Samochody używaneNissanUżywany Nissan Micra K12 -typowe awarie i problemy

Używany Nissan Micra K12 -typowe awarie i problemy

Nissan Micra
Nissan Micra
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Nissan
Artur Kuśmierzak
30.10.2012 00:30, aktualizacja: 30.03.2023 10:28

Zaprojektowanie miejskiego auta to dla designerów nie lada wyzwanie. Nissan Micra K12 jest dowodem na to, że samochód segmentu B nie musi być nudny, co więcej - może nawet budzić kontrowersje. Trudno nie mieć o tym projekcie wyrobionego zdania - albo się podoba, albo budzi odrazę. Ponieważ bryła nadwozia to kwestia gustu, warto zajrzeć pod karoserię i sprawdzić, jak sprawuje się mechanika tej „mydlanej bańki”.

Historia modelu

Nissan nie był jednak zadowolony z rezultatów modernizacji i dlatego w 2007 roku przeprowadził kolejną. Tym razem różnice dostrzegą już tylko najbardziej skrupulatni, ja dopatrzyłem się delikatnie zmienionej atrapy chłodnicy.

Rok później premierę miała wersja specjalna, upamiętniająca 25-lecie produkcji tego modelu, a w 2010 roku w salonach Nissana pojawiła się kolejna, IV już generacja Micry. Samochód oferowany był w trzech wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, a także jako kabriolet z twardym, elektrycznie składanym dachem.

Silniki

  • R4 1,0 (65 KM)
  • R4 1,2 (65-80 KM)
  • R4 1,4 (88 KM)
  • R4 1,6 (110 KM)

Diesle:

  • R4 1,5 (65, 68, 82-86 KM)

Silniki benzynowe montowane w Micrze to bardzo udane jednostki. Najlepszym wyborem będzie wariant o pojemności 1,4 l, ponieważ niewiele pali, jest praktycznie bezawaryjny i zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę.

Odradzam natomiast zakup Micry z podstawowymi jednostkami napędowymi. Wersję 1,2 l dyskwalifikują mizerne osiągi i zużycie paliwa na poziomie motoru 1,4 l, a 1,0 l ma bardzo ospały charakter. Poza tym w egzemplarzach z początku produkcji z wariantem silnikowym 1,2 l zdarzały się problemy z nietrwałym łańcuchem rozrządu.

Nissan Micra
Nissan Micra© mat. prasowe / Nissan

Jak jest z silnikiem 1,6 l? Trwałość ma taką jak 1,4 l, czyli bardzo wysoką. Jedyny problem stanowi spalanie, dochodzące niekiedy do 9-10 l/100 km. Oczywiście jeśli będziecie się delikatnie obchodzić z pedałem gazu, znacznie ono spadnie. Pytanie, czy chcecie się męczyć.

W ofercie są jeszcze diesle. Wiele osób pewnie stwierdzi, że motor wysokoprężny w tak małym aucie to nieporozumienie, przecież już benzyniaki niewiele palą. Owszem, ale diesle zużywają jeszcze mniej paliwa - to z pewnością spodoba się mistrzom oszczędzania.

Niestety, na rynku nie ma zbyt wielu takich egzemplarzy, a większość z nich pochodzi z importu i jest w kiepskim stanie. Może być tak, że to, co zaoszczędzimy na stacji paliw, wydamy na wymianę wtryskiwaczy. Ingerencji mechanika często wymaga też zawór EGR, więc koszty rosną i średnio się to kalkuluje.

Nissan Micra
Nissan Micra© mat. prasowe / Nissan

Bez względu na to, który silnik wybierzemy, powinniśmy dokładnie obejrzeć auto od spodu pod kątem wycieków oleju – te spotykane są nagminnie w egzemplarzach z większymi przebiegami.

Dane techniczne

Do wyboru jest albo 5-biegowa skrzynia ręczna, albo 4-stopniowy automat. W przednim zawieszeniu małego japończyka zainstalowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną – to proste, tanie w produkcji i niezawodne rozwiązanie. Nissan Micra K12 w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył 4 gwiazdki.

Awaryjność

Nissan Micra K12 ma też wadliwą stacyjkę, która przez zacinanie się potrafi wykończyć rozrusznik. Sonda lambda, zamek tylnej klapy bagażnika czy sterowniki elektrycznie otwieranych szyb także nie należą do trwałych podzespołów w tym aucie.

Typową przypadłością tej konstrukcji jest szybko korodujący układ wydechowy, ale taka wada w autach miejskich zdarza się bardzo często. Użytkownicy tego modelu narzekają na szybko kończące się klocki i tarcze hamulcowe oraz awarie czujników położenia wału korbowego i wałków rozrządu.

Naszym zdaniem

Jego zalety to aktywne zagłówki, wysoka trwałość wersji benzynowych, zmyślny schowek pod fotelem pasażera z przodu, regulowana tylna kanapa, przystępna cena (13 000-32 000 zł) oraz przyzwoita dynamika topowych jednostek napędowych. Wady to między innymi źle wyciszona kabina, średnie własności jezdne, drogie niektóre części zamienne, przeciętnie wyglądające wnętrze, słabo wyprofilowane fotele i awaryjne egzemplarze z pierwszych lat produkcji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)