przykład przeciwbólowe, możemy nie tylko utrudnić pracę lekarzom, ale także jej poważnie zaszkodzić.

Co zrobić, gdy jeden ze sprawców wypadku ucieka z miejsca zdarzenia? Czy możemy go złapać? Tak, jeśli nie narazimy przy tym zdrowia i życia swojego i innych. Niestety często jednak osoby, które uciekają, mają ku temu powody – na przykład są pod wpływem alkoholu.

W takiej sytuacji znacznie bezpieczniej jest zapisać numer rejestracyjny, markę i kolor samochodu uciekającego oraz kierunek, w którym się udał. Wszystkie te informacje przekażemy później policji. Znacznie częściej niż z wypadkami mamy do czynienia ze zwyczajnymi kolizjami, w których nie ma żadnych ofiar. Jeśli dokładnie widzieliśmy takie zdarzenie, a jeden z jego uczestników prosi nas o zostanie świadkiem, nie warto się zastanawiać, tylko od razu się na to zgodzić.

Upał – największy wakacyjny wróg kierowców! [poradnik]

Jeżeli widzimy, że na parkingu ktoś uszkodził jeden ze stojących samochodów, to również zapiszmy numer rejestracyjny sprawcy i przekażmy go poszkodowanemu.

Źródło: http://kppminsk.policja.waw.pl

Dlaczego zachęcam do podejmowania takich kroków? Z bardzo prostej przyczyny, wystarczy wyobrazić sobie, co czulibyśmy sami, będąc na miejscu osoby poszkodowanej. Nikt nie chce przecież płacić z własnej kieszeni z powodu czyjejś pomyłki. Oczywiście każdemu może zdarzyć się przytrzeć inne auto na parkingu czy nawet spowodować kolizję, ale każdy kierowca musi ponosić za to konsekwencje.

Naprawianie szyb w samochodzie – jak się to robi? Czy warto? [poradnik]

Nawet jeśli się śpieszymy, możemy zostawić swój numer telefonu za wycieraczką, a w przypadku kolizji umówić się z policjantem na przesłuchanie w inny dzień – to nie potrwa zbyt długo.

Zobacz także:

Przygotuj swoje auto do wyjazdu na wakacje! [poradnik cz. 1]

Jakie przepisy mogą zaskoczyć kierowców za granicą? [część 2]

Jak prawidłowo ustawić lusterka w samochodzie?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06!

Popularne w tym tygodniu:

Wyjątkowe BMW M1 Procar zostało przywrócone do fabrycznego stanu Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Matt LeBlanc zostaje w Top Gear Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Zupełnie nowy Nissan Micra - wreszcie w segmencie B Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8