Kontrolerzy UOKiK sprawdzili 1650 stacji. Sprawdź, gdzie lepiej nie tankować
Jakość paliw na polskim rynku gwałtownie spada. Wykazały to kontrole przeprowadzone na losowo wybranych stacjach w okresie od 4 stycznia do grudnia 2012. Najgorsze jest tempo, w jakim przybywa miejsc z trefnym paliwem.
09.03.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:15
Jakość paliw na polskim rynku gwałtownie spada. Wykazały to kontrole przeprowadzone na losowo wybranych stacjach w okresie od 4 stycznia do grudnia 2012. Najgorsze jest tempo, w jakim przybywa miejsc z trefnym paliwem.
Przez cały poprzedni rok przebadano 1205 próbek benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego. 103 z nich według kontrolerów nie spełniało norm jakości. Jest to zatem około 8,5 proc. To duży skok z 5,2-procentowego wyniku z okresu od stycznia do sierpnia 2012. To również znacznie więcej niż całoroczny wynik z 2011. Wygląda więc na to, że warto zacząć inwestować w instalacje LPG. W ich przypadku bowiem jakość próbek była więcej niż zadowalająca. Na 405 przebadanych, jakość tylko 5 została zakwestionowana. To 1,1 proc. spośród wszystkich wyników i jednocześnie 1,2 punktu procentowego mniej, niż w 2011.
Poniżej możecie zapoznać się z wynikami kontroli jakości benzyny bezołowiowej 95-oktanowej oraz oleju napędowego na stacjach w poszczególnych województwach:
województwo | liczba kontroli | liczba stacjiz wykrytyminieprawidłowościami | procent złychpróbek |
dolnośląskie | 96 | 10 | 1,1 |
kujawsko-pomorskie | 56 | 2 | 7 |
lubelskie | 65 | 3 | 4 |
lubuskie | 58 | 8 | 15,8 |
łódzkie | 72 | 7 | 15,8 |
małopolskie | 88 | 5 | 7,6 |
mazowieckie | 159 | 8 | 5,7 |
opolskie | 33 | 2 | 12,5 |
podkarpackie | 64 | 4 | 7,8 |
podlaskie | 50 | 3 | 8 |
pomorskie | 80 | 4 | 6,2 |
śląskie | 103 | 7 | 12,9 |
świętokrzyskie | 32 | 1 | 3,1 |
warmińsko-mazurskie | 59 | 4 | 10,2 |
wielkopolskie | 80 | 4 | 6,3 |
zachodniopomorskie | 95 | 5 | 6,3 |
Poniżej możecie zapoznać się z wynikami kontroli jakości LPG na stacjach w poszczególnych województwach:
województwo | liczba kontroli | liczba próbekniespełniającychnorm |
dolnośląskie | 33 | brak |
kujawsko-pomorskie | 26 | brak |
lubelskie | 15 | brak |
lubuskie | 12 | 1 |
łódzkie | 23 | 1 |
małopolskie | 39 | brak |
mazowieckie | 47 | 1 |
opolskie | 17 | brak |
podkarpackie | 21 | brak |
podlaskie | 15 | 1 |
pomorskie | 30 | brak |
śląskie | 52 | brak |
świętokrzyskie | 21 | brak |
warmińsko-mazurskie | 20 | 1 |
wielkopolskie | 41 | brak |
zachodniopomorskie | 20 | brak |
Podczas kontroli najczęściej stwierdzano zbyt duży poziom siarki lub wody w paliwie. Badania wykazywały niewłaściwą temperaturę zapłonu, za niską liczbę oktanową, niezgodny z normami skład frakcyjny oraz nieodpowiednią odporność na utlenianie.
Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych stacji znajdziecie w plikach PDF opublikowanych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Jeśli w wyniku skorzystania z niskiej jakości paliwa, silnik w naszym samochodzie ulegnie uszkodzeniu, należy zwrócić się z tym problemem do właściciela stacji, na której tankowaliśmy. Trzeba jednak pamiętać, że konieczne jest posiadanie dowodu zakupu. W przypadku braku porozumienia, sprawę można skierować do sądu, gdzie bezpłatnej pomocy udzieli nam powiatowy rzecznik konsumentów. O stacjach sprzedających paliwo złej jakości, można informować poprzez specjalny formularz udostępniony na stronie internetowej UOKiK.
Dla właściciela takiej stacji wykrycie paliwa niespełniającego norm, może oznaczać duże problemy. Jest to bowiem przestępstwo, za które grozi do 1 mln zł grzywny, bądź kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Po jego wykryciu urząd regulacji energetyki może cofnąć sprzedawcy koncesję. Dodatkowo paliwo, którego jakość nie spełnia odpowiednich norm, musi zostać wycofane z obrotu i zutylizowane.
Jakość paliw nie jest jedynym problemem kierowców, który może ich dotknąć na stacjach benzynowych. Podczas tankowania, szczególnie do pełna, warto zwrócić uwagę, czy dystrybutor nie wskazał, że zatankowaliśmy większą ilość paliwa, niż mieści się w baku. W takim przypadku sprawę należy zgłosić do Głównego Urzędu Miar. Specjaliści z tej instytucji przeprowadzą wtedy kontrolę skalowania licznika.
Źródło: regiomoto