Troutman-Barnes Porsche 911 - historia dziadka Panamery

Troutman-Barnes Porsche 911 - historia dziadka Panamery

Troutman-Barnes Porsche 911 - historia dziadka Panamery
Mariusz Zmysłowski
12.04.2013 15:02, aktualizacja: 20.10.2022 21:52

Premiera Porsche Panamery wzbudziła wiele kontrowersji w świecie motoryzacji. Szok! 4-drzwiowa 911! Tymczasem ktoś w USA oglądając zdjęcia nowego ówcześnie modelu, prawdopodobnie ziewnął i stwierdził, że to nic nowego. Pierwsze 4-drzwiowe Porsche wcale nie powstało w 2009 roku, a w 1967. Oto jego krótka historia.

Premiera Porsche Panamery wzbudziła wiele kontrowersji w świecie motoryzacji. Szok! 4-drzwiowa 911! Tymczasem ktoś w USA oglądając zdjęcia nowego ówcześnie modelu, prawdopodobnie ziewnął i stwierdził, że to nic nowego. Pierwsze 4-drzwiowe Porsche wcale nie powstało w 2009 roku, a w 1967. Oto jego krótka historia.

W latach 60. wiele osób naciskało na niemieckiego producenta sportowych aut, by stworzył 4-drzwiowy model. Jedną z nich był diler Porsche z San Antonio w Teksasie – William Dick. Przedsiębiorca miał już co prawda dosyć egzotyczną kolekcję, obejmującą wiele modeli Ferrari, Porsche i Rolls-Royce’ów, ale na Święta chciał dać swojej żonie coś szczególnego.

By znaleźć konstruktora, który zaprojektuje zmodyfikowaną 911, wysłał do Włoch managera swojego salonu. Miał on za zadanie odwiedzić kilka firm nadwoziowych. Tylko jedna z nich zdecydowała się pomóc w realizacji projektu. Po pewnym czasie do Williama Dicka przysłano rysunki konstrukcyjne 911 z 4-drzwiowym nadwoziem. Jednocześnie zasugerowano firmę w Stanach Zjednoczonych, która podjęłaby się budowy takiej unikatowej maszyny.

fot. Pelikanparts
fot. Pelikanparts

Za powołanie do życia pierwszego, 4-drzwiowego Porsche, odpowiedzialni są nadwoziowcy z Troutman-Barnes. Według niektórych, firma mieszcząca się w Kaliforni, użyła do budowy wydłużonego Porsche dwóch rozbitych 911. Wiarygodne źródła podają jednak, że w rzeczywistości użyto nowego egzemplarza 911S. Płytę podłogową auta, oraz tym samym rozstaw osi, wydłużono o 21 cali (około 553 mm).

Potrzebne były jeszcze dodatkowe drzwi oraz tylne fotele. Zdecydowano się na użycie zmodyfikowanych elementów od Porsche. Tym sposobem otwierane „pod wiatr” tylne drzwi, zostały wykonane z oryginalnych przednich. I tak przednie lewe stały się tylnymi prawymi i analogicznie po drugiej stronie auta. Wewnątrz zamiast kanapy, wstawiono standardowe fotele z 911, jednak odebrano im możliwość regulacji.

Dodatek stanowiły elektrycznie sterowane szyby. Funkcję tę zrealizowano za pomocą silniczka, służącego normalnie do otwierania szyberdachu.

Obraz

Fuchsy, ukochane felgi każdego miłośnika klasycznych Porsche, zastąpiono stalowymi felgami, które bardziej pasowały do charakteru przedłużonej 911. Ponoć decyzja ta została uwarunkowana również względami wytrzymałościowymi.

Według różnych źródeł, 911 Troutman-Barnesa z czasem doczekała się przemalowania nadwozia oraz przeszczepu jednostki napędowej. Na niektórych zdjęciach, które można znaleźć w Internecie, widoczne są także wcześniej wspomniane Fuchsy.

Zanim Porsche zbudowało Panamerę, minęło wiele lat. W tym czasie powstało jeszcze kilka 4-drzwiowych prototypów. Do najbardziej znanych zalicza się zbudowany w połowie lat 80. przedłużony egzemplarz 928 S4. Porsche przy budowie auta, które ostatecznie dostarczono klientowi w 1986 roku, pomagała ówcześnie jeszcze samodzielna firma – AMG.

Porsche 928 S4 (fot. madforwheels.com)
Porsche 928 S4 (fot. madforwheels.com)

Co ciekawe, wiele osób słusznie zauważa, że Mazda RX-8 bardzo przypomina pojedynczy egzemplarz wydłużonej 928. Taka sylwetka oraz krótkie, dodatkowe drzwi nie pojawiały się w historii motoryzacji często.

Drugim dosyć znanym 4-drzwiowym Porsche, był prototyp 989. Pod maską tego auta umieszczono widlastą ósemkę o pojemności 5,4 l. Jednym z ojców tej maszyny jest dr Urlich Bez, obecny CEO firmy Aston Martin.

Porsche 989
Porsche 989

Porsche widząc, że nie wszystkie modele oferowane w gamie, sprzedają się dobrze, zdecydowało się nie wprowadzać do produkcji 4-drzwiowego samochodu. Niemiecka firma ogłosiła, że prototyp został zniszczony. Dopiero lata później Porsche przyznało się, że w rzeczywistości prototyp jest trzymany w magazynach firmy.

Wreszcie w 2009 roku do produkcji wprowadzono Panamerę. Miłośnicy Porsche sugerujący w latach 60. budowę większego rodzeństwa dla 911, musieli naprawdę długo czekać.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)