Opel Zafira B [awarie i problemy]

Szukając w miarę świeżego rodzinnego minivana trudno przejść obojętnie obok takiego auta jak Opel Zafira B. Samochód co prawda nie powala na kolana swoim designem, ale jest to bez wątpienia najciekawszy model w swojej klasie tuż obok Renault Scénic i Forda S-Max. Czy sobie na to zasłużył?

Historia modelu

Opel Zafira I generacji był produkowany od 1999 do 2005 roku aż w końcu przyszedł czas na zmiany. W tym okresie do salonów Opla trafiła Zafira II oznaczona litrą „B”. Samochód zadebiutował na wiosnę, a już jesienią Niemcy zaprezentowali wersję zasilaną sprężonym gazem ziemnym CNG. Po 3 latach od rozpoczęcia produkcji tego modelu przyszedł czas na facelifting.

Zgodnie z najnowszymi trendami zmiany były tak niewielkie, że można by doszukiwać się ich godzinami. Przemodelowane przednie reflektory, nowy przedni zderzak oraz nieco inne tylne lampy to najważniejsze zmiany w stylizacji Opla Zafiry B po liftingu. Wraz ze zmianami w designie pojawiły się też nieco mocniejsze wersje silnikowe w tym między innymi 1,6 Turbo CNG.

Od tego czasu samochód w niezmienionej formie był i jest produkowany w niemiecki Bochum i w polskich Gliwicach z tą jednak różnicą, że obecnie oferowany jest już nie jako Zafira tylko jako budżetowa Zafira Family. Następca, czyli Zafira Tourer C została zaprezentowana rok temu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie i sprzedawana jest od tego roku w salonach.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (105–115 KM)
R4 1,6 CNG (95 KM)
R4 1,6T CNG (150 KM)
R4 1,8 (140 KM)
R4 2,0T (200 KM)
R4 2,0T (240 KM) wersja OPC
R4 2,2 (150 KM)

Diesle z rodziny CDTI:

Zobacz również: Opel Astra Sport Tourer (2016) - pierwsze wrażenie

R4 1,7 (110–125 KM)
R4 1,9 (100, 120–150 KM)

Minivany często kojarzą się ze słabymi osiągami i jest w tym przekonaniu sporo racji, bo nawet topowa wersja Zafiry OPC przyśpiesza od zera do 100 km/h w niewiele poniżej 8 s. Choć moc 240 KM może wydawać się spora to w czasie jazdy oprócz szerokiego uśmiechu na twarzy nie uda się nam zawstydzić na światłach nawet mocniejszego diesla, a szkoda. Poza tym znalezienie wersji OPC na polskim rynku jest prawie niemożliwe.

Najrozsądniejszym wyborem będzie jednak 140-konna jednostka 1,8 l, która zapewnia przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Podstawowy silnik jest za słaby, a turbodoładowane 2-litrowe motory sporo palą i nie gwarantują przy tym tak rewelacyjnych osiągów jakbyśmy się tego pierwotnie spodziewali. Odradzam zakup wersji 2,2 l, gdzie często dochodzi do awarii wtryskiwaczy. Podstawowa odmiana 1,6 CNG jest zdecydowanie za słaba, a tą mocniejszą nie dość, że trudno znaleźć to na dodatek często kosztuje on krocie.

Z diesli polecam najmocniejszą 150-konną wersję 1,9 CDTI, zużywa niewiele więcej paliwa niż słabsze odmiany silnikowe, a dzięki dużemu maksymalnemu momentowi obrotowemu całkiem przyzwoicie rozpędza ważącą około 1,5 tony Zafirę. Niestety większość egzemplarzy z jednostkami wysokoprężnymi ma za sobą już spore przebiegi i wymaga doinwestowania. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nich: wtryskiwacze systemu Common Rail, filtr cząstek stałych, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarka oraz zawór EGR – wyeliminowanie tych dwóch pierwszych usterek zwykle pochłania kilka tysięcy złotych.

Dane techniczne

Opel Zafira A dysponował tylko i wyłącznie napędem na koła osi przedniej, tak samo jest też w przypadku modelu B. Niektórzy będą narzekać, że przydałby się układ 4×4, ale takie rozwiązanie raczej nie przydaje się użytkownikom minivanów. W ofercie są 4 przekładnie: 5- i 6-stopniowa ręczna oraz 4- i 6-biegowa automatyczna. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną — takie rozwiązanie wystarczająco dobrze sprawdza się w minivanach. Tego typu auto powinno być przede wszystkim bezpieczne i jest, w testach zderzeniowych Euro NCAP Opel Zafira B otrzymała aż 5 gwiazdek.

Awaryjność

Opel Zafira B nie należy co prawda to aut podwyższonego ryzyka, ale ma swoje mankamenty. Najczęściej spotykanym problemem jest korodujący skraplacz klimatyzacji, który został umieszczony w nieodpowiednim miejscu.

Przed zakupem niemieckiego minivana warto też sprawdzić stan przegubów półosi napędowych, których uszczelniacze lubią często sprawiać niemiłe niespodzianki. Dość szybko wybijają się łączniki stabilizatora z przodu, ale inne elementy zawieszenia spokojnie wytrzymują nawet większe przebiegi. Co jeszcze może zawieść? Przede wszystkim alternator, łożyska manualnych skrzyń biegów, a także centralny zamek.

Naszym zdaniem

Opel Zafira B to duży przestronny samochód mogący zabrać na pokład 7 osób, ponadto zapewnia przyzwoitą przestrzeń bagażową. Atutem niemieckiego minivana jest również ciekawa oferta silnikowa i duża liczba atrakcyjnych cenowo części zamiennych. Wady to między innymi rozczarowujące osiągi, a także słaba jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza i trudności w znalezieniu auta z silnikiem wysokoprężnym w dobrym stanie technicznym. Ceny używanych egzemplarzy Opla Zafiry B wahają się od 25 000 do ponad 60 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także: