BMW Serii 7 E32 [awarie i problemy]

Zastanawialiście się kiedyś, który z producentów po raz pierwszy upchał silnik V12 pod maską sedana. Mercedes? Audi? A może BMW? Żadna z tych odpowiedzi nie jest poprawna, bo prekursorem takiego pomysłu był Jaguar. Dopiero w następnej dekadzie, czyli w latach 80. na rynku pojawił się pierwszy konkurent brytyjskiego modelu XJ12, było nim BMW 750i E32. W jakiej kondycji jest obecnie ta niemiecka limuzyna?

Historia modelu

II generacja BMW Serii 7 oznaczona symbolem E32 na rynku zadebiutowała w 1986 roku. Sylwetka auta została zaprojektowana przez Włocha Ercole Spada, tego samego który dwa lata później naszkicował BMW Serii 5 E34. Bryła limuzyny przez niemieckiego producenta opisywana była wówczas jako klasyczna, progresywna i zarazem postmodernistyczna. Nie zagłębiając się w interpretację tych określeń można stwierdzić, że nadwozie jest proste, eleganckie i z pazurem.

BMW Serii 3 E36 [awarie i problemy]

Jak na swoje lata auto było bardzo bogato wyposażone, na liście opcjonalnych dodatków widniały takie pozycje jak: regulacja twardości zawieszenia – EDC, system wspomagania parkowania – PDC, dwustrefowa klimatyzacja, telefon, podgrzewane zamki, system kontroli trakcji, tempomat, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy i kolumna kierownicy z pamięcią ustawień, a także elektrycznie rozwijane rolety szyb i podgrzewanie postojowe Webasto. Warto wspomnieć jeszcze o topowej wersji Highline z: czteroma miejscami na pokładzie, 4-strefową klimatyzacją, stolikami dla siedzących z tyłu, multimedialnym podłokietnikiem, lodówką i innymi ciekawymi gadżetami.

W roku 1987 BMW rozpoczęło pracę nad silnikiem Goldfisch V16 o pojemności 6,7 l, z którego wykrzesano moc około 400 KM. Rok później ten muskularny motor wpakowano pod maskę Serii 7 E32 w połączeniu z 6-stopniową skrzynią manualną pochodzącą z Serii 8 E31. Niestety samochód w takiej formie nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, a klienci musieli zadowolić się jednostką V12.

BMW Serii 7 E32 produkowano od 1986 do 1994 roku w niemieckim Dingolfing, w tym czasie fabrykę opuściło ponad 300 000 egzemplarzy tej luksusowej limuzyny. Przez ten cały okres Bawarczycy przeprowadzili tylko jeden dyskretny facelifting, zmieniono między innymi klamki na chromowane, we wnętrzu pojawiło się więcej drewna, a do oferty trafiły motory V8. Poszczególne modele nieco różnią się od siebie wizualnie na przykład wielkością nerek. Te z węższymi mają pod maską motor R6, a te z szerszymi V8 lub V12. Specjalnie dla bardziej wymagających BMW przewidziało w swojej ofercie jeszcze wydłużoną wersję L.

Silniki

Benzynowe:

Zobacz również: BMW X6 M50d - start z launch control

R6 3,0 (188 KM) 730i
R6 3,4 (211 KM) 735i
V8 3,0 (218 KM) 730i
V8 4,0 (286 KM) 740i
V12 5,0 (300 KM) 750i

Wybór odpowiedniej jednostki napędowej w przypadku BMW Serii 7 E32 nie jest zbyt łatwym zadaniem, bo każdy z silników ma swoje przypadłości. W motorach R6 zdarzają się problemy z przegrzewaniem w wyniku czego może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nawet samej głowicy. A jak jest z osiągami i spalaniem? Wersja podstawowa M30B30 (730i R6) rozpędza się do 100 km/h w 9,3 s (automat robi to o około 1 s wolniej) nie jest to więc demon prędkości. Z kolei w BMW Serii 7 z motorem M30B35 (735i) 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 8,3 s lub 9,1 s jeśli zdecydujecie się na przekładnię automatyczną. Słabsza wersja R6 spali w mieście od 13 do 15 l/100 km, mocniejsza natomiast już około 18 l/100 km.

BMW Serii 5 E60/E61 [awarie i problemy]

Jednostki V8 również nie są wolne od wad. Tu najczęściej dochodzi do odkręcania się pompy oleju, dlatego dla własnego bezpieczeństwa zaraz po zakupie M60B30 (730i V8) lub M60B40 (740i) powinniście niezwłocznie sprawdzić czy pompa jest dobrze przykręcona. Zarówno osiągi jak i spalanie 3-litrowego V8 są bardzo zbliżone do tych w 735i. Odmiana 740i jest już nieco szybsza, bo pierwszą setkę osiąga w nieco ponad 7 s zużywając przy tym 18–20 l/100 km w ruchu miejskim.

Zdecydowanie odradzam wybór silnika V12. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że osiągi 750i są niemal identyczne jak 740i, a po drugie spalanie motoru V12 w terenie zabudowanym potrafi przekroczyć ponad 20 l/100 km. Zdarzają się także problemy z układem paliwowym i elektroniką. Topowa jednostka podobnie jak silniki R6 miewa problemy z przegrzewaniem, a wszelkie naprawy osprzętu są znacznie droższe niż w przypadku słabszych wersji. Wiele jednak zależy od tego na jaki egzemplarz trafimy. Odradzam zakup auta z instalacją gazową, lepiej ją zamontować na własną rękę. Uwaga! Silnik V12 kiepsko znosi zasilanie LPG.

BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 [awarie i problemy]

Dane techniczne

Jak na limuzynę segmentu aut luksusowych przystało w BMW Serii 7 E32 silnik umieszczono wzdłużnie z przodu, a napęd niezależnie od wersji zawsze przekazywany jest na koła tylnej osi. Moment obrotowy przekazywany jest za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, bądź przy pomocy 4- lub 5-stopniowego automatu. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Niektóre wersje zostały wyposażone jeszcze w system zmiennej siły tłumienia amortyzatorów EBC (Electronic Damper Control) oraz samopoziomujące się tylne zawieszenie, co dodatkowo podnosi komfort i koszty eksploatacji.

Awaryjność

Co się psuje? Najszybciej poddają się elementy zawieszenia począwszy od łączników stabilizatora, a skończywszy na amortyzatorach. Przed zakupem klasycznego BMW Serii 7 warto sprawdzić stan podpory wału napędowego i poduszek skrzyni biegów. W większości przypadków zawieszenie wymaga już generalnego remontu — trudno się dziwić większość egzemplarzy ma na swoim koncie naprawę spore przebiegi. Końcówki drążków kierowniczych również po zakupie E32 najprawdopodobniej będą wymagały wymiany. Musicie być też przygotowani na ewentualną konieczność regeneracji całej przekładni kierowniczej. Coraz częściej zdarzają się problemy z rdzą, która pojawia się na wewnętrznej części drzwi oraz na progach.

BMW Serii 5 E39 [awarie i problemy]

Niezależnie od wybranej wersji silnikowej zawsze może zawieść jeden lub kilka elementów osprzętu. Szwankują między innymi alternator, przepustnica oraz przepływomierz. Usterkowa jest także elektronika i elektryka. Uszkodzony sterownik klimatyzacji, defekt regulatora napięcia, niedziałający centralny zamek, zacinające się elektrycznie otwierane szyby czy awarie nagrzewnicy to w BMW Serii 7 E32 norma. Przed zakupem radzę jeszcze skontrolować czy z wspomagania układu kierowniczego nie wycieka płyn. W autach z takim stażem często dochodzi też do nieszczelności układu chłodzenia. Uwaga! Skrzynie automatyczne lubią czasem przeciekać i szwankować. Najczęściej przyczyną awarii są zużyte tarczki lub uszczelniacze, a naprawy do tanich nie należą. Koniecznie trzeba sprawdzić też poziom oleju przekładniowego, a najlepiej go od razu wymienić.

Naszym zdaniem

BMW Serii 7 E32 na przełomie lat 80. i 90. było bardzo innowacyjną uzbrojoną po zęby w różnego rodzaju elektroniczne wspomagacze limuzyną. Skok technologiczny pomiędzy poprzednikiem E23, a E32 był znacznie większy niż między współczesnymi modelami E65/E66/E67 i F01. Oprócz bogatego wyposażenia auto przyciągało klientów rewelacyjnym prowadzeniem, ciekawą ofertą silnikową oraz rasowym charakterem. BMW Serii 7 to w swoim segmencie bez wątpienia najbardziej nacechowane sportowym charakterem auto. Decydując się na ten samochód trzeba liczyć się jednak nie tylko z dużym zużyciem paliwa, ale i z wysokimi kosztami niektórych napraw. Ceny model E32 na rynku aut używanych wahają się od około 3000 do ponad 12 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo