Używane Renault Modus [awarie i problemy]

Francuscy producenci samochodów mają na swoim koncie wiele nietypowych konstrukcji, które przez swoją oryginalności nigdy nie znalazły szerokiego grona nabywców. Na liście najgorzej sprzedających się aut w Europie znajdziecie przede wszystkim duże „limuzyny” takie jak Renault Vel Satis, Peugeot 607 czy Citroën C6. Zdarzały się też wpadki z małymi wozami, a najlepszym tego przykładem jest Renault Modus. Czy mała popularność świadczy o dużej awaryjności?

Używane Renault Modus – historia modelu

Renault Modus zadebiutowało w 2004 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Nie było to auto, które miało zastąpić konkretny model, ale samochód dedykowany dla osób szukających vana mniejszego od modelu Scénic. Dwa lata później bliźniacze auto (Note) skonstruował współpracujący z Renault Nissan.

Francuzi liczyli na to, że Modus rozejdzie się jak świeże bułeczki i każdego roku salony marki będzie opuszczało od 250 000 do 300 000 egzemplarzy auta. Niestety prognozy sprzedaży okazały się mało realne. W ciągu pierwszych trzech lat produkcji nabywców znalazło zaledwie 400 000 aut. Aby nieco poprawić niekorzystną sytuację, w 2008 roku koncern Renault zdecydował się na drobną modernizację minivana. Zmieniono między innymi: przedni zderzak, atrapę chłodnicy, reflektory i tylne lampy. Pojawiło się też kilka kosmetycznych modyfikacji we wnętrzu. Poprawiono również dostęp do żarówek, wymiana ich w egzemplarzach sprzed liftingu wymagała pomocy fachowca.

Przy okazji do oferty wprowadzono wydłużoną wersję Grand Modus ze zwiększonym rozstawem osi i z bardziej pojemnym bagażnikiem. Z kolei motor wysokoprężny 1,5 dCi został wyposażony w filtr cząstek stałych – auto mniej dymi, ale znacznie wzrastają koszty serwisu w przypadku miejskiej eksploatacji. W 2012 roku z hiszpańskich fabryk Renault w Madrycie i w Valladoid zjechały ostatnie sztuki Modusa, który został zastąpiono crossoverem o wdzięcznej nazwie Captur.

Używane Renault Modus – silniki

Benzynowe:

R4 1,2 (75 KM)
R4 1,2 TCe (100 KM)
R4 1,4 (98 KM)
R4 1,6 (113 KM)

Diesel:

R4 1,5 dCi (68, 86–106 KM)

Zobacz również: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 BOSE - test

Renault Modus nie oferuje zbyt bogatej palety jednostek napędowych, ale wpakowanie pod maskę tak niewielkiego auta większego silnika i tak nie miałoby większego sensu. Poza tym dobre przyspieszenie to jedna z ostatnich cech wymaganych od minivana, jeśli macie na ten temat inne zdanie to Modus z pewnością nie przypadnie Wam do gustu. Znacznie mocniejszą wersją OPC dysponuje za to Opel Meriva.

Z drugiej strony elastyczność zawsze się przyda, nawet jeśli nie jeździcie zbyt szybko to przecież nie będziecie wlec się za ciągnikami rolniczymi czy ciężarówkami. Mocy nie powinno zabraknąć w wersjach 1,2 TCe z turbodoładowaniem, w wolnossącym wariancie 1,6 l oraz w najmocniejszej wysokoprężnej odmianie 1,5 dCi. Niestety ten pierwszy silnik występuje na polskim rynku aut używanych w śladowych ilościach, drugi sporo pali, a ten ostatni często się psuje. Nie są to co prawda demony prędkości, ale sporadyczne wyprzedzanie aut w trasie nie powinno sprawić im większego problemu. Słabsze jednostki trochę się męczą, ale takich aut jest znacznie więcej.

Awaryjność? Silniki benzynowe nie sprawiają poważnych problemów w eksploatacji poza wyciekami oleju i awariami cewek zapłonowych – przypadłość wersji 1,4 l i 1,6 l. Jak jest z dieslami? Usterki najczęściej zdarzają się w egzemplarzach z początku produkcji, w których często dochodzi do uszkodzenia układu wtryskowego. Ponadto kapryśna bywa turbosprężarka, a niekiedy podobnie jak w benzyniakach zdarzają się wycieki oleju.

Używane Renault Modus – dane techniczne

Większość aut tej klasy nie jest szczególnie skomplikowana, dzięki czemu rzadziej się psują i łatwo można je naprawić. W przednim zawieszeniu Modusa znajdziecie kolumny MacPhersona, a w tylnym belkę skrętną. Silniki francuskiego minivana mogą współpracować z czterema skrzyniami biegów: 5- lub 6-stopniową ręczną, 4-biegową automatyczną oraz z 5-stopniową zautomatyzowaną. Niezależnie od wersji silnikowej napęd zawsze przekazywany jest na koła przedniej osi. Bezpieczeństwo? Jak na współczesne modele Renault przystało stoi na najwyższym poziomie. W testach zderzeniowych Euro NCAP Modus uzyskał rewelacyjny wynik 5 gwiazdek.

Używane Renault Modus – typowe usterki

Zanim zdecydujecie się na konkretny egzemplarz Renault Modusa, musicie przede wszystkim sprawdzić czy wybrane przez Was auto było z wizyta w ASO w związku z wadliwą przekładnią kierowniczą. Jeśli nie, to najprawdopodobniej będziecie musieli wykonać tę naprawę na własną rękę i oczywiście za swoje fundusze. Koniecznie skontrolujcie też kondycję zawieszenia. Najszybciej poddają się nie tylko łączniki stabilizatora, ale również amortyzatory i wahacze.

Jak na francuskie auto przystało spotykane są jeszcze kłopoty z elektryką. W niektórych sztukach szwankują elektrycznie podnoszone szyby, w innych z kolei wiele kłopotów przysparzają notorycznie przepalające się żarówki — ich wymiana w Modusie sprzed modernizacji wcale nie jest taka łatwa. Reflektory również nie należą do mocnych stron auta.

Największym przekleństwem Renault Modusa jest jednak filtr cząstek stałych, który znajdziecie w niektórych egzemplarzach z silnikiem diesla. Jako, że zdecydowana większość użytkowników jeździ autem głównie w mieście, po kilku latach eksploatacji konieczna będzie jego wymiana. Na szczęście coraz więcej firm oferuje usługi wymiany wkładu lub całkowitego wycięcia filtra, wówczas koszty serwisu tego podzespołu spadają z kilku tysięcy do około 600–1000 zł.

Używane Renault Modus – naszym zdaniem

Pomimo upływu lat Renault Modus nadal trzyma się całkiem dobrze. Wiele zależy jednak od tego w jakim stanie będzie Wasz egzemplarz i jaką wersję silnikową wybierzecie. Co zasługuje na pochwałę we francuski minivanie? Przede wszystkim praktyczne wnętrze, w którym ukryto wiele przydatnych schowków. Trzeba wspomnieć również o atrakcyjnej cenie, za stosunkowo niewielkie pieniądze możecie mieć zaledwie kilkuletnie auto. Narzekać nie można też na komfort jazdy – jak na tak niewielki samochód jest na bardzo dobrym poziomie. W opcjach wyposażenia miłym zaskoczeniem jest szyberdach.

Wady? Trochę przekombinowana stylizacja nadwozia – miało być oryginalnie, a jest dziwacznie, mało wyszukany design deski rozdzielczej, niezbyt dobrej jakości materiały wykończenia wnętrza, słabe osiągi (żadna wersja Modusa nie może konkurować z Oplem Merivą OPC), awaryjne diesle i problemy z odsprzedażą.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Lexus RX 2 [awarie i problemy] Używany Lexus GS 3 [awarie i problemy] Używany Mercedes SLK R171 [awarie i problemy] Używane Audi Q5 [awarie i problemy] Używany Opel Omega A [awarie i problemy] Używany Mercedes Vito W638 [awarie i problemy] Używany Mercedes Vito II/Viano W639 [awarie i problemy] Używany Opel Vectra A [awarie i problemy] Używany Seat Toledo III [awarie i problemy] Używane BMW Z4 E85/E86 [awarie i problemy] Używane Mitsubishi Space Star [awarie i problemy] Używany Opel Astra III OPC [awarie i problemy] Używany Mercedes CLS C219 [awarie i problemy] Używane Audi 100 C3 [awarie i problemy] Używane Suzuki Grand Vitara I [awarie i problemy] Używany Mercedes GL (X164) [awarie i problemy]

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km