Amortyzatory o zmiennej charakterystyce – rozwiązania Sachsa

Amortyzatory Sachs CDC

Amortyzatory Sachs CDC

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce są w stanie dostosowywać swoją pracę do aktualnego stanu pojazdu oraz sytuacji na drodze. Tego typu amortyzatory powoli przestają być zarezerwowane tylko dla samochodów klasy średniej oraz wyższej. Dowodem na to jest chociażby kompaktowy Opel Astra korzystający z rozwiązań Sachsa.

Koncern ZF oferuje pod marką Sachs kilka rodzajów systemów zapewniających kontrolę amortyzacji zarówno w samochodach osobowych, jak i autach użytkowych. Należą do nich m.in. Sachs CDC, Sachs Vario i Sachs PDC. Układy te mogą być sterowane elektronicznie lub pneumatycznie.

Praca amortyzatorów wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na osiągi, a co za tym idzie — bezpieczeństwo podróżowania. Niezależnie od stylu kierowcy ważne jest, aby każde koło pojazdu miało zawsze zagwarantowany jak najlepszy kontakt z podłożem, a to może zapewnić odpowiednia praca zawieszenia, w tym oczywiście amortyzatorów. Ich nieprawidłowe działanie może wydłużyć drogę hamowania nawet o 10%, nie wspominając już o zaburzeniu pracy takich systemów jak ABS, ESP i ASR.

Amortyzator CDC tylny (po lewej) i przedni (po prawej) z Opla Astry

W Oplu Astrze IV generacji montowane są amortyzatory oparte na elektronicznym systemie tłumienia drgań CDC (Continous Damping Control) firmy Sachs. Jest to system przeznaczony głównie do samochodów osobowych klasy średniej, które są dynamicznie eksploatowane. Układ wyposażony jest w szereg czujników, które mierzą pionowe przemieszczenia osi przedniej i tylnej, siłę hamowania, ogólne obciążenie pojazdu oraz jego rozkład na poszczególne elementy zawieszenia podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce – MagneRide

Większość samochodów wciąż wyposażona jest w standardowe amortyzatory, które mają tylko jedną charakterystykę tłumienia. W autach klasy wyższej jest to jednak rozwiązanie niewystarczające, aby zapewnić stały komfort jazdy. Dlatego też powstały zawieszenia aktywne oraz półaktywne.

Inteligentny system Sachs CDC odczytuje wszystkie wartości sygnałów z tych czujników i przesyła je do jednostki sterującej. Siła tłumienia obliczana jest co 5 milisekund i dobierana odpowiednio do bieżącej sytuacji pojazdu na drodze. Wpływ na to ma zatem fakt, czy podróżujemy autostradą z dużą prędkością, czy może powoli po krętych, miejskich uliczkach pełnych nierówności.

Amortyzator Sachs CDC do samochodu ciężarowego

Zobacz również: Opel Astra - jakie robi pierwsze wrażenie najnowszy kompakt Opla?

Po dokonaniu obliczeń formułowane są odpowiednie impulsy wykonawcze, które docierają do dwóch proporcjonalnych zaworów elektromagnetycznych. Te z kolei mogą zwiększać lub zmniejszać przepływ oleju wewnątrz amortyzatora, dzięki czemu zmienia się jego charakterystyka tłumienia. Dwa zawory elektromagnetyczne działają niezależnie. Jeden z nich jest odpowiedzialny za pracę podczas ściskania amortyzatora, a drugi podczas rozciągania.

Dodatkowo CDC zintegrowany jest z innymi systemami elektronicznymi w samochodzie. W przypadku Opla Astry są to m.in. wspomaganie kierownicy, system kalibracji pedału gazu oraz układ kontrolujący pracę skrzyni biegów. Dzięki temu np. przy gwałtownych skrętach kierownicą siła tłumienia będzie inna przy niskich i wysokich prędkościach samochodu.

Amortyzator Sachs PDC

Zastosowanie amortyzatorów CDC firmy Sachsa pozwoliło Oplowi na wprowadzenie jeszcze jednego systemu, nazwanego FlexRide. Umożliwia on kierowcy indywidualne dobranie siły tłumienia amortyzatorów za pomocą przycisku. Prowadzący pojazd może więc wybrać komfortowy tryb Tour, w którym zawieszenie będzie pracować miękko, lub tryb Sport, w którym zmiana charakterystyki pracy amortyzatorów uczyni zawieszenie sztywniejszym. System FlexRide dostępny jest także w modelu Opel Insignia.

Kolejnym systemem służącym do kontrolowanej regulacji amortyzacji firmy Sachs jest układ PDC – Pneumatic Damping Control. W tym przypadku całkowicie zrezygnowano ze stosowania jakiejkolwiek elektroniki. Dzięki temu amortyzatory wykorzystujące tę technologię mogą być z powodzeniem używane jako zamienniki dla standardowych amortyzatorów, które współpracują z pneumatycznymi resorami. Jest to warunek konieczny, ponieważ system PDC sterowany jest właśnie za pomocą pneumatyki.

Amortyzator Sachs PDC

Pneumatycznie sterowane zawory proporcjonalne zapewniają nieograniczoną i bezstopniową regulację siły tłumienia w warunkach różnych wariantów obciążenia pojazdu. Charakterystyka takiego amortyzatora zmienia się w zależności od panującego ciśnienia w poszczególnych miechach zawieszenia pneumatycznego. To właśnie wartości tego ciśnienia są swoistymi sygnałami sterującymi, stąd brak potrzeby stosowania elektroniki. Amortyzatory Sachs PDC używane są często w pojazdach użytkowych, ponieważ są stosunkowo tanim rozwiązaniem i zapewniają zwiększone bezpieczeństwo jazdy, a przede wszystkim lepszą ochronę ładunku przed dynamicznymi przeciążeniami.

Masy nieresorowane. Jak wpływają na komfort jazdy?

Na pytanie, co wpływa na komfort podróżowania, większość bez wahania odpowie, że zawieszenie. Oczywiście nie jest to błędna odpowiedź, ale praca zawieszenia jest niejako reakcją na siły wywołane masami nieresorowanymi. 

Ostatnią z omawianych w tym artykule technologii firmy Sachs jest system Vario. Wykorzystywany jest on w amortyzatorach dwururowych, których działanie zostanie szerzej opisane już wkrótce. Istotą systemu Vario jest możliwość automatycznego dostosowywania siły tłumienia do bieżącego obciążenia pojazdu, bez użycia elektroniki. Rozwiązanie to najczęściej stosowane jest w amortyzatorach osi i kabin samochodów użytkowych.

Kanał przelewowy w amortyzatorach typu Vario

Tłumienie w systemach Vario regulowane jest za pomocą dodatkowego kanału przepływowego (tzw. bypass) w cylindrze roboczym amortyzatora. Przepływ oleju w tym kanale reguluje położenie tłoka roboczego. W ten sposób automatycznie zmieniana jest wartość siły tłumienia.

Dwururowe amortyzatory wykonane w technologii Vario firmy Sachs również mogą być stosowane jako zamienniki standardowych amortyzatorów dwururowych.

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe