Fiat 126p [awarie i problemy]

Fiat 126p to samochód, który na dobre zadomowił się w polskiej historii motoryzacji i z pewnością odegrał w niej istotną rolę. W czasach PRL ludzie czekali na jego zakup latami. Ci którym udało się go zdobyć bez względu na to czy tego chcieli czy nie musieli nauczyć się przy nim majsterkować, bo auto psuło się niemiłosiernie. Mimo to wszyscy i tak go kochali, był co prawda ciasny, ale przede wszystkim własny. Jak dziś wygląda eksploatacja Malucha?

Historia modelu

Produkcja Fiata 126 we Włoszech rozpoczęła się w 1972 roku, a jego montaż w Bielsku-Białej ruszył już rok później. Z kolei fabryka w Tychach zaczęła składać Malucha w 1975 roku. Dwa lata później konstrukcja została nieco zmodernizowana. Zmodyfikowano wówczas: układ hamulcowy, prądnicę zastąpiono alternatorem, zwiększono pojemność silnika do 0,65 l poprawiając przy tym osiągi oraz obniżono poziom hałasu generowanego przez jednostkę napędową. W bardzo krótkim czasie od 1974 do 1975 roku Fiata 126 produkowała również austriacka firma  Steyr-Daimler-Puch, która dostawała egzemplarze bez silników oraz kół i sama montowała te elementy. Co ciekawe instalowanym tam motorem był boxer o pojemności 0,64 l i mocy 25 KM.

We włoskiej miejscowości Cassino auto wytwarzane było do 1980 roku, a dwa lata później w Polsce rozpoczęto produkcję bardziej oszczędnej wersji Fiata 126p z nowocześniejszym gaźnikiem i tłumikiem o zmniejszonych oporach przepływu spalin. W 1983 roku jednostka napędowa otrzymała: nowy wałek rozrządu, przemodelowany kadłub silnika, zmieniono też aparat zapłonowy oraz głowicę. W 1985 roku Maluch przeszedł poważny facelifting, który dostosował auto do norm europejskiej homologacji. W 1994 roku samochód został po raz kolejny zmodernizowany. Nowa odsłona Fiata 126p otrzymała wiele części z Cinquecento, zwłaszcza wewnątrz.

Fiat Seicento [awarie i problemy]

Nazwa Maluch została oficjalnie zatwierdzona dopiero w roku 1997, a trzy lata później na rynku pojawiła się ostatnia limitowana do 1000 sztuk edycja auta pod sympatyczną nazwą Happy End. Od lat 70. do 2000 roku polskie fabryki opuściło ponad 3 300 000 Maluchów. W miedzy czasie powstało też wiele ciekawych konceptów takich jak między innymi: LPT, Bombel, Kombi, Diesel czy wersja z napędem na przód. W latach 90. Wyprodukowano też limitowaną odmianę Malucha z otwieranym dachem.

Silniki

Benzynowe z gaźnikiem:

R2 0,59 (23 KM) 600
R2 0,65 (24 KM) 650
R2 0,7 (25 KM) Bis

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Niech Was nie zmylą trzy wersje silnikowe dostępne w małym Fiacie, bo tak naprawdę to jeden i ten sam motor tylko po różnych modyfikacjach. Starsze egzemplarze Malucha dysponują tą najmniejszą jednostką napędową 0,59 l, a nowsze nieco większą 0,65 l. Topowy motor jest zarezerwowany dla wersji Bis z tylnym bagażnikiem.

Decydując się na Fiata 126p nikt nie marzy nawet o przeciętnych osiągach, bo trudno spotkać na drodze auto, które uda się nim wyprzedzić. Wersja 600 przyśpiesza do setki w około 54 s, 650 robi to w niecałe 47 s, a w najmocniejszym Bisie rozpędzanie się do 100 km/h to proces trwający 35 s. Jeśli będziecie mocno zdeterminowani może udać się Wam zmusić autko do rozwinięcia prędkości rzędu 105–120 km/h (w zależności od wersji). Nie trzeba jednak nikogo przekonywać, że tak szybka jazda Maluchem nie jest ani przyjemna, ani tym bardziej bezpieczna.

Polonez Caro/Caro Plus [awarie i problemy]

Skoro auto jest niewielkie to i spalanie powinno być symboliczne, jak jest w rzeczywistości? Wiele zależy nie tylko od sportowego zapału kierowcy, ale przede wszystkim od kondycji silnika. Na przykład w ruchu miejskim przy spokojnej jeździe Maluch powinien spalić około 5 l/100 km, ale jeśli będziecie traktować go jak gokarta wartość ta wzrośnie nawet do ponad 6,5–7 l/100 km.

A jak jest z jego legendarną „niezawodnością”? Zdaniem użytkowników Fiata 126p silnik wytrzymuje około 150 000 km bez poważniejszych napraw, później kwalifikuje się już tylko do kapitalnego remontu. Wydatki na taki zabieg nie powinny przekroczyć 1000 zł, a jeśli lubicie majsterkować możecie wyremontować silnik sami. Spotykane są też drobne niedomagania. Najpowszechniejszą przypadłością tej jednostki są wycieki oleju spod pokrywy zaworów oraz miski olejowej. Zdarzają się również problemy z gaźnikiem, ale najczęściej szwankują alternator lub prądnica (w zależności od rocznika), a także rozrusznik.

Daewoo Tico [awarie i problemy]

Dane techniczne

Nie bez przyczyny wiele osób porównuje Malucha do Porsche. W Fiacie 126p podobnie jak w klasycznych generacjach 911 zastosowano silnik chłodzony powietrzem, który umieszczony jest z tyłu i napędza tylną oś. Moment obrotowy przekazywany jest na koła przy pomocy 4-biegowej skrzyni ręcznej. Z przodu zastosowano zawieszenie z wahaczami poprzecznymi i resorem półeliptycznym mocowanym dwupunktowo. Tylny układ jest również niezależny, ale z wahaczami skośnymi, oraz sprężynami śrubowymi. Zarówno z przodu jak i z tyłu zamontowano jeszcze amortyzatory hydrauliczne. Na temat poziomu bezpieczeństwa tego auta można powiedzieć tylko pół żartem pół serio, że strefa zgniotu kończy się na silniku.

Awaryjność

O tym, że Fiat 126p nie należy do szczególnie trwałych konstrukcji nie trzeba nikogo przekonywać, ale co się w nim właściwie psuje? Przede wszystkim karoseria, na której niezależnie od rocznika w bardzo szybkim tempie pojawia się korozja. Jeśli nie chcecie mieć z nią problemów powinniście regularnie konserwować swojego Malucha i zawczasu eliminować wszelkie ogniska rdzy. Powszechnie spotykaną przypadłością tego modelu są także niedomagania układu hamulcowego takie jak: blokujące się tylne szczęki, korozja przewodów oraz przeciekająca pompa.

Daewoo Matiz M100/M150 [awarie i problemy]

Dość szybko poddają się również całe półosie napędowe wraz z przegubami. Trwałością nie grzeszy też łącznik skrzyni biegów z mechanizmem zmiany przełożeń — tak zwany lizak. Większość egzemplarzy Malucha wymaga już: wymiany wahaczy, amortyzatorów, przedniego resora, a także regeneracji zwrotnic. Zawieszenie silnika to koleiny słaby punkt tego auta. Użytkownicy Małych Fiatów skarżą się na nietrwałe połączenie elektryczne.

Naszym zdaniem

W czasach PRL był obiektem pożądania, później często go wyśmiewano, a obecnie Fiat 126p jest już autem kultowym. Nie jest ani przestronny, ani szybki, kiepsko się prowadzi, a na dodatek brakuje mu porządnego bagażnika i ciągle się psuje. Pomimo tych wszystkich wad Maluch ma w sobie to coś za co nie sposób go nie polubić, przywołuje wspomnienia z dawnych lat. Nawet jeśli nie przeżyliście czasów PRL prowadząc to maleństwo możecie poczuć się jak w tamtej epoce. Poza tym to jeden z najtańszych w utrzymaniu klasyków na rynku. Ceny większości części zamiennych oscylują w granicach 40–100 zł, a praktycznie każdą naprawę możecie wykonać własnoręcznie. Jego kolejną zaletą jest niewielkie zużycie paliwa. Jeżdżąc zadbany egzemplarzem Malucha z chromowanymi zderzakami mało kto się za Wami nie obejrzy. Ile trzeba wydać na takie autko? Ceny wahają się od 1000 do około 8000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego