Toyota nie chce autonomicznych samochodów

Toyota uważa, że bezpieczeństwo na drogach mogą poprawić nowe systemy elektroniczne montowane w samochodach, a nie auta jeżdżące bez pomocy kierowcy. Na targach CES w Las Vegas koncern zaprezentował prototypowego Lexusa LS, naszpikowanego nowoczesnymi urządzeniami wspomagającymi kierowcę i obserwującymi drogę.

Wczoraj pisałem o tym, że Audi dostało pozwolenie od stanu Nevada na testowanie na drogach publicznych tzw. samochodów autonomicznych, w których rolę kierowcy odgrywa komputer. Prace nad bezzałogowym autem prowadzi też koncern Google. Tego typu pojazdy mają sprawić, że na drogach przestanie dochodzić do wypadków, oraz przyczynić się do zwiększenia płynności ruchu.

Lexus LS460 AWD — perfekcja czy brak charakteru? [test autokult.pl]

Motoryzacja dzieli się na dwa bieguny: jeden to spartańskie sportowe auta, drugi — limuzyny skąpane w luksusie. Lexus LS zdecydowanie reprezentuje ten drugi kraniec.

Koncern Toyota ma inny pomysł na osiągnięcie tego typu celów. Podczas trwających targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas przedsiębiorstwo zaprezentowało specjalny egzemplarz modelu Lexus LS Hybrid, wyposażony w szereg urządzeń wspomagających kierowcę.

Mark Templin, wiceprezydent Lexusa:

Wierzymy, że kierowca musi być cały czas w pełni zaangażowany w prowadzenie pojazdu. W naszej wizji niekoniecznie widzimy samochód jeżdżący samodzielnie, ale raczej auto wyposażone w inteligentnego, czujnego drugiego pilota, którego umiejętności przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa jazdy.


Pokazany na CES Lexus LS Advanced Active Safety Research Vehicle jest wyposażony w dużą liczbę czujników oraz zautomatyzowanych układów monitorujących i reagujących na otoczenie samochodu. Prawie wszystkie systemy auta zostały opracowane i skonstruowane przez Toyota Research Institute North America (TRINA).

Mimo że Toyota raczej nie widzi przyszłości w autonomicznych wozach, jej prototypowy Lexus potrafi jeździć samodzielnie. Dzięki temu można sprawdzić, czy elektronika będzie w stanie przejąć stery, gdy zawiedzie czynnik ludzki.

Na dachu Lexusa został zamontowany tzw. LIDAR (Light Detection and Ranging), który korzystając z lasera, wykrywa obiekty w promieniu 70 m od samochodu. Auto ma na pokładzie 3-kolorowe kamery HD, które z odległości 150 m mogą np. sprawdzić, jakie światła palą się na skrzyżowaniu i czy z boku nie zbliża się pojazd.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Radary umieszczone z przodu i Lexusa LS określają położenie i prędkość obiektów, tworząc obraz sytuacji na skrzyżowaniu. Anteny GPS sprawdzają kierunek i kąt ustawienia auta jeszcze przed ruszeniem z miejsca. Kolejne układy mierzą dokładnie pokonywaną trasę, prędkość, przyspieszenie i wszelkie zmiany położenia samochodu względem dotychczasowego toru jazdy. Eksperymentalny wóz może się też komunikować z innymi pojazdami i systemem zarządzania ruchem drogowym.

Mark Templin zaznacza, że prace nad testowanymi układami zajmą jeszcze sporo czasu. Nie ma się co spodziewać, że trafią do seryjnych aut w najbliższej przyszłości.

Źródło: CarscoopCar and Driver

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06! Carlos Sainz Jr dołączył do Toro Rosso

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?