Od 2013 wyższe kary za niewykupienie OC

Od 2013 wyższe kary za niewykupienie OC

Źródło: www.4wheelsnews.com
Źródło: www.4wheelsnews.com
Mariusz Zmysłowski
26.11.2012 19:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:18

W przyszłym roku kierowców czekają kolejne podwyżki. Tym razem nie będą to podatki. Chociaż trzeba będzie płacić więcej, to zmiana jest pozytywna. Wzrosną kary za brak obowiązkowej polisy OC. Przedstawiamy nowe stawki.

W przyszłym roku kierowców czekają kolejne podwyżki. Tym razem nie będą to podatki. Chociaż trzeba będzie płacić więcej, to zmiana jest pozytywna. Wzrosną kary za brak obowiązkowej polisy OC. Przedstawiamy nowe stawki.

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Powinien je wykupić każdy właściciel pojazdu podlegającego rejestracji. Nie ma od tej zasady odstępstw. Jeśli pojazd jest zarejestrowany, to bez względu na to, czy stoi on w garażu, warsztacie, czy jest unieruchomiony z innych przyczyn, musi mieć ważną polisę OC. Ponieważ nie wszyscy stosują się do zasad nałożonych przez prawo, co roku tracą na tym inni kierowcy. Właśnie dlatego podwyżki kar są zmianą pozytywną dla ogółu.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że obecnie po polskich drogach jeździ około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Ich właściciele każdego roku powodują około 5500 wypadów (wliczając w to niezidentyfikowanych sprawców). To właśnie w takich wypadkach poszkodowanych ratuje wyżej wymieniony fundusz. Co roku wypłaca on około 52 000 000 zł. Na tę kwotę składamy się my wszyscy – kierowcy, ponieważ kasa UFG zasilana jest przez firmy ubezpieczeniowe. A te, jak wiadomo, zarabiają właśnie na nas.

Kary finansowe mają motywować wszystkich nieprzestrzegających prawa do opłacania polisy OC w terminie. Są one proporcjonalne do opóźnienia, jakie miało miejsce. Są też zależne od klasy ubezpieczanego pojazdu. Te dzielą się na samochody osobowe, samochody ciężarowe (w tym ciągniki samochodowe i autobusy) oraz inne.

Progi podziału kary finansowej dla pierwszego kryterium to trzy dni i mniej, dwa tygodnie i mniej oraz ponad dwa tygodnie. W przypadku pierwszej granicy należy zapłacić karę w wysokości 20 proc. pełnej stawki. Kolejny próg to 50 proc. Jeśli nie opłaci się OC przez ponad dwa tygodnie, konieczna jest zapłata pełnej stawki kary. Z ich starymi i nowymi wartościami możecie się zapoznać w poniższej tabelce.

samochody osobowesamochody ciężarowepozostałe pojazdy
201220132012201320122013
100 proc.3000320045004800500530
50 proc.1500160022502400250270
20 proc.600640900960100110

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi bazę polis. Znajduje się w niej już 200 milionów odnotowanych informacji o sprzedanych ubezpieczeniach OC i AC. Baza obejmuje również lata poprzednie. Od niedawna jest ona wyposażona w specjalne narzędzie, które monitoruje przerwy w ciągłości OC. Informacje na temat ubezpieczeń przesyłane są do UFG przez ubezpieczycieli. Mają oni obowiązek dostarczyć odpowiednie informacje w ciągu 14 dni od momentu wykupienia polisy.

Źródło: Regiomoto

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)