B&B Audi RS2 Stufe 1 (2013)
Audi RS2 zapoczątkowało w Ingolstadt erę mocnych kombi. Niemieckie B&B podjęło się tuningu tego nietuzinkowego samochodu, co wcale nie było łatwe. Niebieska maszyna ma obecnie prawie 500 KM!
02.01.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:50
Audi RS2 zostało wyprodukowane w niespełna 2900 egzemplarzy, przy czym wersja z nadwoziem sedan powstała prawdopodobnie tylko w czterech sztukach. RS2 można spokojnie nazwać już youngtimerem i to dość rzadko spotykanym. Czasami w Polsce pojawiają się ogłoszenia o sprzedaży importowanych RS-dwójek, jednak większość jest po mniejszych lub większych „stłuczkach na parkingu”.
Superszybkie kombi zostało opracowane z pomocą firmy Porsche, która ma biura konstrukcyjne pracujące nie tylko dla własnej marki, ale też wykonująca projekty na zlecenie. Współpraca Porsche z Audi była ściślejsza niż zwykle, co widać choćby po kierunkowskazach przeniesionych żywcem z ówczesnego Porsche 911.
Pod maską auta znajduje się 5-cylindrowy rzędowy silnik o objętości skokowej 2,2 l. Nieparzysta liczba cylindrów to typowe rozwiązanie w Audi sprzed lat. W fabrycznym wozie motor z turbosprężarką KKK ma moc 315 KM przy 6500 obr./min i moment obrotowy 410 Nm przy 3000 obr./min. Do wyboru jest tylko jeden typ skrzyni biegów – 6-przełożeniowa manualna, a napęd jest przekazywany na wszystkie koła.
W momencie prezentacji w 1994 roku Audi RS2 było prawdziwą sensacją. W Ingolstadt wykorzystano ten fakt do podniesienia prestiżu firmy i przypomnienia klientom, że Audi jest marką o sportowym charakterze. Zarząd wykombinował, że RS2 powstanie w niespełna 3000 egzemplarzy.
Sportowe kombi przebijało swoimi osiągami wiele samochodów uważanych za auta o sportowych ambicjach – w tym BMW M3 (E36) i Mercedesa C 36 AMG (W 202), a nawet większe modele jak BMW M5 i Mercedesa E 50 AMG. Audi RS2 od 0 do 100 km/h przyspieszało w 5,40 s i osiągało prędkość 262 km/h.
Niewiele firm tuningowych miało okazję przerabiać RS-dwójkę, przede wszystkim dlatego, że była wyprodukowana w niezbyt wielkiej liczbie sztuk, a przecież nabywcy tych kombi nie rzucali się od razu do warsztatów modyfikujących samochody, żeby podnieść osiągi auta. Nie było takiej potrzeby, RS2 było jednym z szybszych pojazdów na autostradach.
Kilka tygodni temu specjalista od przerabiania Audi – B&B Automobiltechnik – wystawił na sprzedaż jeden z egzemplarzy tego nietuzinkowego wozu. Co ciekawe maszyna przeszła tuning mechaniczny i po zmianach jej silnik ma moc a 475 KM! Moment obrotowy wzrósł do 510 Nm.
Niestety B&B nie ujawniło żadnych szczegółów dotyczących przeróbek. Pewne jest, że Audi ma ten sam motor co wcześniej, ale jakie poczyniono w nim zmiany jest zagadką. To samo tyczy się doładowania i całego układu napędowego.
B&B nie lubi tuningu optycznego, co widać między innymi na przykładzie tego samochodu. Na ulicy to RS2 jest praktycznie nie do odróżnienia od fabrycznego wozu.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: R5
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Doładowanie: turbosprężarka
• Moc maksymalna: 475 KM
• Maksymalny moment obrotowy: 510 Nm
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
• Typ napędu: na wszystkie koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 304 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 299 mm
• Koła przednie: 7,0 x 17”
• Koła tylne: 7,0 x 17”
• Opony przednie: 245/40 R 17
• Opony tylne: 245/40 R 17
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1595 kg
• Stosunek masy do mocy: 3,36 kg/KM (seryjny – 5,06 kg/KM)
• Długość: 4496 mm
• Szerokość: 1702 mm
• Rozstaw osi: 2591 mm