Skrzynia DSG – usterki, trwałość, koszty eksploatacji

Skrzynia DSG 7-biegowa z VW Golfa

Skrzynia DSG 7-biegowa z VW Golfa

Prasa motoryzacyjna już od dobrych kilku lat rozpływa się w zachwytach nad zaletami skrzyń DSG. Niestety, „dwa sprzęgła” mają też swoją czarną stronę.

Skrzynia DSG (ang. Direct Shift Gearbox) to przekładnia zautomatyzowana z dwoma sprzęgłami. W teorii ma same zalety: w przeciwieństwie do klasycznych przekładni hydrokinetycznych nie zwiększa zużycia paliwa (mniejsze straty wewnętrzne) i jest szybsza od większości z nich. Zmiana przełożenia na niższe (wyższy bieg) w optymalnych warunkach może trwać zaledwie kilka milisekund.

Przekładnia DSG ma również swoje wady. W codziennej eksploatacji są one niemal niezauważalne. Należą do nich niezbyt delikatna zmiana z 2 na 1 bieg przy małych prędkościach oraz mało płynne ruszanie z miejsca.

Poważniejsze problemy zaczynają się po kilku latach od zakupu. DSG daleko bowiem do długowieczności starych przekładni hydrokinetycznych Mercedesa. Zdaniem mechaników z niezależnych warsztatów, które specjalizują się w naprawach aut grupy VW AG, skrzynie siedmiobiegowe (z suchymi sprzęgłami, do aut o momencie obrotowym do 250 Nm) wytrzymują bez większych problemów tylko ok. 150 tys. km. Przekładnie sześciobiegowe ze sprzęgłami zanurzonymi w oleju są bardziej wytrzymałe i pracują bezawaryjnie przez ok. 200 tys. km.

Skrzynia DSG przekrój

Oczywiście, powyższych przebiegów nie należy traktować jako wyznaczników w każdym przypadku. Zdarzają się skrzynie, które zaczynają szwankować już przy 60 tys. km. Znam jednak przypadek DSG w Škodzie Superb z 2008 roku, które nadal pracuje bezawaryjnie przy przebiegu grubo ponad 200 tys. km. Najlepszym sposobem na zachowanie sprawności sześciobiegowej skrzyni DSG jest regularna wymiana oleju, co 60 tys. km (koszt w serwisie ok. 800 zł).

Mechatronika DSG / Fot. my-gti.com

Jakie są najczęściej występujące usterki DSG? Jedną z najpoważniejszych jest awaria tzw. mechatroniki, czyli elementu sterującego pracą sprzęgieł. Objawem jest szarpanie przy zmianie biegów. Koszt nowej części wynosi od 6 do 7 tys. zł. Do tego należy doliczyć jeszcze koszt wymiany elementu (1–1,5 tys. zł). Sprzęgła również mogą z czasem się zużyć – do objawów należą szarpanie, stuki i powolna zmiana biegów. Koszt tego podzespołu wynosi od 3 do 6 tys. zł.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Sprzęgło w skrzyni DSG

Nieco mniej kosztowną usterką jest dwumasowe koło zamachowe, kosztuje ono bowiem od 2 do 3 tys. zł. Objawy to stukanie przy przełączaniu wybieraka skrzyni z pozycji P na N lub D. Awarii ulegają także łożyska skrzyni – można ją rozpoznać po hałasie podczas jazdy. Koszt usunięcia usterki to ok. 3 tys. zł (części wraz z wymianą).

Oczywiście, wszystkie powyższe usterki mogą zostać zdiagnozowane i naprawione tylko w serwisach niezależnych. Z rozmowy z pracownikami autoryzowanych serwisów dowiedziałem się, że w razie jakiejkolwiek poważniejszej usterki jedyne rozwiązanie przewidziane przez producenta to wymiana skrzyni na nową. Cena nowej skrzyni w serwisie jest zaporowa. Sześciobiegowa przekładnia do Golfa GTI z 2010 roku kosztuje od 23 do 28 tys. zł!

DSG jest najlepszym przykładem tego, że nie wszystko złoto, co się świeci. Aksamitna i szybka praca przekładni może być okupiona wysokimi kosztami napraw. Pamiętajcie: przy zakupie używanego auta z grupy VW ze skrzynią biegów typu DSG trzeba zachować wyjątkową czujność.

Źródło: VW

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także: