Po tamtej stronie 400 km/h – 9ff 911 GT3 GTurbo 1200 (2012)

Po tamtej stronie 400 km/h – 9ff 911 GT3 GTurbo 1200 (2012)

Po tamtej stronie 400 km/h – 9ff 911 GT3 GTurbo 1200 (2012)
Olgierd Lachowski
02.11.2012 10:00, aktualizacja: 13.10.2022 14:01

Czytelnicy, którzy na Autokult zaglądają od dłuższego czasu, na pewno czytali już o 1200-konnym Porsche 911 GT3, które pojawiło się dwa lata temu. Niedawno 9ff pokazało równie mocną i przekraczającą nawet 400 km/h nową wersję tego bolidu.

Podobnie jak poprzednik oraz GTurbo 900 Bioethanol, a także GTurboR ten wóz bazuje na Porsche 911 GT3 serii 997. Wizualne zmiany wprowadzone przez tunera są minimalne i podyktowane przede wszystkim względami praktycznymi.

Obraz

Pod przednim zderzakiem jest większa listwa, a na tylnych błotnikach nad kołami znajdują się wloty powietrza do turbosprężarek. Najłatwiej zauważyć nowe tylne światła pochodzące z poliftingowych modeli serii 997. Jest także nowy tylny zderzak zaopatrzony w wyloty wentylacyjne. Tylne skrzydło ma nieco inne ustawienie. Auto wyposażono w 19-calowe seryjne felgi Porsche 911 GT3, które z przodu mają szerokość 8,5”, a z tyłu 12,0”. Firma z Dortmundu postawiła na opony Continental 235/35 R 19 (przód) i 325/30 R 19 (tył).

Są też modyfikacje nadwozia, których nie da się zobaczyć, ale ich istnienie można odkryć w innych sposób. Chodzi o aluminiową pokrywę bagażnika oraz aluminiowe zewnętrzne panele drzwi. Jeśli ktoś ma porównanie z tym, jakiej siły potrzeba, by otworzyćdrzwi czy klapę bagażnika w seryjnym GT3, to pewnie odczuje jakąś różnicę.

A skoro już otworzyliśmy drzwi, to warto zajrzeć do środka, by zobaczyć, że tapicerkę drzwi, foteli, deski rozdzielczej i sufitu wykonano ze skóry i Alcantary. Same siedzenia też nie są fabryczne. To kubełki renomowanej firmy Recaro. 9ff wymieniło też zegary – spośród nich wyróżnia się przede wszystkim wyskalowany do 400 km/h prędkościomierz. Pojawił się także elektroniczny wyświetlacz informujący o tym, z jakim ciśnieniem pracują turbosprężarki.

Obraz

W porównaniu z poprawkami technicznymi modyfikacje wizualne są jednak bardzo skromne. W GTurbo 1200 9ff dłubało we wszystkim, w czym się tylko dało, począwszy od silnika, a skończywszy na hamulcach.

Podobnie jak jednostka napędowa opisywanego dwa dni temu GTronica 1200 motor tej maszyny ma zwiększoną objętość skokową. Tym razem po modyfikacjach silnik liczy sobie o około 300 cm[sup]3[/sup] mniej niż w GTronic. Oczywiście bazą był 6-cylindrowy „bokser”, który Porsche montuje z tyłu. 3,6-litrowa jednostka napędowa ma wymienione tuleje cylindrowe na większe o 4 mm od oryginalnych. W przeciwieństwie do GTronica w tym wozie pozostawiono seryjny skok tłoka. Tłoki są oczywiście nowe i mają podwójny natrysk oleju. W sumie objętość wzrosła do 3894 cm[sup]3[/sup].

Co prawda wymiana wału korbowego i korbowodów nie była w tym przypadku konieczna, żeby osiągnąć zamierzone 3,9 l, ale mechanicy i tak oryginalne części zastąpili nowymi. Podyktowane to było względami wytrzymałościowymi. Wał korbowy pochodzi z Porsche 911 GT3 RS, a tytanowe korbowody, tak samo jak tłoki, wyprodukowała austriacka firma Pankl.

Obraz

Pełne wykorzystanie powiększonej objętości każdego z cylindrów wymagało kolejnych zmian – w układzie doprowadzającym mieszankę paliwowo-powietrzną i układzie wylotowym.

Głowice po tuningu mają większe zawory i powiększone kanały wlotowe i wylotowe. Wałki rozrządu po stronie dolotowej mają system VarioCam. Kolektory dolotowe zostały wykonane ze spawanego aluminium, a kolektory wydechowe to konstrukcje spawane ze stali nierdzewnej. Airbox jest zrobiony z włókna węglowego, a w jego wnętrzu znajdują się sportowe filtry powietrza.

Obraz

Obok zwiększania objętości największą zmianą związaną z silnikiem jest dodanie dwóch turbosprężarek Garrett GT1200R. Urządzenia nie dość, że mają łożyska toczne, to jeszcze są chłodzone cieczą. Oba rozwiązania zwiększają wydajność turbosprężarek, co przekłada się na większą moc jednostki napędowej. Dla całkiem sprawnego i bezpiecznego działania turbodoładowania niezbędne są zawory upustowe (blow off) po stronie sprężarki i turbiny (wastegate), których rzecz jasna w tym układzie nie zabrakło.

Nad prawidłowym składem mieszanki dostarczanej do cylindrów czuwa komputer ze zmodyfikowanym mapami, który informacje czerpie między innymi ze zmienionego sensora MAP. Żeby w pełni wykorzystać potencjał silnika, niezbędne było zainstalowanie nowych wtryskiwaczy paliwa i wydajniejszej pompy paliwowej. Spaliny wydostają się przez sportowy wydech zawierający m.in. tytanowy tłumik, a także zawory kontrolne.

Obraz

Ciśnienie doładowania jest regulowane przyciskami na kole kierownicy i może przyjmować wartości 0,8; 1,2 oraz 1,6 bara. W ostatniej konfiguracji moc wynosi 1200 KM przy 8100 obr./min, a moment obrotowy to 1150 Nm przy 5800 obr./min. Jak widać, obroty mocy i momentu są nieco wyższe w tej maszynie niż w GTronic 1200.

W przeciwieństwie do Porsche opisywanego przedwczoraj dzisiejszy bohater ma manualną skrzynię biegów. Standardowe przełożenia nie gwarantowały osiągnięcia prędkości maksymalnej satysfakcjonującej firmę z Dortmundu, więc zostały zmienione na „dłuższe” (mniejsze) w biegach od 2. do 6.

Obraz

Taka zmiana przełożeń sprawia, że na nowych kołach zębatych wałka głównego maleje moment obrotowy, a więc zmniejsza się obciążenie tych kół. Jednak w tym wozie moment pochodzący od silnika jest znacznie większy niż w fabrycznym Porsche, zatem łącznie na nowych kołach wałka głównego jest on większy, a to pociągnęło za sobą konieczność dobrania wzmocnionych kół. Oczywiście najprawdopodobniej moment obrotowy silnika jest dławiony (szczególnie na pierwszych biegach), żeby koła napędowe nie ślizgały się przy przyspieszaniu.

Zanim moment trafi z jednostki napędowej do skrzyni biegów, przechodzi przez usprawnione sprzęgło, które radzi sobie z 1250 Nm. Sterowanie sprzęgłem odbywa się za pomocą hydrauliki. Ze skrzyni moment obrotowy przechodzi do mechanizmu różnicowego z 40-procentową blokadą, a następnie wędruje do nowych wytrzymalszych półosi napędowych.

Obraz

Zawieszenie to zestaw elementów firmy Bilstein przystosowanych do własnych wymagań przez 9ff. Zarówno amortyzatory, jak i stabilizatory mają regulację. Ze względu na wysokie obciążenia tylnej części zawieszenia fabryczne wahacze tuner zastąpił mocniejszymi odpowiednikami.

Hamowanie odbywa się dzięki ceramicznym tarczom hamulcowym o średnicy 380 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Zaciski pochodzą z wyścigowych aut startujących w Porsche Supercup. Przednie mają 6 tłoczków, a tylne wyposażono w 4 tłoczki.

GTurbo 1200 jest znacznie lżejsze od GTronica,bo waży 1450 kg. Z kolei maszyna oparta na Porsche 911 Turbo ma napęd na wszystkie koła, co przekłada się na lepsze czasy rozpędzania do setki. Rzecz jasna GTurbo nie przyspiesza do 100 km/h źle – trwa to tylko 3,30 s. 200 km/h na prędkościomierzu pojawiała się po 7,10 s, co też jest wynikiem nieco gorszym niż w GTronic. Za to w sprincie do trzeciej setki daje o sobie znać mniejsza masa bolidu bazującego na GT3, bo jest on szybszy od 9ff 911 GTronic o 0,80 s (GTurbo przyspiesza do 300 km/h w 13,40 s).

Obraz

W przeciwieństwie do 9ff GTronic to auto nie ma ogranicznika prędkości i, jak się okazuje, potrafi minimalnie przekroczyć 400 km/h. Jego prędkość maksymalna wynosi dokładnie 403 km/h.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Back Light Production.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: B6
  • Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3894 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki Garrett GT1200R
  • Moc maksymalna: 1200 KM przy 8100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 308 KM/l (seryjny – 115,28 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1150 Nm przy 5800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,0 x 19”
  • Opony przednie: 245/30 R 19 Continental
  • Opony tylne: 325/25 R 19 Continental

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1450 kg (- 20 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 1,21 kg/KM (seryjny – 3,54 kg/KM)
  • Długość: 4450 mm
  • Szerokość: 1808 mm
  • Rozstaw osi: 2355 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,30 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,10 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 13,40 s
  • Prędkość maksymalna: 403 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)