Alpina XD3 Bi-Turbo (2013) [Genewa 2013]

Obok modelu B3 na genewskim salonie samochodowym Alpina wystawiła swój pierwszy SUV. XD3 Bi-Turbo ma 3-litrowy wysokoprężny silnik o mocy 350 KM, który rozpędza auto do ponad 250 km/h.

Tuner z Buchloe do tej pory nie miał w swojej ofercie pakietów modyfikacyjnych do SUV-ów BMW. Teraz to się zmieniło, a do budowy swojego pierwszego wozu tego typu Alpina wybrała BMW X3 xDrive30d. X-trójka pod maską ma 3-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, który jeszcze do niedawna odznaczał się mocą 258 KM i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm.

W rękach specjalistów Alpiny rzędowa szóstka z Bawarii przeszła zmiany znacznie zwiększające jej osiągi. Mechanicy zoptymalizowali układ dolotu powietrza. Po modyfikacjach straty w układzie dolotowym zmniejszyły się o 30%. Podniesiono też ciśnienie doładowania oraz ciśnienie wtrysku oleju napędowego. Intercooler wstawiony przez Alpinę jest o prawie 40% większy od standardowego, co dodatkowo podnosi wydajność turbodoładowania. Jedną turbosprężarkę zastąpiono układem dwóch.

Żeby zabezpieczyć jednostkę napędową przed przegrzaniem, tuner zainstalował dwie dodatkowe niewielkie chłodnice, które umiejscowione są za przednim zderzakospojlerem. Układ wydechowy z elementami ze stopów tytanu dostarczył znany producent – Akrapovič.

Moc maksymalna silnika wzrosła do 350 KM przy 4000 obr./min, a moment obrotowy o maksymalnej wartości 700 Nm jest dostępny w przedziale od 1500 do 3000 obr./min.

Poprawa parametrów 6-cylindrowca wyraźnie przekłada się na osiągi samochodu. Od 0 do 100 km/h maszyna Alpiny przyspiesza w 4,90 s. To o 1,20 s szybciej niż seryjne X3. Prędkość maksymalna wynosi 253 km/h. Fabryczne auto jest wolniejsze o 23 km/h.

Zobacz również: BMW i8 - zapowiedź testu

Średnie zużycie paliwa na 100 km wzrosło o 0,8 l (do 6,8 l). Przy tak dużej poprawie osiągów silnika można chyba niecały litr paliwa więcej na setkę uznać za wynik przyzwoity. W miarę niskie zużycie oleju napędowego (przynajmniej to deklarowane przez Alpinę) to także zasługa automatycznej 8-biegowej skrzyni przekładniowej ZF, która oferuje kilka trybów pracy. X-trójka z Buchloe ma oczywiście napęd na obie osie.

Za komfort podróży w dużej mierze odpowiadają amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, które swoje parametry mogą automatycznie dostosowywać do warunków panujących na drodze lub mieć je narzucone przez jeden z programów wybranych przez kierowcę. Poziom komfortu być może nieco obniżają niskoprofilowe opony założone na 20-calowe felgi Classic. Z przodu gumy mają rozmiar 255/40 R 20, a z tyłu 285/35 R 20.

Jak w siostrze – B3 Bi-Turbo, tak i w XD3 wnętrze zdominowała skóra zwana przez Alpinę Lavalina. Szwy mają tradycyjnie dla tego zakładu kolory zielony i niebieski. Oprócz eleganckiej tapicerki do wyposażenia seryjnego należą sportowe fotele, klimatyzacja, ksenonowe reflektory czy też czujniki parkowania. Jest też bardzo długa listwa wyposażenia dodatkowego.

Na zewnątrz rewolucyjnych zmian nie ma. Projektanci przygotowali do XD3 nowy zderzakospojler, który został zaprojektowany tak, aby wymienione wyżej chłodnice mogły spełniać swoją funkcję jak najlepiej. Pod tylnym zderzakiem pojawiła się demontowalna wstawka.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R6, N57D30OL(tü), ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cm3
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 350 KM przy 4000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1500–3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 20” Classic
  • Koła tylne: 9,5 x 20” Classic
  • Opony przednie: 255/40 R 20
  • Opony tylne: 285/35 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1910 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,46 kg/KM (seryjny – 7,27 kg/KM)
  • Długość: 4647 mm
  • Szerokość: 1901 mm
  • Wysokość: 1670 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 4,90 s
  • Prędkość maksymalna: 253 km/h

Źródło: Alpina

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06! Carlos Sainz Jr dołączył do Toro Rosso

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Pirelli stworzyło opony przeznaczone do Jaguara XJ220 Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8 Agresywny pakiet nadwoziowy dla 911 od rosyjskiego Topcar