Audi 100/A6 C4 [awarie i problemy]

Zdaniem niektórych fanów motoryzacji wczesne lata 90. to czasy, w których sprzedawano najlepsze niemieckie limuzyny segmentu E. Mercedes oferował wtedy model W124, pojawiło się też BMW Serii 5 E34 oraz Audi 100/A6 C4. Jak następca słynnego "cygara" trzyma się po latach?

Historia modelu

Modele Audi z serii 100 zaczęły być produkowane jeszcze pod koniec lat 60., a obecnie Niemcy zrezygnowali z tej nazwy na rzecz wpisującego się w nową nomenklaturę symbolu A6. Ostatnia generacja modelu 100 zadebiutowała na rynku w 1991 roku. W tym samym czasie pojawił się też usportowiony model oznaczony symbolem S4, pod którego maską mógł pracować albo silnik 2,2 l R5, albo 4,2 l V8.

W 1994 roku Audi 100 C4 zostało poddane modernizacji. Samochód zyskał delikatnie przemodelowane reflektory, nieco zmienione tylne lampy, nowe lusterka oraz zderzaki. Przestylizowano również i wnętrze nadając mu nieco świeżości. Wraz z faceliftingiem wprowadzono również nową nomenklaturę, 100 zostało wówczas zastąpione nazwą A6, a na miejscu S4 pojawiło się S6. Produkcja Audi 100/A6 C4 zakończyła się w 1997 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał dużo nowocześniejszy zarówno technologicznie jak i stylistycznie model C5.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8 (125 KM)
R4 2,0 (101,115–140 KM)
R5 2,2 Turbo (230 KM) wersje S4 i S6
R5 2,3 (133 KM)
V6 2,6 (150 KM)
V6 2,8 (174–193 KM)
V8 4,2 (280–290 KM) wersje S4 i S6
V8 4,2 (326 KM) wersja S6 Plus

Diesle:

R4 1,9 TDI (90 KM)
R4 2,4 D (82 KM)
R5 2,5 TDI (115–140 KM)

Już dwie dekady temu Niemcy z Audi zadbali o to, żeby oferta silników modeli tej marki była możliwie jak największa. Wiele osób stając przed decyzją zakupu takiego auta ma jednak spore wątpliwości, która jednostka napędowa będzie dla niego najodpowiedniejsza. Nikomu nie polecam motorów 4-cylindrowych z wyjątkiem topowej 140-konnej wersji silnika 2,0 l, które nie dość, że są bardzo ospałe to na dodatek zużywają całkiem spore ilości paliwa.

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

Najrozsądniejszymi silnikami są oczywiście 140-konny motor 2,0 l i jednostka R5 2,3 l. Wersje V6 i V8 to warianty przeznaczone dla prawdziwych pasjonatów tego modelu, którzy nie liczą się z bardzo wysokim spalaniem i droższymi kosztami serwisowania. Bez względu na to, który silnik się wybierze trzeba pogodzić się z możliwością wystąpienia awarii osprzętu — auto ma już przecież swoje lata.

Co się psuje? Najczęściej cewki zapłonowe oraz przepływomierz, nietrwałe są również paski rozrządu, które lubią zrywać się przed kolejnym terminem wymiany. Warto też zwrócić uwagę na pokrywę zaworów, gdzie często występują wycieki oleju silnikowego. Oprócz motorów benzynowych w Audi 100/A6 były montowane jednostki wysokoprężne. W porównaniu do współczesnych konstrukcji ich trwałość bez wątpienia można określić mianem pancernych.

Najmniej problemów przysparza ten najstarszy motor o pojemności 2,4 l, ale tylko nieco gorzej jest z 2,5 i 1,9 z rodziny TDI. Jeżeli szukacie możliwie jak najbardziej dynamicznego wariantu to bez obawy możecie wybrać topowy 140-konny silnik 2,5 TDI (nie mylić z awaryjną jednostką nowszej generacji 2,5 TDI V6). 1,9 TDI to również udana konstrukcja. Moim zdaniem jednak do tak dużego auta nadaje się tylko motor 2,5 TDI, mniejszym po prostu brakuje werwy. W dieslach tak samo jak i w silnikach benzynowych od czasu do czasu zdarzają się usterki. Najkrócej wytrzymują: układ wtryskowy (pompa wraz z wtryskiwaczami), turbosprężarka, a także przepływomierz.

Dane techniczne

W zależności od wersji napęd w Audi 100/A6 C4 może być przekazywany na koła przedniej osi lub na wszystkie 4 koła. Ci, którzy lubią sami zmieniać biegi mają do wyboru 5- lub 6-stopniową skrzynię ręczną. Kierowcy ceniący sobie komfort powinni zdecydować się na 4-biegowy, bądź na 5-biegowy automat. W przednim zawieszeniu tego modelu zdecydowano się na klasyczny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu na belkę skrętną. Warto pamiętać jednak o tym, że w wersjach z napędem 4×4 zamiast tylnej belki mamy układ niezależnych wahaczy.

Awaryjność

Niezawodność i wysoka jakość wykonania zawsze była mocną stroną Audi 100/A6, to właśnie dlatego klienci wybierali ten model. Po mimo upływu lat konstrukcja C4 całkiem dobrze się trzyma, ale nie jest też całkowicie pozbawiona wad. Z poważniejszych podzespołów zawodzi przekładnia kierownicza, która z wiekiem łapie luzy i zaczyna irytująco stukać. Pompa wspomagania układu kierowniczego to kolejna plama na honorze Audi 100/A6 C4.

Trwałością nie grzeszą też rozrusznik i alternator, ale konkurencja nie jest wcale pod tym względem lepsza . Przed zakupem dokładnie skontrolujmy układ chłodzenia, jeśli będzie niesprawny to wpędzimy się tylko w dodatkowe koszty remontu silnika. Osoby wybierające wersje quattro muszą się liczyć z wysokimi kosztami remontu tylnego zawieszenia.

Kapryśne bywają też takie elementy jak: kompresor klimatyzacji, podnośniki elektrycznych szyb, mechanizm otwierania szyberdachu, termostat, przekaźniki różnych urządzeń, czujnik temperatury oraz mechanizm hamulca ręcznego.

Naszym zdaniem

Audi 100/A6 C4 to przestronny i niemal perfekcyjnie wykończony niemiecki samochód, który jak na swoje lata bardzo dobrze się trzyma. Jego zaletą jest bez wątpienia duża dostępność tanich części zamiennych oraz bogate wyposażenie nowszych egzemplarzy. Na pochwałę zasługuje też bogata oferta silnikowa oraz charakterystyka zawieszenia sprzyjająca szybkiej jeździe. Auto ma też swoje mankament, sylwetka nie wygląda już zbyt świeżo, a silniki V6 i V8 zużywają astronomiczne ilości paliwa. Znalezienie godnego polecenia egzemplarza jest nie lada wyzwanie — ceny Audi 100/A6 C4 wahają się od 3 000 do 12 ooo zł. Pomimo drobnych mankamentów myślę, że warto kupić ten model.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego