Honda, Nissan i Toyota ograniczają produkcję swoich aut w Chinach

fot. carnewschina.com

fot. carnewschina.com

Honda, Nissan, Toyota i inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mają poważne problemy. Wszystko przez konflikt polityczny pomiędzy Chinami i Japonią.

Spór pomiędzy krajami dotyczy wysp zwanych przez Japończyków Senkaku, a przez Chińczyków Diaoyu. Niewielki archipelag położony na Morzu Wschodniochińskim o łącznej powierzchni 5,5 km kw. został zaanektowany przez Japonię jeszcze w XIX w. Po II wojnie światowej znajdował się pod administracją USA, którą w 1972 r. na powrót przekazano wyspiarskiemu państwu. Senkaku/Diaoyu są niezamieszkałe.

Chińczycy zaczęli rościć sobie prawa do wysepek pod koniec lat 60. XX w., kiedy okazało się, że w okolicach archipelagu mogą znajdować się bogate zasoby ropy i gazu. Konflikt zaostrzył się we wrześniu tego roku, po tym jak zarządzająca archipelagiem Japonia odkupiła wysepki od prywatnego właściciela.

Toyota GT86 SOL — oto jestem [pierwsza jazda autokult.pl]

Współczesne samochody marki Toyota oferowane w polskich salonach mogą kojarzyć się ze wszystkim, tylko nie ze sportem. Stateczny Avensis, kompaktowy Auris czy hybrydowy Prius to bez wątpienia auta ciekawe i dopracowane, ale frajda z jazdy w ich przypadku to czysta abstrakcja. Za sprawą nowego modelu GT86 wizerunek tej japońskiej marki znów ma nabrać sportowego charakteru.

Administrowanie a przejęcie to dwie różne sprawy. Chińczycy uznali takie działanie za gwałt na ich suwerenności. Na ulicach wielu miast Państwa Środka wybuchły zamieszki. Niszczono japońskie towary, podpalano i demolowano sklepy, salony samochodowe oraz restauracje.

Trwa bojkot dóbr rodem z Japonii, również aut. Tylko Toyota China zanotowała we wrześniu spadek popularności swoich aut o 48,9%  w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Popytu na produkty Suzuki zmalał o 42,5%, Hondy o 40,5%, a Nissana o 35,3%. Na to wszystko nakłada się jeszcze malejący od 3 lat wzrost chińskiej gospodarki.

Honda Civic IX Sport 1,8 — krok w przód? [pierwsza jazda autokult.pl]

Honda Civic zawsze była autem, które miało indywidualny styl i charakter doceniany przez klientów na całym świecie. Czy najnowsze, dziewiąte już wcielenie tego japońskiego kompaktu będzie w stanie nawiązać równorzędną walkę z liczną konkurencją?

W związku z tym japońskie marki zostały zmuszone do zmniejszenia produkcji pojazdów w Chinach. Nissan w swoich dwóch fabrykach zawiesił nocne zmiany. Toyota i Honda planują produkować o połowę mniej samochodów niż dotychczas i skrócić godziny pracy. Mazda wstrzymała wytwarzanie aut na dwa dni we wrześniu.

Zobacz również: Dźwięk silnika Nissana Juke'a Nismo RS

Chiński rynek jest obecnie największy na świecie. Toyota sprzedała tam w 2011 r. 12% wszystkich swoich pojazdów (prawie 900 000 egzemplarzy), Nissan 27% (883 000), Honda 20%, a Mazda 18 %.

Nissan Juke w miejskiej dżungli [wideotest autokult.pl]

Nissan zapewnia, że model Juke to samochód przeznaczony do przedzierania się przez miejską dżunglę. Jego energetyzujący charakter i oryginalny wygląd przyciągają wzrok przechodniów i pozostałych uczestników ruchu drogowego, a poruszanie się po miejskich arteriach i okolicach wychodzi mu naprawdę nieźle.

Z problemów japońskich firm, do których do końca sierpnia należało 21,2% chińskiego rynku motoryzacyjnego, muszą cieszyć się konkurenci. We wrześniu znaczne wzrosty zanotowały m.in. Mercedes-Benz (+ 10%), Hyundai Motor (+ 15%), koncern Volkswagen (+ 20%) i BMW (+ 55%).

Japońskie przedsiębiorstwa mogą popaść w tarapaty na długi czas. Napięcie pomiędzy Chinami i Japonią utrzymuje się bowiem od czasu zakończenia II wojny światowej i teraz znalazło ujście. W czasach nam współczesnych nie było nigdy tak silne jak obecnie.

Źródło: Yahoo FinanceReuters

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06! Carlos Sainz Jr dołączył do Toro Rosso

Popularne w tym tygodniu:

Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko "Miękka" hybryda pogrzebie silniki Diesla Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI Deadmau5 sprzedaje swoje Lamborghini. Nie ma drugiego takiego