Fiat 500 [awarie i problemy]

Fiat 500

Fiat 500

W 2001 roku Anglicy wskrzesili Mini, diametralnie zmieniając jego grupę docelową. Brytyjskie auto odniosło sukces, w związku z czym Włosi pokusili się o reaktywację Fiata 500. Stylowy maluch gościł już na naszym redakcyjnym parkingu kilkukrotnie, ale dopiero teraz możecie dowiedzieć się o jego usterkach i o tym, na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza.

Historia modelu

Historia Fiata 500 sięga lat 50. XX wieku. Właśnie wtedy zadebiutowała jego pierwsza generacja. Samochód ze względu na niską cenę i niewielkie koszty utrzymania zaskarbił sobie w tamtym czasie rzeszę odbiorców, zwłaszcza we Włoszech, gdzie było wówczas ogromne zapotrzebowanie na tego typu auta.

O tym, że I generacja Fiat 500 cieszyła się dużą popularnością, świadczy prawie 4 000 000 sprzedanych egzemplarzy. Produkcja auta zakończyła się w 1975 roku, a przez kolejne lata na rynku pojawiały się takie modele jak: 126, Cinquecento (500) czy Seicento (600). Nazwy się zmieniały, ale każdy kolejny model spełniał to samo zadanie: był budżetowym autem dla klientów z niezbyt grubym portfelem.

Fiat 500

W 2007 roku Fiat powrócił do starej dobrej nazwy 500, którą ochrzcił zupełnie nowego następcę modelu Seicento. Samochód bardzo wyraźnie nawiązywał do pierwowzoru, ale nie był już tanim "pudełkiem" służącym do przemieszczania się z punktu A do punktu B, tylko prawdziwym dobrem luksusowym. To nie żart, nowy Fiat 500 został stworzony po to, aby konkurować z miejskimi autami klasy premium.

Fiat 500C 1,3 MultiJet Lounge — retro, ale nie dla ludu [test autokult.pl]

Odświeżanie przykurzonych przez lata modeli to w ostatnich latach częsty zabieg stosowany przez producentów samochodów. Jednym z najgłośniejszych powrotów na rynek był zaprezentowany po ponad 30 latach przerwy Fiat 500. Ile w nim historii, a ile współczesności?

Na razie w salonach Fiata możemy kupić 500 w kilku różnych wersjach: 3-drzwiowej, 2-drzwiowej, w postaci kabrioletu oraz w usportowionych odmianach Abarth i Abarth Esseesse. Dotychczas samochód nie przeszedł jeszcze modernizacji, ale zdobył już kilka nagród w różnych plebiscytach. Jedna z najważniejszych to COTY, czyli Car of the Year w 2008 roku. W czasie tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie zadebiutowała specjalna odmiana Fiata 500, oznaczona literą „L”, w postaci minivana. Już za rok na rynku ma pojawić się wersja typu crossover.

Silniki

Benzynowe:

Zobacz również: Abarth 500 i Fiat 500 - teledysk

R2 0,9 TwinAir Turbo (85 KM)
R4 1,2 (69 KM)
R4 1,4 Starjet (100 KM)
R4 1,4 T-Jet (135, 160–180 KM) Abarth, Abarth Esseesse, Abarth 695 Tributo Ferrari

Diesle:

R4 1,3 Multijet (75–95 KM)

Jeśli jesteście zainteresowani silnikiem benzynowym, to najciekawszymi propozycjami są motory 1,4 Starjet i 1,4 T-Jet. Do zwykłej miejskiej jazdy polecam słabszą, 100-konną jednostkę napędową. Dlaczego? Ze względu na dobre osiągi i przyzwoite spalanie.

Jeśli macie w sobie żyłkę sportowca, to bez wahania powinniście wybrać Fiata 500 Abarth lub Abarth Esseesse. Abarth 695 Tributo Ferrari to mocno limitowana wersja. Dzięki doskonałym osiągom jazda każdą z tych odmian to czysta przyjemność. Trzeba się jednak pogodzić z tym, że jeśli często wciska się gaz do dechy, spalanie może wzrosnąć nawet do ponad 12 l/100 km.

Fiat 500 Abarth esseesse
Fiat Grande Punto [awarie i problemy]

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat swoim modelem Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Zwolennicy silników wysokoprężnych mają do wyboru właściwie tylko jeden motor o dwóch wariantach mocy. Zdecydowanie lepiej będzie wybrać ten mocniejszy — niewiele więcej pali, a gwarantuje znacznie lepszą dynamikę. Nie ma co jednak liczyć na sportowe doznania. Poza tym jednostka ta jest dość głośna, co z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu.

Niestety, diesel ma poważny mankament. Co to takiego? Filtr cząstek stałych, który bardzo szybko zapycha się w czasie miejskiej eksploatacji. Jeśli zdecydowanie więcej jeździcie autem w terenie zabudowanym, lepiej odpuśćcie sobie wersję wysokoprężną. Zyskacie nie tylko spokój, ale też pieniądze.

Fiat 500 Wnętrze

Dane techniczne

Wszystkie mutacje Fiata 500, nawet te sportowe, mają wyłącznie napęd na koła osi przedniej. W ofercie są cztery przekładnie: 5- i 6-biegowy manual, 6-stopniowy automat i 5-biegowa skrzynia zautomatyzowana Dualogic. W przednim zawieszeniu Fiata 500 zastosowano typowy układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP Fiat 500 uzyskał bardzo dobry wynik 5 gwiazdek.

Abarth 500C — ukąszony: ostatnie rozdanie [test autokult.pl]

Wszystko, co dobre, szybko się kończy – to zdanie świetnie podsumowuje moją przygodę z jadowitymi autami spod znaku skorpiona. Po Punto EVO, 500 EsseEsse oraz Grande Punto przyszła pora na ujarzmienie ostatniego ze współczesnych Abarthów – modelu 500C. Czy ten skorpion z miękkim, płóciennym dachem okaże się najmniej jadowity z całej rodziny?

Awaryjność

Fiat 500 to jeszcze bardzo młoda konstrukcja. Przez 5 lat od premiery zdążyło się jednak nazbierać kilka drobnych usterek. Co się psuje? Przede wszystkim nietrwałe są łożyska kół, ale na szczęście poddają się pojedynczo. Dość szybko wybijają się również łożyska amortyzatorów, a na samych amortyzatorach coraz częściej pojawiają się wycieki.

Fiat 500C

Kupując włoskiego malucha, trzeba zwrócić uwagę na stan gumowych osłon przegubów półosi napędowych, które potrafią pękać nawet przy niewielkich przebiegach. Sporadycznie zdarzają się drobne problemy z elektryką. Zawieszające się radio czy błędne komunikaty komputera pokładowego to najczęściej spotykane tego typu przypadłości. Na pochwałę zasługuje natomiast solidny lakier i dobre zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Niestety, z układem wydechowym nie jest już tak różowo – bardzo szybko pojawia się rdza.

Fiat 500

Naszym zdaniem

Fiat 500 to luksusowe miejskie autko, które oprócz oszczędnych silników gwarantuje całkiem przyzwoity komfort podróżowania i niezawodność — większość usterek to drobnostki. Największą zaletą tej konstrukcji jest jednak design karoserii nawiązujący do poprzednika, ciekawie zaprojektowano też wnętrze. Dużym plusem jest również bogate wyposażenie. Wady to przede wszystkim niska kultura pracy niektórych jednostek napędowych, ciasne wnętrze, zwłaszcza dla pasażerów na tylnej kanapie, oraz dość wysoka cena. Ile zapłacimy za używanego Fiata 500? Od około 25 000 zł za egzemplarz w nie najlepszym stanie do 40 000 zł za prawie nowy samochód.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego