Alpina B3 Bi-Turbo (2013) [Genewa 2013]

Alpina B3 Bi‑Turbo (2013) [Genewa 2013]

Alpina B3 Bi-Turbo (2013) [Genewa 2013]
Olgierd Lachowski
11.03.2013 15:00, aktualizacja: 07.10.2022 21:17

Alpina to jeden z najsłynniejszych zakładów zajmujących się tuningiem samochodów marki BMW. Na salonie genewskim przedsiębiorstwo przedstawiło dwa nowe modele. Jednym z nich była Alpina B3 Bi-Turbo z 410-konnym silnikiem.

Alpina w Niemczech zarejestrowana jest jako producent samochodów, a nie tuner. Firma nadaje swoim autom nawet oddzielne numery nadwozia. Trzeba jednak nazywać rzeczy po imieniu – wstawianie nowego numeru VIN nie oznacza, że jest się producentem, tak samo jak nazywanie przez Mercedesa modelu CLS autem z nadwoziem coupé nie sprawia, że jest to samochód z karoserią coupé.

Obraz

Już pod koniec 2011 roku BMW rozpoczęło produkcję nowej trójki. Stary E90 został zastąpiony przez generację F30. Jako szanująca się firma Alpina nie mogła w nieskończoność odwlekać debiutu nowej wersji B3 Bi-Turbo i przedstawiła ten samochód właśnie w Genewie. Półtoraroczne opóźnienie nie jest przypadkowe. Przez ten czas specjaliści z Buchloe dokładnie przyjrzeli się nowemu BMW serii 3, a następnie dokonali odpowiednich modyfikacji tak, żeby nowa B3 była godną następczynią starszej wersji.

Pokazana w hali wystawowej nowa B3 Bi-Turbo miała podstawowy dla Alpiny kolor – niebieski. Oczywiście wóz jest oferowany także z inną barwą nadwozia – może być zielony (to też jeden z popularniejszych kolorów tunera), czerwony, czarny czy biały.

Obraz

Karoserie seryjnego BMW serii 3 oraz Alpiny B3 są prawie identyczne. Różnią się detalami, takimi jak potężniejszy zderzakospojler z przodu, listwa na pokrywie bagażnika oraz wstawka pod zderzakiem z tyłu z wycięciami na dwie podwójne rury wydechowe. To wszystko ma maszyna po tuningu, a nie ma fabryczne BMW. Podobno przedni i tylny spojler redukują siłę unoszącą wóz do góry w trakcie szybkiej jazdy, przyczyniając się w ten sposób do poprawienia jego stabilności.

B-trójka otrzymała 20-calowe aluminiowe felgi Classic o szerokości 8,0” z przodu i 9,0” z tyłu. Jak wskazuje nazwa, obręcze mają typowy, klasyczny wzór dla Alpiny. Kontakt z nawierzchnią zapewniają opony o rozmiarze 245/30 z przodu i 265/30 z tyłu.

Obraz

We wnętrzu klient odnajdzie skórę nazwaną Lavalina, którą obszywana jest deska rozdzielcza, kierownica oraz fotele. Charakterystyczne dla Alpiny szwy mają kolory zielony i niebieski. Przez całą szerokość deski rozdzielczej biegnie drewniana wstawka. Z tego samego materiału zrobiono uchwyty w drzwiach.

Na liście wyposażenia B3 Bi-Turbo znajdują się zarówno systemy nawigacyjne, jak i elektrycznie sterowany szyberdach, zestaw muzyczny Harman Kardon czy wyświetlacz przezierny. Większość dodatków z listy pokrywa się z tym, co proponuje BMW.

Obraz

Alpinie brakuje natomiast jednego – manualnej skrzyni biegów. B-trójkę można nabyć tylko ze skrzynią automatyczną. Co prawda jest to bardzo nowoczesne urządzenie firmy ZF, które ma osiem przełożeń, ale osoby lubiące zmieniać biegi tradycyjnym lewarkiem poczują się zawiedzione. Autu nie brakuje jednak sportowego ducha. Dbają o to między innymi sportowe, obniżone zawieszenie oraz skuteczne wentylowane hamulce i podkręcony motor. Najwięcej do powiedzenia ma oczywiście silnik.

Do przebudowy na wersję B3 Bi-Turbo Alpina wybrała model 335i. Pod maską tego samochodu znajduje się jednostka napędowa N55B30. To motor z bezpośrednim wtryskiem benzyny, układem Valvetronic i turbosprężarką twin-scroll. W fabrycznym aucie miał on moc 306 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 407 Nm w zakresie od 1200 do 5000 obr./min.

Tuner nie zwiększył po prostu ciśnienia doładowania, żeby zyskać większą moc. Mechanicy Alpiny dokonali bardzo wielu zmian w jednostce napędowej. Zasadniczą modyfikacją był montaż dwóch mniejszych turbosprężarek w układzie równoległym zamiast seryjnego urządzenia. Choć to rozwiązanie jest droższe, to mniejsze turbosprężarki cechują się lepszą responsywnością ze względu na ich mniejsze momenty bezwładności. Ciśnienie doładowania wynosi maksymalnie 1,2 bara.

Obraz

Zmieniono miskę olejową, wał korbowy na wytrzymalszy, do układów smarowania i chłodzenia podłączono turbosprężarki, przemodelowano przewody doprowadzające powietrze do sprężarek, wstawiono sportowe filtry powietrza oraz zainstalowano układ wydechowy z konwerterami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.

Pracy było dużo, ale wynik robi wrażenie. Teraz 3-litrowy silnik dysponuje mocą 410 KM przy 5500-6250 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm przy 3000-4000 obr./min. Co więcej, w zakresie od 2200 do 5200 obr./min kierowca pod prawą nogą ma co najmniej 550 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Alpina informuje też, że średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,6 l/100 km (7,9 l/100 km dla wersji z napędem na wszystkie koła). To o 20% mniej, niż spalał motor w poprzedniej B3 Bi-Turbo. Zespół z Buchloe zauważa, że oszczędności biorą się przede wszystkim z zastosowania Valvetronica i systemu start/stop.

Dzięki większej o 50 KM mocy niż w starszym wozie nowa B-trójka jest pierwszą seryjną Alpiną klasy średniej, której prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Dokładnie wynosi ona 305 km/h.

B3 Bi-Turbo jest oferowana nie tylko z napędem na tylne koła, ale także w wersji xDrive – czyli z napędem na obie osie. Odmiana tylnonapędowa potrzebuje 4,20 s na rozpędzenie się do 100 km/h, a wersja xDrive, mimo że cięższa o 70 kg, do setki przyspiesza w zaledwie 4 s.

Obraz

Alpina B3 Bi-Turbo kosztuje minimum 65 000 euro. Za napęd przednich kół trzeba dopłacić 2900 euro. W ofercie jest też model z nadwoziem kombi, ale o tym napiszę w jednym z kolejnych tekstów.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, N55B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 410 KM przy 5500-6250 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 137,63 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 3000-4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne koła (wersja xDrive – na wszystkie koła)

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,0 x 20” Classic
  • Koła tylne: 9,0 x 20” Classic
  • Opony przednie: 245/30 R 20
  • Opony tylne: 265/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1610 kg (xDrive – 1680 kg) (w obu wersjach zmniejszenie wagi o 20 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,93 kg/KM (xDrive – 4,10 kg/KM) (seryjny – 5,33 kg/KM)
  • Długość: 4628 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Wysokość: 1409 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s (xDrive – 4,00 s)
  • Prędkość maksymalna: 305 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/10]

Źródło: Alpina

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)