Ford S-Max [awarie i problemy]

Ford S-MAX

Ford S-MAX

Czy kupując rodzinnego vana skazani jesteśmy na charakterystykę nie sprzyjającą dynamicznej jeździe? Niekoniecznie, na rynku jest kilka ciekawych modeli, które dzięki mocnym silnikom, precyzyjnemu układowi kierowniczemu i odpowiednio zestrojonemu zawieszeniu doskonale nadają się do szybkiego podróżowania. Jednym z takich aut jest właśnie Ford S-Max.

Historia modelu

Jednym z pierwszych rodzinnych vanów, z prawdziwego zdarzenia wyprodukowanych przez Forda był zaprezentowany w 1995 roku model Galaxy. Auto opracowano wspólnie z Volkswagenem i po drobnych zmianach zadebiutowało ono na rynku jako VW Sharan oraz Seat Alhambra.

Z czasem jednak pojawiło się zapotrzebowanie na mniejsze tego typu auto i w związku z tym w 2003 roku powstał minivan Focus C-Max. Wraz z jego debiutem w ofercie marki powstała luka, którą Ford w 2006 roku zapełnił nieco większym modelem S-Max, zaprojektowanym zgodnie z filozofią Kinetic Design.

Ford S-MAX

Van okazał się rewelacyjną konstrukcją, co doceniono po roku od jego premiery przyznając mu tytuł samochodu roku. W roku 2008 do palety silnikowej dołączył motor 2,2 TDCi, a dwa lata później auto przeszło facelifting.

Używany Ford Mondeo Mk3 [awarie i problemy]

Ford Mondeo Mk3 został zaprezentowany w 2000 roku w trzech typach nadwozi: sedan, liftback i kombi. Auto produkowane było w niemieckiej Kolonii do 2007 roku. Przez ten czas Mondeo przeszło dwa faceliftingi, pierwszy w 2003, drugi – dwa lata później. Jego największymi atutami były: konkurencyjna – jak na klasę średnią – cena, dobre wyposażenie i nowoczesny design.

Co zmieniono? Z przodu przemodelowano zderzak i zainstalowano diody do jazdy dziennej w technologi LED, z tyłu natomiast Ford ograniczył się wyłącznie do nowych większych reflektorów i chromowanej listwy na klapie bagażnika, a także wokół bocznych okien. W środku jasne plastiki zastąpiono ciemnymi o znacznie lepszej jakości.

Ford S-MAX Wnetrze

Zobacz również: Nowy Ford Edge (2016) - Samochód Miesiąca

Wraz z modernizacją pod maskę S-Maxa trafiły nowoczesne turbodoładowane jednostki benzynowe EcoBoost ze zmiennymi fazami rozrządu. Pojawiło się też jeszcze kilka innych zmian w technologii, na przykład elektroniczny hamulec ręczny, system ostrzegający o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW) czy radarowy system kontroli martwego pola (BLIS). Jak na razie samochód nie doczekał się jeszcze swojego następcy, a od debiutu produkowany jest w belgijskim miasteczku Genk.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 EcoBoost (160 KM) wersja turbodoładowana
R4 2,0 Duratec (145 KM)
R4 2,0 EcoBoost (203–240 KM) wersja turbodoładowana
R4 2,3 Duratec (160 KM)
R5 2,5 Duratec (230 KM) wersja turbodoładowana

Diesle:

R4 1,8 TDCi (100–125 KM)
R4 2,0 TDCi (115,136,140–160 KM)
R4 2,2 TDCi (175–200 KM)

Wybór silników jak na vana średniej wielkości przystało jest całkiem niezły, dzięki kilku turbodoładowanym jednostkom, których moc przekracza 200 KM Ford udowodnił, że tego typu rodzinne auto nie musi być wcale nudne i ospałe.

Najmniej problemów sprawiają jednak wolnossące jednostki benzynowe z rodziny Duratec o pojemnościach 2,0 l i 2,3 l. Silniki turbodoładowane sprawiają znacznie więcej problemów, na przykład 5-cylindrowa jednostka 2,5 l pochodząca od Volvo boryka się z wyciekami oleju silnikowego. A jak jest z nowymi jednostkami EcoBoost? Jak na razie jest jeszcze za wcześnie, żeby móc coś złego o nich powiedzieć.

Ford S-MAX

Oprócz ciekawej oferty motorów benzynowych pod maską S-Maxa znajdziemy też trzy silniki Diesla o różnych mocach. Ci bardziej oszczędni zapewne zainteresują się wariantem 1,8 TDCi, odradzam jednak wybór tej jednostki bo nie dość, że jest już nieco przestarzała to na dodatek często się psuje. Awarie układu wtryskowego Common rail, zacierająca się turbosprężarka, defekt dwumasowego koła zamachowego czy uszkodzenie zaworu EGR to usterki, które występują tu znacznie częściej niż w mocniejszych dieslach.

Ford Focus II [awarie i problemy]

Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.

Ford Focus II [awarie i problemy]

Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.

Najtrwalszą i jednocześnie najpopularniejszą jednostką wysokoprężną jest silnik 2,0 TDCi opracowany wspólnie z francuskim koncernem PSA. Trwałość 2,2 TDCi jest bardzo podobna. Jeśli jednak planujecie użytkować auto wyłącznie w mieście lepiej unikać wersji 2,2 TDCi i odmian 2,0 TDCi z filtrem cząstek stałych, który podczas takie eksploatacji dość szybko się zapycha. Jego wymiana to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Ford-S-MAX po liftingu

Dane techniczne

Tutaj właściwie nie ma większych niespodzianek. Wszystkie wersje dysponują tylko napędem na przód, który może być przekazywany za pośrednictwem trzech różnych przekładni. W ofercie jest 5- lub 6-biegowa skrzynia ręczna, 6-stopniowy klasyczny automat oraz 6-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana PowerShift. Zawieszenie to klasyczny układ z kolumnami resorującymi z przodu i osią wielowahaczową z tyłu. W testach zderzeniowych Euro NCAP Ford S-Max otrzymał 5 gwiazdek.

Ford-S-MAX po liftingu Wnętrze

Awaryjność

Najczęściej spotykane usterki w Fordzie S-Max to między innymi uszkodzenie elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego, a także szybko łapiące luzy tylne zawieszenie oraz nietrwałe tracze hamulcowe – zostały źle dobrane do tak dużego auta. W niektórych egzemplarzach spotykane są też błędy elektroniki sterującej pracą silnika oraz przypadki awarii układu poziomującego ksenony.

Uciążliwą, ale niegroźną usterką jest notoryczne zacinanie się hamulca ręcznego. Zdarzają się również awarie klimatyzacji, ale to raczej rzadkość. Przed zakupem S-Maxa warto jednak sprawdzić czy ze sprężarki klimatyzacji nic nie wycieka. Niektórzy użytkownicy Forda S-Maxa narzekają na słabe zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Na rynku są też egzemplarze, w których łuszczy się lakier.

Ford-S-MAX po liftingu

Naszym zdaniem

Ford S-Max to bez wątpienia jeden z najciekawszych i najbardziej atrakcyjnych stylistycznie vanów dostępnych na rynku. Najmocniejsza wersja obok Opla Zafiry OPC jest też jednym z najszybszych aut tego typu za stosunkowo rozsądne pieniądze.

Ford Focus II [awarie i problemy]

Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.

Ford Focus II [awarie i problemy]

Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.

Oprócz nowoczesnego designu, dynamicznych silników i intuicyjnego prowadzenia auto ma jednak swoje wady. Jakie? Wysokie spalanie turbodoładowanych jednostek benzynowych, duże przebiegi używanych egzemplarzy, irytujące drobne niedoróbki oraz jakość niektórych materiałów użytych do wykończenia wnętrza – zwłaszcza w wersji sprzed modernizacji. Ceny używanych egzemplarzy Forda S-Max wahają się od 28 000 do 100 000 zł. Auta w dobrym stanie zaczynają się od około 40 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego